Saman aiheen kursseja
vahvaa rytmitajua
lattareille tyypillisiä rytmikuvioita
muutaman yleisimmän lattarityylin erityispiirteitä
Basso latinalaisamerikkalaisessa musiikissa
Latinalaisamerikkalaisessa musiikissa (eli lattareissa) rytmiikka poikkeaa paljon meille tutummasta länsimaisesta pop-rock-iskelmä-rytmiikasta. Tällä kurssilla tutustuaan syvällisesti lattarirytmiikkaan erityisesti kuubalaisperäisen son-musiikin ja sille tyypillisen tumbao-kompin kautta. Lisäksi tarkastellaan myös muutamia muita yleisimpiä Kuuban ja Brasilian lattarityylejä: samba, bossa nova jne...
Erilaisiin lattarityyleihin ja rytmisiin kudoksiin tutustutaan harjoitusten, harjoituskappaleiden ja muutaman oikean kappaleen esimerkkibassolinjan kautta.
Tämä kurssi tarjoaa erittäin hyödyllistä ja hauskaa harjoiteltavaa vaikket koskaan lattarimusiikkia soittaisikaan.
Tämä kurssi on päivittyvä. Seuraava osa julkaistaan
Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!
Kurssin sisältö
Rytmiharjoituksia yleisemmin
1
Rytmiharjoituksia yleisemmin
1.
NULL
Julkaisupäivä
Rytmiharjoituksia yleisemmin
1
Trioliharjoitus 1
1
Tutustumme trioleihin käsitteenä ja niiden soittamiseen
Trioliharjoitus 1
1.
07:08
Julkaisupäivä
Trioliharjoitus 1
1
Trioliharjoitus 2
1
Harjoitellaan triolien soittamista asteikkoharjoituksen avulla.
Trioliharjoitus 2
1.
06:41
Julkaisupäivä
Trioliharjoitus 2
1
Trioliharjoitus 3
1
Harjoitellaan trioleja soittamalla sekaisin neljäsosa- ja kahdeksasosatrioleja.
Trioliharjoitus 3
1.
05:57
Julkaisupäivä
Trioliharjoitus 3
1
Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja
1
Triolit ja synkoopit ovat yleisiä ja olennaisia rytmisiä elementtejä lattarimusiikissa ja toki myös muuallakin.
Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja
1.
06:14
Julkaisupäivä
Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja
1
Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä
1
Otetaan edellisten oppituntien rytmiopit hyötykäyttöön improvisoimalla yhdellä äänellä cha cha -rytmien maailmassa.
Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä
1.
02:27
Julkaisupäivä
Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä
1
Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla
1
Otetaan edellisten oppituntien opit hyötykäyttöön improvisoimalla miksolyydisellä asteikolla cha cha -rytmien maailmassa.
Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla
1.
04:18
Julkaisupäivä
Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla
1
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1
1
Tarkastellaan ja harjoitellaan 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1
1.
05:34
Julkaisupäivä
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1
1
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2
1
Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2
1.
03:35
Julkaisupäivä
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2
1
6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa
1
Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista.
6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa
1.
05:02
Julkaisupäivä
6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa
1
6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto
1
Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista. Puro näyttää mallia.
6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto
1.
02:01
Julkaisupäivä
6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto
1
Lattari-intro
1
Lattari-intro
1.
NULL
Julkaisupäivä
Lattari-intro
1
Mitä on lattarimusiikki?
1
Taustaa ja ajatuksia latinalais-amerikkalaisen musiikin opiskeluun
Mitä on lattarimusiikki?
1.
02:13
Julkaisupäivä
Mitä on lattarimusiikki?
1
Clave 3-2 ja 2-3 (son)
1
Monet lattarirytmit pohjautuvat ns. claveen
Clave 3-2 ja 2-3 (son)
1.
03:32
Julkaisupäivä
Clave 3-2 ja 2-3 (son)
1
Son ja tumbao-komppi
1
Son ja tumbao-komppi
1.
NULL
Julkaisupäivä
Son ja tumbao-komppi
1
Tumbaon alkeet 1 (son)
1
Son-komppauksen perusteita
Tumbaon alkeet 1 (son)
1.
03:47
Julkaisupäivä
Tumbaon alkeet 1 (son)
1
Tumbaon alkeet 2 (son)
1
Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla
Tumbaon alkeet 2 (son)
1.
02:48
Julkaisupäivä
Tumbaon alkeet 2 (son)
1
Tumbao ja bongo-kello
1
Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla, bongo-kello mukaan
Tumbao ja bongo-kello
1.
03:24
Julkaisupäivä
Tumbao ja bongo-kello
1
Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla
1
Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla sointukierron mukaan.
Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla
1.
03:04
Julkaisupäivä
Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla
1
Tumbao ja 3-2 -clave (son)
1
Tumbaon kehittelyä 3-2 -clavella
Tumbao ja 3-2 -clave (son)
1.
04:01
Julkaisupäivä
Tumbao ja 3-2 -clave (son)
1
Tumbao ja 2-3 -clave (son)
1
Perus-tumbao on sama myös 2-3 -clavella
Tumbao ja 2-3 -clave (son)
1.
02:05
Julkaisupäivä
Tumbao ja 2-3 -clave (son)
1
Tumbao kahdella soinnulla (son)
1
Tumbaon variaatioita ja soinnun vaihto
Tumbao kahdella soinnulla (son)
1.
03:19
Julkaisupäivä
Tumbao kahdella soinnulla (son)
1
Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)
1
Kahden soinnun tumbao hyödyntäen koko kaulaa.
Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)
1.
02:43
Julkaisupäivä
Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)
1
Tumbao neljällä soinnulla (son)
1
Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla
Tumbao neljällä soinnulla (son)
1.
03:29
Julkaisupäivä
Tumbao neljällä soinnulla (son)
1
Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)
1
Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla, lisätään monipuolisuutta linjaan
Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)
1.
02:30
Julkaisupäivä
Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)
1
Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla
1
Tarkastellaan tyypillisiä rytmisiä variaatioita bassolinjassa son-musiikissa.
Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla
1.
03:46
Julkaisupäivä
Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla
1
Cáscara
1
Tutustutaan kahden tahdin pituiseen cáscara-rytmiin.
Cáscara
1.
03:41
Julkaisupäivä
Cáscara
1
Son- eli salsa-rytmikudos
1
Son-musiikille tyypillinen rytmikudos koostuu monista eri osasista.
Son- eli salsa-rytmikudos
1.
02:55
Julkaisupäivä
Son- eli salsa-rytmikudos
1
Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta
1
Son-musiikille tyypillinen rytmin ja harmonian kuvio on montuno
Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta
1.
03:11
Julkaisupäivä
Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta
1
Rytmiharjoitus: tumbao ja clave
1
Harjoitellaan tumbaon ja claven yhdistämistä.
Rytmiharjoitus: tumbao ja clave
1.
02:01
Julkaisupäivä
Rytmiharjoitus: tumbao ja clave
1
Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara
1
Harjoitellaan tumbaon ja cáscaran yhdistämistä.
Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara
1.
02:02
Julkaisupäivä
Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara
1
Tumbaon variointia äänenkuljetuksella
1
Montuno-osassa tapahtuviin dynamiikan vaihteluihin pitäisi pystyä reagoimaan myös äänenkuljetuksen keinoin.
Tumbaon variointia äänenkuljetuksella
1.
05:47
Julkaisupäivä
Tumbaon variointia äänenkuljetuksella
1
Tumbaon variointia fraseerauksella
1
Montuno-osassa tapahtuvaa dynamiikan vaihtelua voi toteuttaa muuttamalla fraseerausta ja soundia.
Tumbaon variointia fraseerauksella
1.
05:57
Julkaisupäivä
Tumbaon variointia fraseerauksella
1
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa
1
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa poikkeavat monesti länsimaisessa rytmimusiikissa yleisimmin käytetyistä.
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa
1.
07:46
Julkaisupäivä
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa
1
Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus
1
Yhdistetään ripeähköön tumbaoon reilusti synkopoitu riffi.
Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus
1.
05:56
Julkaisupäivä
Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus
1
Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon
1
Soitetaan lisää tumbaota, nyt sointukierron päälle pienin variaatioin.
Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon
1.
03:23
Julkaisupäivä
Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon
1
Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon
1
Otetaan son-musiikille hyvin tyypillinen sointukierto tarkasteluun. Rytmivariaatio 1-4-5-4 -sointukiertoon
Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon
1.
02:50
Julkaisupäivä
Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon
1
Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit
1
Tarkastellaan rytmisiä varioita hitaammissa tumbao-linjoissa.
Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit
1.
04:05
Julkaisupäivä
Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit
1
Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Käymme läpi duurisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.
Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.
05:01
Julkaisupäivä
Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Käymme läpi mollisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.
Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.
04:01
Julkaisupäivä
Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Harjoittelemme duurisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä sovelletun kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.
Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.
07:31
Julkaisupäivä
Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Harjoittelemme mollisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä diatonisen kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.
Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.
06:20
Julkaisupäivä
Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Bossa nova
1
Bossa nova
1.
NULL
Julkaisupäivä
Bossa nova
1
Bossa nova, osa 1
1
Tutustutaan bossa novan perusolemukseen.
Bossa nova, osa 1
1.
02:38
Julkaisupäivä
Bossa nova, osa 1
1
Bossa nova, osa 2
1
Sovelletaan bossa nova -komppia kahden soinnun sointukiertoon.
Bossa nova, osa 2
1.
03:28
Julkaisupäivä
Bossa nova, osa 2
1
Bossa nova, osa 3
1
Sovelletaan bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.
Bossa nova, osa 3
1.
02:27
Julkaisupäivä
Bossa nova, osa 3
1
Bossa nova, osa 4
1
Kehitellään lisää bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.
Bossa nova, osa 4
1.
02:40
Julkaisupäivä
Bossa nova, osa 4
1
Bossa nova, harjoitusbiisin esittely
1
Käydään läpi esimerkkikappale, jolla bossaa voit harjoitella.
Bossa nova, harjoitusbiisin esittely
1.
04:27
Julkaisupäivä
Bossa nova, harjoitusbiisin esittely
1
Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita
1
Mietitään lisää mausteita esimerkkikappaleen bassolinjaan
Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita
1.
03:47
Julkaisupäivä
Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita
1
Samba
1
Samba
1.
NULL
Julkaisupäivä
Samba
1
Samba, osa 1
1
Tutustutaan sambaan ja sen perusrytmiikkaan.
Samba, osa 1
1.
04:02
Julkaisupäivä
Samba, osa 1
1
Samba, osa 2
1
Opetellaan muutamia rytmisiä variaatioita.
Samba, osa 2
1.
02:31
Julkaisupäivä
Samba, osa 2
1
Samba, osa 3
1
Käytetään opittuja variaatiota kahden soinnun sointukulussa.
Samba, osa 3
1.
03:04
Julkaisupäivä
Samba, osa 3
1
Bolero
1
Bolero
1.
NULL
Julkaisupäivä
Bolero
1
Bolero, osa 1
1
Tutustutaan kuubalaisen boleron rytmisiin peruselementteihin.
Bolero, osa 1
1.
04:18
Julkaisupäivä
Bolero, osa 1
1
Bolero, osa 2
1
Opetellaan variaatioita kuubalaisen boleron bassolinjaan.
Bolero, osa 2
1.
04:27
Julkaisupäivä
Bolero, osa 2
1
Bolero, osa 3
1
Otetaan aiemmin opittu käyttöön neljän soinnun esimerkkikierrossa.
Bolero, osa 3
1.
02:57
Julkaisupäivä
Bolero, osa 3
1
Bolero, osa 4
1
Kuubalaista boleroa soitellaan edellisen oppitunnin pohjalta hieman laveammalla pensselillä.
Bolero, osa 4
1.
03:19
Julkaisupäivä
Bolero, osa 4
1
Cha-cha
1
Cha-cha
1.
NULL
Julkaisupäivä
Cha-cha
1
Cha-cha, osa 1
1
Tutustutaan kuubalaislähtöisen cha-cha -musiikin perusrytmiikkaan.
Cha-cha, osa 1
1.
03:43
Julkaisupäivä
Cha-cha, osa 1
1
Cha-cha, osa 2
1
Cha-cha -komppausta kahdella soinnulla.
Cha-cha, osa 2
1.
03:00
Julkaisupäivä
Cha-cha, osa 2
1
Cha-cha, osa 3
1
Toisenlainen tapa soittaa cha-chaa bassolla.
Cha-cha, osa 3
1.
03:15
Julkaisupäivä
Cha-cha, osa 3
1
Esimerkkikappaleita
1
Esimerkkikappaleita
1.
NULL
Julkaisupäivä
Esimerkkikappaleita
1
Chan Chan, soittoesimerkki
1
Puro Paju soittaa Chan Chan -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
Chan Chan, soittoesimerkki
1.
01:55
Julkaisupäivä
Chan Chan, soittoesimerkki
1
Chan Chan, bassolinjan peruspalat
1
Puro Paju esittelee Chan Chan -kappaleen erään version bassolinjan peruspalikat.
Chan Chan, bassolinjan peruspalat
1.
06:41
Julkaisupäivä
Chan Chan, bassolinjan peruspalat
1
How Insensitive, soittoesimerkki
1
Puro Paju soittaa How Insensitive -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
How Insensitive, soittoesimerkki
1.
02:26
Julkaisupäivä
How Insensitive, soittoesimerkki
1
How Insensitive, eräänlainen soinnutus
1
Puro Paju esittelee How Insensitive -kappaleen erään version soinnutuksen peruspalikat.
How Insensitive, eräänlainen soinnutus
1.
07:45
Julkaisupäivä
How Insensitive, eräänlainen soinnutus
1
How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä
1
Tutustutaan How Insensitive -kappaleen sointukierron avulla variaatiohin bossa novan bassolinjoissa.
How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä
1.
07:59
Julkaisupäivä
How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä
1
Latin Perspective, soittoesimerkki
1
Puro Paju soittaa Latin Perspective -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
Latin Perspective, soittoesimerkki
1.
02:12
Julkaisupäivä
Latin Perspective, soittoesimerkki
1
Latin Perspective, osa 1
1
Opetellaan Latin Perspective -kappaleen intron ja säkeistön bassoriffit.
Latin Perspective, osa 1
1.
04:45
Julkaisupäivä
Latin Perspective, osa 1
1
Latin Perspective, osa 2
1
Opetellaan Latin Perspective -kappaleen B-osa.
Latin Perspective, osa 2
1.
05:11
Julkaisupäivä
Latin Perspective, osa 2
1
Latin Perspective, osa 3
1
Opetellaan Latin Perspective -kappaleen C-osa.
Latin Perspective, osa 3
1.
05:44
Julkaisupäivä
Latin Perspective, osa 3
1
Soy Antillana, johdanto
1
Puro Paju esittelee Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen.
Soy Antillana, johdanto
1.
02:13
Julkaisupäivä
Soy Antillana, johdanto
1
Soy Antillana, soittoesimerkki
1
Puro Paju soittaa Soy Antillana -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
Soy Antillana, soittoesimerkki
1.
03:23
Julkaisupäivä
Soy Antillana, soittoesimerkki
1
Soy Antillana, osa 1, intro
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen intron.
Soy Antillana, osa 1, intro
1.
03:26
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 1, intro
1
Soy Antillana, osa 2, A-osa
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen säkeistön bassokompin.
Soy Antillana, osa 2, A-osa
1.
05:11
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 2, A-osa
1
Soy Antillana, osa 3, B-osa
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleessa olevan basson ja pianon yhteisriffin.
Soy Antillana, osa 3, B-osa
1.
04:28
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 3, B-osa
1
Soy Antillana, osa 4, C-osa
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen C-osan.
Soy Antillana, osa 4, C-osa
1.
05:45
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 4, C-osa
1
Soy Antillana, osa 5, D-osa
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno- eli D-osan.
Soy Antillana, osa 5, D-osa
1.
04:11
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 5, D-osa
1
Soy Antillana, osa 6, E-osa
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen soolo- eli E-osan.
Soy Antillana, osa 6, E-osa
1.
03:30
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 6, E-osa
1
Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia unisono-rytmejä.
Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa
1.
04:48
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa
1
Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa
1
Opettelemme lisää Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia instrumentaaliosia.
Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa
1.
06:10
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa
1
Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat
1
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen jälkimmäistä montuno-osaa ja lopetusta.
Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat
1.
04:47
Julkaisupäivä
Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat
1
Add a Title