top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi.

Saman aiheen kursseja

Basso latinalaisamerikkalaisessa musiikissa

vahvaa rytmitajua
lattareille tyypillisiä rytmikuvioita
muutaman yleisimmän lattarityylin erityispiirteitä

Basso latinalaisamerikkalaisessa musiikissa

Latinalaisamerikkalaisessa musiikissa (eli lattareissa) rytmiikka poikkeaa paljon meille tutummasta länsimaisesta pop-rock-iskelmä-rytmiikasta. Tällä kurssilla tutustuaan syvällisesti lattarirytmiikkaan erityisesti kuubalaisperäisen son-musiikin ja sille tyypillisen tumbao-kompin kautta. Lisäksi tarkastellaan myös muutamia muita yleisimpiä Kuuban ja Brasilian lattarityylejä: samba, bossa nova jne...

Erilaisiin lattarityyleihin ja rytmisiin kudoksiin tutustutaan harjoitusten, harjoituskappaleiden ja muutaman oikean kappaleen esimerkkibassolinjan kautta.

Tämä kurssi tarjoaa erittäin hyödyllistä ja hauskaa harjoiteltavaa vaikket koskaan lattarimusiikkia soittaisikaan.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Rytmiharjoituksia yleisemmin

1

NULL

Julkaisupäivä

Rytmiharjoituksia yleisemmin

1.

Rytmiharjoituksia yleisemmin

1

Trioliharjoitus 1

1

07:08

Julkaisupäivä

Tutustumme trioleihin käsitteenä ja niiden soittamiseen

Trioliharjoitus 1

1.

Trioliharjoitus 1

1

Trioliharjoitus 2

1

06:41

Julkaisupäivä

Harjoitellaan triolien soittamista asteikkoharjoituksen avulla.

Trioliharjoitus 2

1.

Trioliharjoitus 2

1

Trioliharjoitus 3

1

05:57

Julkaisupäivä

Harjoitellaan trioleja soittamalla sekaisin neljäsosa- ja kahdeksasosatrioleja.

Trioliharjoitus 3

1.

Trioliharjoitus 3

1

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja

1

06:14

Julkaisupäivä

Triolit ja synkoopit ovat yleisiä ja olennaisia rytmisiä elementtejä lattarimusiikissa ja toki myös muuallakin.

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja

1.

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja

1

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä

1

02:27

Julkaisupäivä

Otetaan edellisten oppituntien rytmiopit hyötykäyttöön improvisoimalla yhdellä äänellä cha cha -rytmien maailmassa.

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä

1.

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä

1

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla

1

04:18

Julkaisupäivä

Otetaan edellisten oppituntien opit hyötykäyttöön improvisoimalla miksolyydisellä asteikolla cha cha -rytmien maailmassa.

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla

1.

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla

1

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1

1

05:34

Julkaisupäivä

Tarkastellaan ja harjoitellaan 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1

1.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1

1

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2

1

03:35

Julkaisupäivä

Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2

1.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2

1

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa

1

05:02

Julkaisupäivä

Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista.

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa

1.

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa

1

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto

1

02:01

Julkaisupäivä

Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista. Puro näyttää mallia.

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto

1.

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto

1

Lattari-intro

1

NULL

Julkaisupäivä

Lattari-intro

1.

Lattari-intro

1

Mitä on lattarimusiikki?

1

02:13

Julkaisupäivä

Taustaa ja ajatuksia latinalais-amerikkalaisen musiikin opiskeluun

Mitä on lattarimusiikki?

1.

Mitä on lattarimusiikki?

1

Clave 3-2 ja 2-3 (son)

1

03:32

Julkaisupäivä

Monet lattarirytmit pohjautuvat ns. claveen

Clave 3-2 ja 2-3 (son)

1.

Clave 3-2 ja 2-3 (son)

1

Son ja tumbao-komppi

1

NULL

Julkaisupäivä

Son ja tumbao-komppi

1.

Son ja tumbao-komppi

1

Tumbaon alkeet 1 (son)

1

03:47

Julkaisupäivä

Son-komppauksen perusteita

Tumbaon alkeet 1 (son)

1.

Tumbaon alkeet 1 (son)

1

Tumbaon alkeet 2 (son)

1

02:48

Julkaisupäivä

Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla

Tumbaon alkeet 2 (son)

1.

Tumbaon alkeet 2 (son)

1

Tumbao ja bongo-kello

1

03:24

Julkaisupäivä

Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla, bongo-kello mukaan

Tumbao ja bongo-kello

1.

Tumbao ja bongo-kello

1

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla

1

03:04

Julkaisupäivä

Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla sointukierron mukaan.

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla

1.

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla

1

Tumbao ja 3-2 -clave (son)

1

04:01

Julkaisupäivä

Tumbaon kehittelyä 3-2 -clavella

Tumbao ja 3-2 -clave (son)

1.

Tumbao ja 3-2 -clave (son)

1

Tumbao ja 2-3 -clave (son)

1

02:05

Julkaisupäivä

Perus-tumbao on sama myös 2-3 -clavella

Tumbao ja 2-3 -clave (son)

1.

Tumbao ja 2-3 -clave (son)

1

Tumbao kahdella soinnulla (son)

1

03:19

Julkaisupäivä

Tumbaon variaatioita ja soinnun vaihto

Tumbao kahdella soinnulla (son)

1.

Tumbao kahdella soinnulla (son)

1

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)

1

02:43

Julkaisupäivä

Kahden soinnun tumbao hyödyntäen koko kaulaa.

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)

1.

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)

1

Tumbao neljällä soinnulla (son)

1

03:29

Julkaisupäivä

Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla

Tumbao neljällä soinnulla (son)

1.

Tumbao neljällä soinnulla (son)

1

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)

1

02:30

Julkaisupäivä

Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla, lisätään monipuolisuutta linjaan

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)

1.

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)

1

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla

1

03:46

Julkaisupäivä

Tarkastellaan tyypillisiä rytmisiä variaatioita bassolinjassa son-musiikissa.

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla

1.

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla

1

Cáscara

1

03:41

Julkaisupäivä

Tutustutaan kahden tahdin pituiseen cáscara-rytmiin.

Cáscara

1.

Cáscara

1

Son- eli salsa-rytmikudos

1

02:55

Julkaisupäivä

Son-musiikille tyypillinen rytmikudos koostuu monista eri osasista.

Son- eli salsa-rytmikudos

1.

Son- eli salsa-rytmikudos

1

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta

1

03:11

Julkaisupäivä

Son-musiikille tyypillinen rytmin ja harmonian kuvio on montuno

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta

1.

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta

1

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave

1

02:01

Julkaisupäivä

Harjoitellaan tumbaon ja claven yhdistämistä.

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave

1.

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave

1

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara

1

02:02

Julkaisupäivä

Harjoitellaan tumbaon ja cáscaran yhdistämistä.

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara

1.

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara

1

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella

1

05:47

Julkaisupäivä

Montuno-osassa tapahtuviin dynamiikan vaihteluihin pitäisi pystyä reagoimaan myös äänenkuljetuksen keinoin.

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella

1.

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella

1

Tumbaon variointia fraseerauksella

1

05:57

Julkaisupäivä

Montuno-osassa tapahtuvaa dynamiikan vaihtelua voi toteuttaa muuttamalla fraseerausta ja soundia.

Tumbaon variointia fraseerauksella

1.

Tumbaon variointia fraseerauksella

1

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa

1

07:46

Julkaisupäivä

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa poikkeavat monesti länsimaisessa rytmimusiikissa yleisimmin käytetyistä.

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa

1.

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa

1

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus

1

05:56

Julkaisupäivä

Yhdistetään ripeähköön tumbaoon reilusti synkopoitu riffi.

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus

1.

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus

1

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon

1

03:23

Julkaisupäivä

Soitetaan lisää tumbaota, nyt sointukierron päälle pienin variaatioin.

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon

1.

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon

1

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon

1

02:50

Julkaisupäivä

Otetaan son-musiikille hyvin tyypillinen sointukierto tarkasteluun. Rytmivariaatio 1-4-5-4 -sointukiertoon

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon

1.

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon

1

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit

1

04:05

Julkaisupäivä

Tarkastellaan rytmisiä varioita hitaammissa tumbao-linjoissa.

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit

1.

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit

1

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

05:01

Julkaisupäivä

Käymme läpi duurisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

04:01

Julkaisupäivä

Käymme läpi mollisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

07:31

Julkaisupäivä

Harjoittelemme duurisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä sovelletun kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

06:20

Julkaisupäivä

Harjoittelemme mollisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä diatonisen kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1.

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä

1

Bossa nova

1

NULL

Julkaisupäivä

Bossa nova

1.

Bossa nova

1

Bossa nova, osa 1

1

02:38

Julkaisupäivä

Tutustutaan bossa novan perusolemukseen.

Bossa nova, osa 1

1.

Bossa nova, osa 1

1

Bossa nova, osa 2

1

03:28

Julkaisupäivä

Sovelletaan bossa nova -komppia kahden soinnun sointukiertoon.

Bossa nova, osa 2

1.

Bossa nova, osa 2

1

Bossa nova, osa 3

1

02:27

Julkaisupäivä

Sovelletaan bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.

Bossa nova, osa 3

1.

Bossa nova, osa 3

1

Bossa nova, osa 4

1

02:40

Julkaisupäivä

Kehitellään lisää bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.

Bossa nova, osa 4

1.

Bossa nova, osa 4

1

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely

1

04:27

Julkaisupäivä

Käydään läpi esimerkkikappale, jolla bossaa voit harjoitella.

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely

1.

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely

1

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita

1

03:47

Julkaisupäivä

Mietitään lisää mausteita esimerkkikappaleen bassolinjaan

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita

1.

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita

1

Samba

1

NULL

Julkaisupäivä

Samba

1.

Samba

1

Samba, osa 1

1

04:02

Julkaisupäivä

Tutustutaan sambaan ja sen perusrytmiikkaan.

Samba, osa 1

1.

Samba, osa 1

1

Samba, osa 2

1

02:31

Julkaisupäivä

Opetellaan muutamia rytmisiä variaatioita.

Samba, osa 2

1.

Samba, osa 2

1

Samba, osa 3

1

03:04

Julkaisupäivä

Käytetään opittuja variaatiota kahden soinnun sointukulussa.

Samba, osa 3

1.

Samba, osa 3

1

Bolero

1

NULL

Julkaisupäivä

Bolero

1.

Bolero

1

Bolero, osa 1

1

04:18

Julkaisupäivä

Tutustutaan kuubalaisen boleron rytmisiin peruselementteihin.

Bolero, osa 1

1.

Bolero, osa 1

1

Bolero, osa 2

1

04:27

Julkaisupäivä

Opetellaan variaatioita kuubalaisen boleron bassolinjaan.

Bolero, osa 2

1.

Bolero, osa 2

1

Bolero, osa 3

1

02:57

Julkaisupäivä

Otetaan aiemmin opittu käyttöön neljän soinnun esimerkkikierrossa.

Bolero, osa 3

1.

Bolero, osa 3

1

Bolero, osa 4

1

03:19

Julkaisupäivä

Kuubalaista boleroa soitellaan edellisen oppitunnin pohjalta hieman laveammalla pensselillä.

Bolero, osa 4

1.

Bolero, osa 4

1

Cha-cha

1

NULL

Julkaisupäivä

Cha-cha

1.

Cha-cha

1

Cha-cha, osa 1

1

03:43

Julkaisupäivä

Tutustutaan kuubalaislähtöisen cha-cha -musiikin perusrytmiikkaan.

Cha-cha, osa 1

1.

Cha-cha, osa 1

1

Cha-cha, osa 2

1

03:00

Julkaisupäivä

Cha-cha -komppausta kahdella soinnulla.

Cha-cha, osa 2

1.

Cha-cha, osa 2

1

Cha-cha, osa 3

1

03:15

Julkaisupäivä

Toisenlainen tapa soittaa cha-chaa bassolla.

Cha-cha, osa 3

1.

Cha-cha, osa 3

1

Esimerkkikappaleita

1

NULL

Julkaisupäivä

Esimerkkikappaleita

1.

Esimerkkikappaleita

1

Chan Chan, soittoesimerkki

1

01:55

Julkaisupäivä

Puro Paju soittaa Chan Chan -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

Chan Chan, soittoesimerkki

1.

Chan Chan, soittoesimerkki

1

Chan Chan, bassolinjan peruspalat

1

06:41

Julkaisupäivä

Puro Paju esittelee Chan Chan -kappaleen erään version bassolinjan peruspalikat.

Chan Chan, bassolinjan peruspalat

1.

Chan Chan, bassolinjan peruspalat

1

How Insensitive, soittoesimerkki

1

02:26

Julkaisupäivä

Puro Paju soittaa How Insensitive -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

How Insensitive, soittoesimerkki

1.

How Insensitive, soittoesimerkki

1

How Insensitive, eräänlainen soinnutus

1

07:45

Julkaisupäivä

Puro Paju esittelee How Insensitive -kappaleen erään version soinnutuksen peruspalikat.

How Insensitive, eräänlainen soinnutus

1.

How Insensitive, eräänlainen soinnutus

1

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä

1

07:59

Julkaisupäivä

Tutustutaan How Insensitive -kappaleen sointukierron avulla variaatiohin bossa novan bassolinjoissa.

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä

1.

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä

1

Latin Perspective, soittoesimerkki

1

02:12

Julkaisupäivä

Puro Paju soittaa Latin Perspective -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

Latin Perspective, soittoesimerkki

1.

Latin Perspective, soittoesimerkki

1

Latin Perspective, osa 1

1

04:45

Julkaisupäivä

Opetellaan Latin Perspective -kappaleen intron ja säkeistön bassoriffit.

Latin Perspective, osa 1

1.

Latin Perspective, osa 1

1

Latin Perspective, osa 2

1

05:11

Julkaisupäivä

Opetellaan Latin Perspective -kappaleen B-osa.

Latin Perspective, osa 2

1.

Latin Perspective, osa 2

1

Latin Perspective, osa 3

1

05:44

Julkaisupäivä

Opetellaan Latin Perspective -kappaleen C-osa.

Latin Perspective, osa 3

1.

Latin Perspective, osa 3

1

Soy Antillana, johdanto

1

02:13

Julkaisupäivä

Puro Paju esittelee Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen.

Soy Antillana, johdanto

1.

Soy Antillana, johdanto

1

Soy Antillana, soittoesimerkki

1

03:23

Julkaisupäivä

Puro Paju soittaa Soy Antillana -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.

Soy Antillana, soittoesimerkki

1.

Soy Antillana, soittoesimerkki

1

Soy Antillana, osa 1, intro

1

03:26

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen intron.

Soy Antillana, osa 1, intro

1.

Soy Antillana, osa 1, intro

1

Soy Antillana, osa 2, A-osa

1

05:11

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen säkeistön bassokompin.

Soy Antillana, osa 2, A-osa

1.

Soy Antillana, osa 2, A-osa

1

Soy Antillana, osa 3, B-osa

1

04:28

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleessa olevan basson ja pianon yhteisriffin.

Soy Antillana, osa 3, B-osa

1.

Soy Antillana, osa 3, B-osa

1

Soy Antillana, osa 4, C-osa

1

05:45

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen C-osan.

Soy Antillana, osa 4, C-osa

1.

Soy Antillana, osa 4, C-osa

1

Soy Antillana, osa 5, D-osa

1

04:11

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno- eli D-osan.

Soy Antillana, osa 5, D-osa

1.

Soy Antillana, osa 5, D-osa

1

Soy Antillana, osa 6, E-osa

1

03:30

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen soolo- eli E-osan.

Soy Antillana, osa 6, E-osa

1.

Soy Antillana, osa 6, E-osa

1

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa

1

04:48

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia unisono-rytmejä.

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa

1.

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa

1

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa

1

06:10

Julkaisupäivä

Opettelemme lisää Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia instrumentaaliosia.

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa

1.

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa

1

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat

1

04:47

Julkaisupäivä

Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen jälkimmäistä montuno-osaa ja lopetusta.

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat

1.

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat

1

Kurssin opettaja

Puro Paju

Puro Paju on tunnettu nimenomaan lattarimusan spesialistina. Oppitunneissa hyvin monipuolisesti helppoa ja hankalampaa. Mielenkiintoista.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page