Saman aiheen kursseja
perusasioita tavallisimmista miksauksessa käytettävistä efekteistä
efektien käyttöä eri instrumenttien kanssa
hyviä oppeja musiikin miksaamiseen
efektien ominaisuuksia ja toimintaa
Musiikin miksaus: Efektien alkeet
Tervetuloa mukaan Efektien alkeet -kurssille!
Yleisimpiä äänityöskentelyssä käytettyjä efektejä ovat erilaiset kaiut ja viiveet.
Tällä kurssilla opit näihin yleisimpiin efekteihin liittyviä perusasioita sekä teorian että käytännön kautta. Opeteltavia asioita havainnollistetaan erilaisilla tietokoneen äänitysohjelmissa toimivilla efektiliitännäisillä (plug-in), mutta samat seikat pätevät myös fyysisiin laitteisiin.
Edellisillä miksauskursseillamme on käsitelty taajuuskorjausta ja dynamiikkaprosessorien käyttöä. Tämä kurssi on tarkoitettu niiden jatkoksi.
Tämä kurssi on päivittyvä. Seuraava osa julkaistaan
Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!
Kurssin sisältö
Intro
1
Julkaisupäivä
Intro
1.
Intro
1
Efektien alkeet -kurssin intro.
1
00:34
Julkaisupäivä
Kurssin esipuheessa kerrotaan lyhyesti, mitä kurssiin sisältyy.
Efektien alkeet -kurssin intro.
1.
Efektien alkeet -kurssin intro.
1
Reverb eli kaiku
1
Julkaisupäivä
Reverb eli kaiku
1.
Reverb eli kaiku
1
Perusasioita reverbistä
1
03:30
Julkaisupäivä
Jälkikaiku oli aiemmin puhtaasti esityspaikan ominaisuus. Erilaiset sähköiset kaikulaitteet toivat tähän muutoksen.
Perusasioita reverbistä
1.
Perusasioita reverbistä
1
Kaiunta-aika
1
03:12
Julkaisupäivä
Kaiunta-aika määrittelee, kuinka pitkään kaiku soi.
Kaiunta-aika
1.
Kaiunta-aika
1
Huonekoko
1
04:04
Julkaisupäivä
Huonekoko-parametrilla (size) vaikutetaan tilakaiun huoneen kokoon.
Huonekoko
1.
Huonekoko
1
Ennakkoviive eli pre-delay
1
02:35
Julkaisupäivä
Pre-delay eli ennakkoviive on parametri, jolla voidaan määrittää kuinka kauan kaikuefekti odottaa ennen syttymistään.
Ennakkoviive eli pre-delay
1.
Ennakkoviive eli pre-delay
1
Heijastukset
1
02:34
Julkaisupäivä
Osa kuultavaa kaikuefektiä ovat ns. varhaiset heijastukset.
Heijastukset
1.
Heijastukset
1
Wet-dry
1
01:25
Julkaisupäivä
Wet-Dry-parametri määrittää kuinka suureen osuuteen efektiin syötettävästä äänestä efekti vaikuttaa.
Wet-dry
1.
Wet-dry
1
Decay
1
01:40
Julkaisupäivä
Decay eli häive on parametri, jolla määritellään kaiun hiljenemisen nopeutta.
Decay
1.
Decay
1
Diffusion
1
02:07
Julkaisupäivä
DiffusionDiffusion
Diffusion
1.
Diffusion
1
Kaiun käytön harjoittelua
1
Julkaisupäivä
Kaiun käytön harjoittelua
1.
Kaiun käytön harjoittelua
1
Kaiun tarkoitus
1
01:39
Julkaisupäivä
Kaiulla pyritään saamaan aikaan vaikutelma etäisyydestä.
Kaiun tarkoitus
1.
Kaiun tarkoitus
1
Virvelirumpu ja kaiku
1
07:20
Julkaisupäivä
Virvelirummun soundi on rytmimusiikissa yksi miksauksen tunnelmaa eniten määrittävistä soundeista.
Virvelirumpu ja kaiku
1.
Virvelirumpu ja kaiku
1
Virvelirumpu ja kaiku, harjoitus
1
06:33
Julkaisupäivä
Harjoitellaan kaiun käyttöä virvelirummussa.
Virvelirumpu ja kaiku, harjoitus
1.
Virvelirumpu ja kaiku, harjoitus
1
Tomit ja kaiku
1
05:52
Julkaisupäivä
Kaikkiin tomeihin kannattaa lähtökohtaisesti laittaa samanlainen kaiku.
Tomit ja kaiku
1.
Tomit ja kaiku
1
Tomit ja kaiku, harjoitus
1
10:14
Julkaisupäivä
Harjoitellaan kaiun käyttöä tom tom -rumpujen kanssa.
Tomit ja kaiku, harjoitus
1.
Tomit ja kaiku, harjoitus
1
Kitara ja kaiku
1
06:06
Julkaisupäivä
Kitarassa käytetään hyvin erityyppisiä kaikuja riippuen juuri kyseisen kitararaidan roolista ja soundista.
Kitara ja kaiku
1.
Kitara ja kaiku
1
Kitara ja kaiku, harjoitus
1
06:49
Julkaisupäivä
Harjoitellaan kaiun käyttöä sähkökitarassa.
Kitara ja kaiku, harjoitus
1.
Kitara ja kaiku, harjoitus
1
Akustinen kitara ja kaiku
1
04:17
Julkaisupäivä
Kaiulla voidaan tuoda akustisen kitaran soundiin tukevuutta.
Akustinen kitara ja kaiku
1.
Akustinen kitara ja kaiku
1
Akustinen kitara ja kaiku, harjoitus
1
06:52
Julkaisupäivä
Harjoitellaan kaiun käyttöä akustisessa kitarassa.
Akustinen kitara ja kaiku, harjoitus
1.
Akustinen kitara ja kaiku, harjoitus
1
Lisää kaiun käytön harjoittelua
1
Julkaisupäivä
Lisää kaiun käytön harjoittelua
1.
Lisää kaiun käytön harjoittelua
1
Piano ja kaiku
1
06:21
Julkaisupäivä
Pianonkin kaiutuksessa on otettava huomioon teoksen ja muun soitinnuksen vaatimukset.
Piano ja kaiku
1.
Piano ja kaiku
1
Piano ja kaiku, harjoitus
1
09:26
Julkaisupäivä
Harjoitellaan kaiun käyttöä pianossa.
Piano ja kaiku, harjoitus
1.
Piano ja kaiku, harjoitus
1
Laulu ja kaiku
1
06:54
Julkaisupäivä
Lauluraita on useimmiten kappaleen tärkein elementti, joten sen miksaukseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Laulu ja kaiku
1.
Laulu ja kaiku
1
Laulu ja kaiku, harjoitus
1
17:16
Julkaisupäivä
Harjoitellaan kaiun käyttöä laulussa.
Laulu ja kaiku, harjoitus
1.
Laulu ja kaiku, harjoitus
1
Basso ja kaiku
1
06:42
Julkaisupäivä
Bassossa kaikua käytetään varsin harvoin ja silloinkin useimmiten hyvin lyhyellä kaiunta-ajalla.
Basso ja kaiku
1.
Basso ja kaiku
1
Delay eli viive
1
Julkaisupäivä
Delay eli viive
1.
Delay eli viive
1
Viive
1
01:42
Julkaisupäivä
Luonnossa viive syntyy lähtökohtaisesti äänilähteen ja kuulijan välisen etäisyyden vuoksi.
Viive
1.
Viive
1
Yksinkertainen viive
1
02:12
Julkaisupäivä
Yksinkertaisimmillaan viive toistaa viivästetyn signaalin halutun ajan kuluttua ainoastaan kerran.
Yksinkertainen viive
1.
Yksinkertainen viive
1
Stereoviive
1
01:46
Julkaisupäivä
Stereoviiveessä voidaan tehdä oikeaan ja vasempaan kanavaan erilaiset asetukset.
Stereoviive
1.
Stereoviive
1
Multi-tap delay
1
01:35
Julkaisupäivä
Multi-tap delay -efektissä viivästetty signaali syötetään uudelleen takaisin viivelaitteelle.
Multi-tap delay
1.
Multi-tap delay
1
Ping-pong delay
1
01:24
Julkaisupäivä
Ping-pong delay -efektissä viive poukkoilee vasemman ja oikean kanavan välillä.
Ping-pong delay
1.
Ping-pong delay
1
Add a Title