Saman aiheen kursseja



vahvaa rytmitajua
lattareille tyypillisiä rytmikuvioita
muutaman yleisimmän lattarityylin erityispiirteitä
Basso latinalaisamerikkalaisessa musiikissa
Latinalaisamerikkalaisessa musiikissa (eli lattareissa) rytmiikka poikkeaa paljon meille tutummasta länsimaisesta pop-rock-iskelmä-rytmiikasta. Tällä kurssilla tutustuaan syvällisesti lattarirytmiikkaan erityisesti kuubalaisperäisen son-musiikin ja sille tyypillisen tumbao-kompin kautta. Lisäksi tarkastellaan myös muutamia muita yleisimpiä Kuuban ja Brasilian lattarityylejä: samba, bossa nova jne...
Erilaisiin lattarityyleihin ja rytmisiin kudoksiin tutustutaan harjoitusten, harjoituskappaleiden ja muutaman oikean kappaleen esimerkkibassolinjan kautta.
Tämä kurssi tarjoaa erittäin hyödyllistä ja hauskaa harjoiteltavaa vaikket koskaan lattarimusiikkia soittaisikaan.
Tämä kurssi on päivittyvä. Seuraava osa julkaistaan
Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!


Kurssin sisältö
Rytmiharjoituksia yleisemmin
1

NULL
Julkaisupäivä
Rytmiharjoituksia yleisemmin
1.

Rytmiharjoituksia yleisemmin
1
Trioliharjoitus 1
1

07:08
Julkaisupäivä
Tutustumme trioleihin käsitteenä ja niiden soittamiseen
Trioliharjoitus 1
1.

Trioliharjoitus 1
1
Trioliharjoitus 2
1

06:41
Julkaisupäivä
Harjoitellaan triolien soittamista asteikkoharjoituksen avulla.
Trioliharjoitus 2
1.

Trioliharjoitus 2
1
Trioliharjoitus 3
1

05:57
Julkaisupäivä
Harjoitellaan trioleja soittamalla sekaisin neljäsosa- ja kahdeksasosatrioleja.
Trioliharjoitus 3
1.

Trioliharjoitus 3
1
Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja
1

06:14
Julkaisupäivä
Triolit ja synkoopit ovat yleisiä ja olennaisia rytmisiä elementtejä lattarimusiikissa ja toki myös muuallakin.
Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja
1.

Rytmiharjoitus, trioleja ja synkooppeja
1
Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä
1

02:27
Julkaisupäivä
Otetaan edellisten oppituntien rytmiopit hyötykäyttöön improvisoimalla yhdellä äänellä cha cha -rytmien maailmassa.
Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä
1.

Rytmiharjoitus, improvisointia yhdellä äänellä
1
Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla
1

04:18
Julkaisupäivä
Otetaan edellisten oppituntien opit hyötykäyttöön improvisoimalla miksolyydisellä asteikolla cha cha -rytmien maailmassa.
Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla
1.

Rytmiharjoitus, improvisointia miksolyydisellä asteikolla
1
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1
1

05:34
Julkaisupäivä
Tarkastellaan ja harjoitellaan 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1
1.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 1
1
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2
1

03:35
Julkaisupäivä
Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä.
6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2
1.

6/8 -tahtilaji, rytmiharjoitus 2
1
6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa
1

05:02
Julkaisupäivä
Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista.
6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa
1.

6/8 -tahtilaji, harjoitus blues-kiertoon mollissa
1
6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto
1

02:01
Julkaisupäivä
Harjoitellaan lisää 6/8 -tahtilajin ilmenemistä latin-ympäristössä. Nyt sointukiertona on blues C-mollista. Puro näyttää mallia.
6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto
1.

6/8 -tahtilaji, blues-kierto mollissa, esimerkkisoitto
1
Lattari-intro
1

NULL
Julkaisupäivä
Lattari-intro
1.

Lattari-intro
1
Mitä on lattarimusiikki?
1

02:13
Julkaisupäivä
Taustaa ja ajatuksia latinalais-amerikkalaisen musiikin opiskeluun
Mitä on lattarimusiikki?
1.

Mitä on lattarimusiikki?
1
Clave 3-2 ja 2-3 (son)
1

03:32
Julkaisupäivä
Monet lattarirytmit pohjautuvat ns. claveen
Clave 3-2 ja 2-3 (son)
1.

Clave 3-2 ja 2-3 (son)
1
Son ja tumbao-komppi
1

NULL
Julkaisupäivä
Son ja tumbao-komppi
1.

Son ja tumbao-komppi
1
Tumbaon alkeet 1 (son)
1

03:47
Julkaisupäivä
Son-komppauksen perusteita
Tumbaon alkeet 1 (son)
1.

Tumbaon alkeet 1 (son)
1
Tumbaon alkeet 2 (son)
1

02:48
Julkaisupäivä
Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla
Tumbaon alkeet 2 (son)
1.

Tumbaon alkeet 2 (son)
1
Tumbao ja bongo-kello
1

03:24
Julkaisupäivä
Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla, bongo-kello mukaan
Tumbao ja bongo-kello
1.

Tumbao ja bongo-kello
1
Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla
1

03:04
Julkaisupäivä
Tumbao perusäänellä, kvintillä ja oktaavilla sointukierron mukaan.
Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla
1.

Tumbaon alkeet 3, sointukierrolla
1
Tumbao ja 3-2 -clave (son)
1

04:01
Julkaisupäivä
Tumbaon kehittelyä 3-2 -clavella
Tumbao ja 3-2 -clave (son)
1.

Tumbao ja 3-2 -clave (son)
1
Tumbao ja 2-3 -clave (son)
1

02:05
Julkaisupäivä
Perus-tumbao on sama myös 2-3 -clavella
Tumbao ja 2-3 -clave (son)
1.

Tumbao ja 2-3 -clave (son)
1
Tumbao kahdella soinnulla (son)
1

03:19
Julkaisupäivä
Tumbaon variaatioita ja soinnun vaihto
Tumbao kahdella soinnulla (son)
1.

Tumbao kahdella soinnulla (son)
1
Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)
1

02:43
Julkaisupäivä
Kahden soinnun tumbao hyödyntäen koko kaulaa.
Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)
1.

Tumbao kahdella soinnulla, osa 2 (son)
1
Tumbao neljällä soinnulla (son)
1

03:29
Julkaisupäivä
Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla
Tumbao neljällä soinnulla (son)
1.

Tumbao neljällä soinnulla (son)
1
Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)
1

02:30
Julkaisupäivä
Neljän soinnun tumbao 1-3-2-5 -sointukierrolla, lisätään monipuolisuutta linjaan
Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)
1.

Tumbao neljällä soinnulla, koko kaulalla (son)
1
Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla
1

03:46
Julkaisupäivä
Tarkastellaan tyypillisiä rytmisiä variaatioita bassolinjassa son-musiikissa.
Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla
1.

Tumbao, rytmivariaatioita yhdellä soinnulla
1
Cáscara
1

03:41
Julkaisupäivä
Tutustutaan kahden tahdin pituiseen cáscara-rytmiin.
Cáscara
1.

Cáscara
1
Son- eli salsa-rytmikudos
1

02:55
Julkaisupäivä
Son-musiikille tyypillinen rytmikudos koostuu monista eri osasista.
Son- eli salsa-rytmikudos
1.

Son- eli salsa-rytmikudos
1
Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta
1

03:11
Julkaisupäivä
Son-musiikille tyypillinen rytmin ja harmonian kuvio on montuno
Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta
1.

Montuno osana son- eli salsa-rytmikudosta
1
Rytmiharjoitus: tumbao ja clave
1

02:01
Julkaisupäivä
Harjoitellaan tumbaon ja claven yhdistämistä.
Rytmiharjoitus: tumbao ja clave
1.

Rytmiharjoitus: tumbao ja clave
1
Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara
1

02:02
Julkaisupäivä
Harjoitellaan tumbaon ja cáscaran yhdistämistä.
Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara
1.

Rytmiharjoitus: tumbao ja cáscara
1
Tumbaon variointia äänenkuljetuksella
1

05:47
Julkaisupäivä
Montuno-osassa tapahtuviin dynamiikan vaihteluihin pitäisi pystyä reagoimaan myös äänenkuljetuksen keinoin.
Tumbaon variointia äänenkuljetuksella
1.

Tumbaon variointia äänenkuljetuksella
1
Tumbaon variointia fraseerauksella
1

05:57
Julkaisupäivä
Montuno-osassa tapahtuvaa dynamiikan vaihtelua voi toteuttaa muuttamalla fraseerausta ja soundia.
Tumbaon variointia fraseerauksella
1.

Tumbaon variointia fraseerauksella
1
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa
1

07:46
Julkaisupäivä
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa poikkeavat monesti länsimaisessa rytmimusiikissa yleisimmin käytetyistä.
Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa
1.

Kappalerakenteet kuubalaisessa musiikissa
1
Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus
1

05:56
Julkaisupäivä
Yhdistetään ripeähköön tumbaoon reilusti synkopoitu riffi.
Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus
1.

Tumbao ja synkopoitu riffiharjoitus
1
Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon
1

03:23
Julkaisupäivä
Soitetaan lisää tumbaota, nyt sointukierron päälle pienin variaatioin.
Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon
1.

Tumbao, rytmivariaatioita 1-3-2-5 -sointukiertoon
1
Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon
1

02:50
Julkaisupäivä
Otetaan son-musiikille hyvin tyypillinen sointukierto tarkasteluun. Rytmivariaatio 1-4-5-4 -sointukiertoon
Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon
1.

Tumbao rytmivariaatioita 1-4-5-4 -sointukiertoon
1
Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit
1

04:05
Julkaisupäivä
Tarkastellaan rytmisiä varioita hitaammissa tumbao-linjoissa.
Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit
1.

Tumbao 1-4-5-4 -sointukiertoon, hitaammat tyylit
1
Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1

05:01
Julkaisupäivä
Käymme läpi duurisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.
Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.

Son-komppiharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1

04:01
Julkaisupäivä
Käymme läpi mollisävellajin sointuasteita hieman muokatun kvinttiympyrän avulla son-rytmiikalla höystettynä.
Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.

Son-komppiharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1

07:31
Julkaisupäivä
Harjoittelemme duurisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä sovelletun kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.
Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.

Äänenkuljetusharjoitus C-duurissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1

06:20
Julkaisupäivä
Harjoittelemme mollisävellajin äänenkuljetusta kolmisointujen äänillä diatonisen kvinttiympyrän avulla. Harjoituksessa hyödynnetään son-tyylistä rytmiikkaa.
Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1.

Äänenkuljetusharjoitus C-mollissa diatonisessa kvinttiympyrässä
1
Bossa nova
1

NULL
Julkaisupäivä
Bossa nova
1.

Bossa nova
1
Bossa nova, osa 1
1

02:38
Julkaisupäivä
Tutustutaan bossa novan perusolemukseen.
Bossa nova, osa 1
1.

Bossa nova, osa 1
1
Bossa nova, osa 2
1

03:28
Julkaisupäivä
Sovelletaan bossa nova -komppia kahden soinnun sointukiertoon.
Bossa nova, osa 2
1.

Bossa nova, osa 2
1
Bossa nova, osa 3
1

02:27
Julkaisupäivä
Sovelletaan bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.
Bossa nova, osa 3
1.

Bossa nova, osa 3
1
Bossa nova, osa 4
1

02:40
Julkaisupäivä
Kehitellään lisää bossa nova -komppia neljän soinnun sointukiertoon.
Bossa nova, osa 4
1.

Bossa nova, osa 4
1
Bossa nova, harjoitusbiisin esittely
1

04:27
Julkaisupäivä
Käydään läpi esimerkkikappale, jolla bossaa voit harjoitella.
Bossa nova, harjoitusbiisin esittely
1.

Bossa nova, harjoitusbiisin esittely
1
Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita
1

03:47
Julkaisupäivä
Mietitään lisää mausteita esimerkkikappaleen bassolinjaan
Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita
1.

Bossa nova, harjoitusbiisiin lisämausteita
1
Samba
1

NULL
Julkaisupäivä
Samba
1.

Samba
1
Samba, osa 1
1

04:02
Julkaisupäivä
Tutustutaan sambaan ja sen perusrytmiikkaan.
Samba, osa 1
1.

Samba, osa 1
1
Samba, osa 2
1

02:31
Julkaisupäivä
Opetellaan muutamia rytmisiä variaatioita.
Samba, osa 2
1.

Samba, osa 2
1
Samba, osa 3
1

03:04
Julkaisupäivä
Käytetään opittuja variaatiota kahden soinnun sointukulussa.
Samba, osa 3
1.

Samba, osa 3
1
Bolero
1

NULL
Julkaisupäivä
Bolero
1.

Bolero
1
Bolero, osa 1
1

04:18
Julkaisupäivä
Tutustutaan kuubalaisen boleron rytmisiin peruselementteihin.
Bolero, osa 1
1.

Bolero, osa 1
1
Bolero, osa 2
1

04:27
Julkaisupäivä
Opetellaan variaatioita kuubalaisen boleron bassolinjaan.
Bolero, osa 2
1.

Bolero, osa 2
1
Bolero, osa 3
1

02:57
Julkaisupäivä
Otetaan aiemmin opittu käyttöön neljän soinnun esimerkkikierrossa.
Bolero, osa 3
1.

Bolero, osa 3
1
Bolero, osa 4
1

03:19
Julkaisupäivä
Kuubalaista boleroa soitellaan edellisen oppitunnin pohjalta hieman laveammalla pensselillä.
Bolero, osa 4
1.

Bolero, osa 4
1
Cha-cha
1

NULL
Julkaisupäivä
Cha-cha
1.

Cha-cha
1
Cha-cha, osa 1
1

03:43
Julkaisupäivä
Tutustutaan kuubalaislähtöisen cha-cha -musiikin perusrytmiikkaan.
Cha-cha, osa 1
1.

Cha-cha, osa 1
1
Cha-cha, osa 2
1

03:00
Julkaisupäivä
Cha-cha -komppausta kahdella soinnulla.
Cha-cha, osa 2
1.

Cha-cha, osa 2
1
Cha-cha, osa 3
1

03:15
Julkaisupäivä
Toisenlainen tapa soittaa cha-chaa bassolla.
Cha-cha, osa 3
1.

Cha-cha, osa 3
1
Esimerkkikappaleita
1

NULL
Julkaisupäivä
Esimerkkikappaleita
1.

Esimerkkikappaleita
1
Chan Chan, soittoesimerkki
1

01:55
Julkaisupäivä
Puro Paju soittaa Chan Chan -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
Chan Chan, soittoesimerkki
1.

Chan Chan, soittoesimerkki
1
Chan Chan, bassolinjan peruspalat
1

06:41
Julkaisupäivä
Puro Paju esittelee Chan Chan -kappaleen erään version bassolinjan peruspalikat.
Chan Chan, bassolinjan peruspalat
1.

Chan Chan, bassolinjan peruspalat
1
How Insensitive, soittoesimerkki
1

02:26
Julkaisupäivä
Puro Paju soittaa How Insensitive -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
How Insensitive, soittoesimerkki
1.

How Insensitive, soittoesimerkki
1
How Insensitive, eräänlainen soinnutus
1

07:45
Julkaisupäivä
Puro Paju esittelee How Insensitive -kappaleen erään version soinnutuksen peruspalikat.
How Insensitive, eräänlainen soinnutus
1.

How Insensitive, eräänlainen soinnutus
1
How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä
1

07:59
Julkaisupäivä
Tutustutaan How Insensitive -kappaleen sointukierron avulla variaatiohin bossa novan bassolinjoissa.
How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä
1.

How Insensitive, äänenkuljetusta sointujen äänillä
1
Latin Perspective, soittoesimerkki
1

02:12
Julkaisupäivä
Puro Paju soittaa Latin Perspective -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
Latin Perspective, soittoesimerkki
1.

Latin Perspective, soittoesimerkki
1
Latin Perspective, osa 1
1

04:45
Julkaisupäivä
Opetellaan Latin Perspective -kappaleen intron ja säkeistön bassoriffit.
Latin Perspective, osa 1
1.

Latin Perspective, osa 1
1
Latin Perspective, osa 2
1

05:11
Julkaisupäivä
Opetellaan Latin Perspective -kappaleen B-osa.
Latin Perspective, osa 2
1.

Latin Perspective, osa 2
1
Latin Perspective, osa 3
1

05:44
Julkaisupäivä
Opetellaan Latin Perspective -kappaleen C-osa.
Latin Perspective, osa 3
1.

Latin Perspective, osa 3
1
Soy Antillana, johdanto
1

02:13
Julkaisupäivä
Puro Paju esittelee Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen.
Soy Antillana, johdanto
1.

Soy Antillana, johdanto
1
Soy Antillana, soittoesimerkki
1

03:23
Julkaisupäivä
Puro Paju soittaa Soy Antillana -kappaleen eräänlaisen version esimerkillisen bassolinjan.
Soy Antillana, soittoesimerkki
1.

Soy Antillana, soittoesimerkki
1
Soy Antillana, osa 1, intro
1

03:26
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen intron.
Soy Antillana, osa 1, intro
1.

Soy Antillana, osa 1, intro
1
Soy Antillana, osa 2, A-osa
1

05:11
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen säkeistön bassokompin.
Soy Antillana, osa 2, A-osa
1.

Soy Antillana, osa 2, A-osa
1
Soy Antillana, osa 3, B-osa
1

04:28
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleessa olevan basson ja pianon yhteisriffin.
Soy Antillana, osa 3, B-osa
1.

Soy Antillana, osa 3, B-osa
1
Soy Antillana, osa 4, C-osa
1

05:45
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen C-osan.
Soy Antillana, osa 4, C-osa
1.

Soy Antillana, osa 4, C-osa
1
Soy Antillana, osa 5, D-osa
1

04:11
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno- eli D-osan.
Soy Antillana, osa 5, D-osa
1.

Soy Antillana, osa 5, D-osa
1
Soy Antillana, osa 6, E-osa
1

03:30
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen soolo- eli E-osan.
Soy Antillana, osa 6, E-osa
1.

Soy Antillana, osa 6, E-osa
1
Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa
1

04:48
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia unisono-rytmejä.
Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa
1.

Soy Antillana, osa 7, F- ja G-osa
1
Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa
1

06:10
Julkaisupäivä
Opettelemme lisää Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen montuno-osaa seuraavia instrumentaaliosia.
Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa
1.

Soy Antillana, osa 8, H- ja I-osa
1
Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat
1

04:47
Julkaisupäivä
Opettelemme Marilyn Pupon säveltämän Soy Antillana -kappaleen jälkimmäistä montuno-osaa ja lopetusta.
Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat
1.

Soy Antillana, osa 9, D2- ja F2-osat
1
Add a Title