Studioura

Aloitin vuonna -75 rakentamalla Parkville-nimistä studiota Puistolassa, siellä tein myös ensimmäiset kaupalliset äänitykseni v-76 Musiikki-Fazerin Hi-Hat levymerkille. Noin 25 albumia siellä tuli tehtyä 8-raitaisella, Lyrec-merkkisellä, 1” nauhurilla, pöytänä oli TEACin 8ch in 4ch out. Artisteja mm. Vanha Isäntä, Briard, Jukka Linkola, Martti Innanen, Viktor Klimenko ja Jamppa Tuominen. V.-78 saimme isommat tilat (125m) Mellunmäen ostarin alakerrasta, studion nimeksi tuli Birdland. Siellä tein n. 30 albumia mm. Hurriganes, Rauli Badding Somerjoki, Mikko Alatalo, M.A.Numminen ja Kake Singers, edelleen toimin samalla 8-tr nauhurilla mutta nyt uudella 24ch in 8ch out Soundcraft-pöydällä. Muita lisälaitteita oli silloin jousikaiku, Yamaha analogi-delay, Urei LA-3 compressorit ja MXR:n kompressorit, Phaseri ja Flangeri, jousikaiun pre-delaynä oli käytössä Revox A800 varispeedillä varustettu nauhuri. V.-80 minut pyydettiin töihin Musiikki-Fazerin suurella rahalla rakennettuun, v.-77 valmistuneeseen kaikkien aikojen hienoimpaan suomalaiseen äänitys-studioon. Studio oli Westlake Audion (Tom Hidley) piirtämä ja rakentama. Tämä oli siis Takomo-studio. Takomolla oli erilliset äänitys- ja miksaus-tilat, laitteisto oli huippuluokkaa, 24tr nauhurit 2”nauhalla Dolby A kohinanvaimennuksella, nykyään legendaariset vintage-luokan API-pöydät (Automated Processes inc.) Levykaikuja oli sekä EMT 140 että 240, myöhemmin tulivat Lexicon 224 ja 224X ensimmäiset digi-kaiut, efekteinä parhaimmat Eventide harmonizerit, Rolandin viiveet ja kaikki Yamahan kaiut ja paljon muuta. Laitteistoa uusittiin vielä niin että v.-86 tilattiin tehdasuudet 32 ja 40-kanavaiset inline Solid State Logic pöydät. Kyllä näillä laitteilla kelpas tehdä lövyjä. Niinpä jatkoin Takomolla kunnes Fazerin uusi talouspainotteinen johto tuli siihen tulokseen että studio-toiminta on levy-yhtiölle kannattamatonta toimintaa ja päättivät lopettaa koko Takomon. Murtuneena miehenä päätin vaihtaa alaa kokonaan ja muutin Kööpenhaminaan puoleksitoista vuodeksi, sormet rupes kuitenkin syyhyämään takaisin sorvin äärelle jo puolen vuoden päästä ja tehtyäni Tanskasta käsin 5 projektia muutin takaisin Suomeen ja Finnvox-studioilla jatkoin free-lancerina vanhaa tuttua työtahtiani vuoteen 2004 asti. Finnvox oli Takomon lopetettua v. -90 ostanut lähes koko laitteiston ja minun oli helppo jatkaa siellä. Artistikaarti Finnvox-kaudellani oli maan huippua ja koin silloin oppineeni jo ammatin, mutta 15v. siihen meni. Tämän jakson artisteja olivat mm. Neljä Ruusua, Mikko Kuustonen, Tuomari Nurmio, Ile Kallio&Kaija Kärkinen, CMX, J.Karjalainen, UltraBra, Apulanta, Yö, SMG ja Egotrippi. Finnvoxilla olen työstänyt toistaiseksi n.250 albumia. Lisäksi olen äänittänyt viisi albumia Petrax studiolla joka aitona maatila-studiona tarjoaa huippulaitteiston lisäksi maan hienoimman ja inspiroivimman ympäristön luovaan studiotyöskentelyyn. Muut studiot: Vähensin v.2004 50v. täytettyäni tuntuvasti studiotunteja ja siirryin opetushommiin Pop&Jazz konservatorioon, Stadialle ja Arcadalle.


Esikuvat

George Martin, George Massenburg, Tom Dowd, Hugh Padgham, Daniel Lanois, Kevin Killen ja moni muu…


Vaikutteita

Led Zeppelin 1969-1972 (Eddie Kramerin rumpusoundit), Little Feat 1971-1979 (jotkut vaan osaa…), The Eagles: Hotel California Albumi, Phil Collins: Face Value (varsinkin rumpukäsittely), Peter Gabriel: “So”-albumi


Harrastukset

Veneily

Vert Lindell.jpg

Dan Tigerstedtillä on kymmenien vuosien kokemus musiikin äänittämisestä. Oppitunneilla hyödyllistä tietoa kaikentasoisille äänittäjille.

OPETTAJAN KURSSEJA