top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.

Saman aiheen kursseja

Basso latinalaisamerikkalaisessa musiikissa

vahvaa rytmitajua
lattareille tyypillisiä rytmikuvioita
muutaman yleisimmän lattarityylin erityispiirteitä

Basso latinalaisamerikkalaisessa musiikissa

Latinalaisamerikkalaisessa musiikissa (eli lattareissa) rytmiikka poikkeaa paljon meille tutummasta länsimaisesta pop-rock-iskelmä-rytmiikasta. Tällä kurssilla tutustuaan syvällisesti lattarirytmiikkaan erityisesti kuubalaisperäisen son-musiikin ja sille tyypillisen tumbao-kompin kautta. Lisäksi tarkastellaan myös muutamia muita yleisimpiä Kuuban ja Brasilian lattarityylejä: samba, bossa nova jne...

Erilaisiin lattarityyleihin ja rytmisiin kudoksiin tutustutaan harjoitusten, harjoituskappaleiden ja muutaman oikean kappaleen esimerkkibassolinjan kautta.

Tämä kurssi tarjoaa erittäin hyödyllistä ja hauskaa harjoiteltavaa vaikket koskaan lattarimusiikkia soittaisikaan.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Rytmiharjoituksia yleisemmin

1

Rytmiharjoituksia yleisemmin

1.

NULL

Julkaisupäivä

Rytmiharjoituksia yleisemmin

1

Trioliharjoitus 1

1

Tutustumme trioleihin käsitteenä ja niiden soittamiseen

Trioliharjoitus 1

1.

07:08

Julkaisupäivä

Trioliharjoitus 1

1

Trioliharjoitus 2

1

Harjoitellaan triolien soittamista asteikkoharjoituksen avulla.

Trioliharjoitus 2

1.

06:41

Julkaisupäivä

Trioliharjoitus 2

1

Trioliharjoitus 3

1

Harjoitellaan trioleja soittamalla sekaisin neljäsosa- ja kahdeksasosatrioleja.

Trioliharjoitus 3

1.

05:57

Julkaisupäivä

Trioliharjoitus 3

1

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja

1

Triolit ja synkoopit ovat yleisiä ja olennaisia rytmisiä elementtejä lattarimusiikissa ja toki myös muuallakin.

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja

1.

06:14

Julkaisupäivä

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja

1

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä

1

Otetaan edellisten oppituntien rytmiopit hyötykäyttöön improvisoimalla yhdellä äänellä cha cha -rytmien maailmassa.

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä

1.

02:27

Julkaisupäivä

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä

1

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla

1

Otetaan edellisten oppituntien opit hyötykäyttöön improvisoimalla miksolyydisellä asteikolla cha cha -rytmien maailmassa.

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla

1.

04:18

Julkaisupäivä

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla

1

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1

1

Tarkastellaan ja harjoitellaan 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1

1.

05:34

Julkaisupäivä

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1

1

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2

1

Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2

1.

03:35

Julkaisupäivä

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2

1

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa

1

Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista.

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa

1.

05:02

Julkaisupäivä

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa

1

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto

1

Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista. Puro näyttää mallia.

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto

1.

02:01

Julkaisupäivä

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto

1

Lattari-intro

1

Lattari-intro

1.

NULL

Julkaisupäivä

Lattari-intro

1

Mitä on lattarimusiikki?

1

Taustaa ja ajatuksia latinalais-amerikkalaisen musiikin opiskeluun

Mitä on lattarimusiikki?

1.

02:13

Julkaisupäivä

Mitä on lattarimusiikki?

1

Clave 3-2 ja 2-3 (son)

1

Monet lattarirytmit pohjautuvat ns. claveen

Clave 3-2 ja 2-3 (son)

1.

03:32

Julkaisupäivä

Clave 3-2 ja 2-3 (son)

1

Son ja tumbao-komppi

1

Son ja tumbao-komppi

1.

NULL

Julkaisupäivä

Son ja tumbao-komppi

1

Tumbaon alkeet 1 (son)

1

Son-komppauksen perusteita

Tumbaon alkeet 1 (son)

1.

03:47

Julkaisupäivä

Tumbaon alkeet 1 (son)

1

Tumbaon alkeet 2 (son)

1

Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla

Tumbaon alkeet 2 (son)

1.

02:48

Julkaisupäivä

Tumbaon alkeet 2 (son)

1

Tumbao ja bongo-kello

1

Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla, bongo-kello mukaan

Tumbao ja bongo-kello

1.

03:24

Julkaisupäivä

Tumbao ja bongo-kello

1

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla

1

Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla sointukierron mukaan.

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla

1.

03:04

Julkaisupäivä

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla

1

Tumbao ja 3-2 -clave (son)

1

Tumbaon kehittelyä 3-2 -clavella

Tumbao ja 3-2 -clave (son)

1.

04:01

Julkaisupäivä

Tumbao ja 3-2 -clave (son)

1

Tumbao ja 2-3 -clave (son)

1

Perus-tumbao on sama myös 2-3 -clavella

Tumbao ja 2-3 -clave (son)

1.

02:05

Julkaisupäivä

Tumbao ja 2-3 -clave (son)

1

Tumbao kahdella soinnulla (son)

1

Tumbaon variaatioita ja soinnun vaihto

Tumbao kahdella soinnulla (son)

1.

03:19

Julkaisupäivä

Tumbao kahdella soinnulla (son)

1

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)

1

Kahden soinnun tumbao hyödyntäen koko kaulaa.

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)

1.

02:43

Julkaisupäivä

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)

1

Tumbao neljällä soinnulla (son)

1

Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla

Tumbao neljällä soinnulla (son)

1.

03:29

Julkaisupäivä

Tumbao neljällä soinnulla (son)

1

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)

1

Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla, lisätään monipuolisuutta linjaan

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)

1.

02:30

Julkaisupäivä

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)

1

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla

1

Tarkastellaan tyypillisiä rytmisiä variaatioita bassolinjassa son-musiikissa.

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla

1.

03:46

Julkaisupäivä

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla

1

Cáscara

1

Tutustutaan kahden tahdin pituiseen cáscara-rytmiin.

Cáscara

1.

03:41

Julkaisupäivä

Cáscara

1

Son- eli salsa-rytmikudos

1

Son-musiikille tyypillinen rytmikudos koostuu monista eri osasista.

Son- eli salsa-rytmikudos

1.

02:55

Julkaisupäivä

Son- eli salsa-rytmikudos

1

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta

1

Son-musiikille tyypillinen rytmin ja harmonian kuvio on montuno

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta

1.

03:11

Julkaisupäivä

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta

1

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave

1

Harjoitellaan tumbaon ja claven yhdistämistä.

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave

1.

02:01

Julkaisupäivä

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave

1

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara

1

Harjoitellaan tumbaon ja cáscaran yhdistämistä.

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara

1.

02:02

Julkaisupäivä

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara

1

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella

1

Montuno-osassa tapahtuviin dynamiikan vaihteluihin pitäisi pystyä reagoimaan myös äänenkuljetuksen keinoin.

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella

1.

05:47

Julkaisupäivä

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella

1

Tumbaon variointia fraseerauksella

1

Montuno-osassa tapahtuvaa dynamiikan vaihtelua voi toteuttaa muuttamalla fraseerausta ja soundia.

Tumbaon variointia fraseerauksella

1.

05:57

Julkaisupäivä

Tumbaon variointia fraseerauksella

1

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa

1

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa poikkeavat monesti länsimaisessa rytmimusiikissa yleisimmin käytetyistä.

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa

1.

07:46

Julkaisupäivä

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa

1

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus

1

Yhdistetään ripeähköön tumbaoon reilusti synkopoitu riffi.

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus

1.

05:56

Julkaisupäivä

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus

1

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon

1

Soitetaan lisää tumbaota, nyt sointukierron päälle pienin variaatioin.

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon

1.

03:23

Julkaisupäivä

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon

1

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon

1

Otetaan son-musiikille hyvin tyypillinen sointukierto tarkasteluun. Rytmivariaatio 1-4-5-4 -sointukiertoon

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon

1.

02:50

Julkaisupäivä

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon

1

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit

1

Tarkastellaan rytmisiä varioita hitaammissa tumbao-linjoissa.

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit

1.

04:05

Julkaisupäivä

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit

1

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Käymme läpi duurisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

05:01

Julkaisupäivä

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Käymme läpi mollisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

04:01

Julkaisupäivä

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Harjoittelemme duurisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä sovelletun kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

07:31

Julkaisupäivä

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Harjoittelemme mollisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä diatonisen kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

06:20

Julkaisupäivä

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Bossa nova

1

Bossa nova

1.

NULL

Julkaisupäivä

Bossa nova

1

Bossa nova, osa 1

1

Tutustutaan bossa novan perusolemukseen.

Bossa nova, osa 1

1.

02:38

Julkaisupäivä

Bossa nova, osa 1

1

Bossa nova, osa 2

1

Sovelletaan bossa nova -komppia kahden soinnun sointukiertoon.

Bossa nova, osa 2

1.

03:28

Julkaisupäivä

Bossa nova, osa 2

1

Bossa nova, osa 3

1

Sovelletaan bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.

Bossa nova, osa 3

1.

02:27

Julkaisupäivä

Bossa nova, osa 3

1

Bossa nova, osa 4

1

Kehitellään lisää bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.

Bossa nova, osa 4

1.

02:40

Julkaisupäivä

Bossa nova, osa 4

1

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely

1

Käydään läpi esimerkkikappale, jolla bossaa voit harjoitella.

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely

1.

04:27

Julkaisupäivä

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely

1

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita

1

Mietitään lisää mausteita esimerkkikappaleen bassolinjaan

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita

1.

03:47

Julkaisupäivä

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita

1

Samba

1

Samba

1.

NULL

Julkaisupäivä

Samba

1

Samba, osa 1

1

Tutustutaan sambaan ja sen perusrytmiikkaan.

Samba, osa 1

1.

04:02

Julkaisupäivä

Samba, osa 1

1

Samba, osa 2

1

Opetellaan muutamia rytmisiä variaatioita.

Samba, osa 2

1.

02:31

Julkaisupäivä

Samba, osa 2

1

Samba, osa 3

1

Käytetään opittuja variaatiota kahden soinnun sointukulussa.

Samba, osa 3

1.

03:04

Julkaisupäivä

Samba, osa 3

1

Bolero

1

Bolero

1.

NULL

Julkaisupäivä

Bolero

1

Bolero, osa 1

1

Tutustutaan kuubalaisen boleron rytmisiin peruselementteihin.

Bolero, osa 1

1.

04:18

Julkaisupäivä

Bolero, osa 1

1

Bolero, osa 2

1

Opetellaan variaatioita kuubalaisen boleron bassolinjaan.

Bolero, osa 2

1.

04:27

Julkaisupäivä

Bolero, osa 2

1

Bolero, osa 3

1

Otetaan aiemmin opittu käyttöön neljän soinnun esimerkkikierrossa.

Bolero, osa 3

1.

02:57

Julkaisupäivä

Bolero, osa 3

1

Bolero, osa 4

1

Kuubalaista boleroa soitellaan edellisen oppitunnin pohjalta hieman laveammalla pensselillä.

Bolero, osa 4

1.

03:19

Julkaisupäivä

Bolero, osa 4

1

Cha-cha

1

Cha-cha

1.

NULL

Julkaisupäivä

Cha-cha

1

Cha-cha, osa 1

1

Tutustutaan kuubalaislähtöisen cha-cha -musiikin perusrytmiikkaan.

Cha-cha, osa 1

1.

03:43

Julkaisupäivä

Cha-cha, osa 1

1

Cha-cha, osa 2

1

Cha-cha -komppausta kahdella soinnulla.

Cha-cha, osa 2

1.

03:00

Julkaisupäivä

Cha-cha, osa 2

1

Cha-cha, osa 3

1

Toisenlainen tapa soittaa cha-chaa bassolla.

Cha-cha, osa 3

1.

03:15

Julkaisupäivä

Cha-cha, osa 3

1

Esimerkkikappaleita

1

Esimerkkikappaleita

1.

NULL

Julkaisupäivä

Esimerkkikappaleita

1

Chan Chan, soittoesimerkki

1

Puro Paju soittaa Chan Chan -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

Chan Chan, soittoesimerkki

1.

01:55

Julkaisupäivä

Chan Chan, soittoesimerkki

1

Chan Chan, bassolinjan peruspalat

1

Puro Paju esittelee Chan Chan -kappaleen erään version bassolinjan peruspalikat.

Chan Chan, bassolinjan peruspalat

1.

06:41

Julkaisupäivä

Chan Chan, bassolinjan peruspalat

1

How Insensitive, soittoesimerkki

1

Puro Paju soittaa How Insensitive -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

How Insensitive, soittoesimerkki

1.

02:26

Julkaisupäivä

How Insensitive, soittoesimerkki

1

How Insensitive, eräänlainen soinnutus

1

Puro Paju esittelee How Insensitive -kappaleen erään version soinnutuksen peruspalikat.

How Insensitive, eräänlainen soinnutus

1.

07:45

Julkaisupäivä

How Insensitive, eräänlainen soinnutus

1

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä

1

Tutustutaan How Insensitive -kappaleen sointukierron avulla variaatiohin bossa novan bassolinjoissa.

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä

1.

07:59

Julkaisupäivä

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä

1

Latin Perspective, soittoesimerkki

1

Puro Paju soittaa Latin Perspective -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

Latin Perspective, soittoesimerkki

1.

02:12

Julkaisupäivä

Latin Perspective, soittoesimerkki

1

Latin Perspective, osa 1

1

Opetellaan Latin Perspective -kappaleen intron ja säkeistön bassoriffit.

Latin Perspective, osa 1

1.

04:45

Julkaisupäivä

Latin Perspective, osa 1

1

Latin Perspective, osa 2

1

Opetellaan Latin Perspective -kappaleen B-osa.

Latin Perspective, osa 2

1.

05:11

Julkaisupäivä

Latin Perspective, osa 2

1

Latin Perspective, osa 3

1

Opetellaan Latin Perspective -kappaleen C-osa.

Latin Perspective, osa 3

1.

05:44

Julkaisupäivä

Latin Perspective, osa 3

1

Soy Antillana, johdanto

1

Puro Paju esittelee Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen.

Soy Antillana, johdanto

1.

02:13

Julkaisupäivä

Soy Antillana, johdanto

1

Soy Antillana, soittoesimerkki

1

Puro Paju soittaa Soy Antillana -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

Soy Antillana, soittoesimerkki

1.

03:23

Julkaisupäivä

Soy Antillana, soittoesimerkki

1

Soy Antillana, osa 1, intro

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen intron.

Soy Antillana, osa 1, intro

1.

03:26

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 1, intro

1

Soy Antillana, osa 2, A-osa

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen säkeistön bassokompin.

Soy Antillana, osa 2, A-osa

1.

05:11

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 2, A-osa

1

Soy Antillana, osa 3, B-osa

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleessa olevan basson ja pianon yhteisriffin.

Soy Antillana, osa 3, B-osa

1.

04:28

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 3, B-osa

1

Soy Antillana, osa 4, C-osa

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen C-osan.

Soy Antillana, osa 4, C-osa

1.

05:45

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 4, C-osa

1

Soy Antillana, osa 5, D-osa

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno- eli D-osan.

Soy Antillana, osa 5, D-osa

1.

04:11

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 5, D-osa

1

Soy Antillana, osa 6, E-osa

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen soolo- eli E-osan.

Soy Antillana, osa 6, E-osa

1.

03:30

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 6, E-osa

1

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia unisono-rytmejä.

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa

1.

04:48

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa

1

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa

1

Opettelemme lisää Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia instrumentaaliosia.

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa

1.

06:10

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa

1

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat

1

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen jälkimmäistä montuno-osaa ja lopetusta.

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat

1.

04:47

Julkaisupäivä

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat

1

Kurssin opettaja

Puro Paju

Puro Paju on tunnettu nimenomaan lattarimusan spesialistina. Oppitunneissa hyvin monipuolisesti helppoa ja hankalampaa. Mielenkiintoista.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page