top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi.

Saman aiheen kursseja

Tekniikan ja harmonian aarrearkku

erittäin käyttökelpoista soittotekniikkaa
erittäin käyttökelpoista teoriaa
pieniä erikoisuuksia

Tekniikan ja harmonian aarrearkku

Uuden inspiraation lähde voi olla pienikin opittu asia.

Tähän kokonaisuuteen on sisällytetty useampia pieniä kokonaisuuksia, jotka käsittelevät erilaisia aiheita soittotekniikkaan ja musiikinteoriaan liittyen.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Urkupiste

1

NULL

Julkaisupäivä

Urkupiste

1.

Urkupiste

1

Urkupiste

1

06:39

Julkaisupäivä

Tutustutaan urkupisteeseen teoriassa ja käytännössä.

Urkupiste

1.

Urkupiste

1

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1

06:26

Julkaisupäivä

Tarkastellaan muutamia yleisiä käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön.

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1.

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1

06:06

Julkaisupäivä

Tarkastellaan muutamia käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön tutun Misty- jazz-standardin kautta.

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1.

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1

Lisämausteita säestykseen

1

NULL

Julkaisupäivä

Lisämausteita säestykseen

1.

Lisämausteita säestykseen

1

Ideoita fillailuun

1

10:54

Julkaisupäivä

Musiikillisiin aukkopaikkoihin voidaan inspiraation iskiessä soittaa pientä täytettä.

Ideoita fillailuun

1.

Ideoita fillailuun

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1

05:09

Julkaisupäivä

Kappaleen lopetuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi urkupistettä ja murrettuja sointuja.

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1.

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1

08:19

Julkaisupäivä

Kappaleen lopetuksessa voidaan myös hyödyntää sopivia sointuvaihdoksia.

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1.

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä

1

NULL

Julkaisupäivä

Reharmonisointia käytännössä

1.

Reharmonisointia käytännössä

1

Reharmonisointi, johdanto

1

07:26

Julkaisupäivä

Reharmonisointi tarkoittaa uudelleensoinnuttamista, kuten sana jo antaakin ymmärtää. Aloitellaan aiheeseen tutustumista pienten esimerkkien kautta.

Reharmonisointi, johdanto

1.

Reharmonisointi, johdanto

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1

06:22

Julkaisupäivä

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta.

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1.

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1

07:28

Julkaisupäivä

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Nyt käytetään laskevaa bassolinjaa.

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1.

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1

07:46

Julkaisupäivä

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Tarkastellaan vielä muutamaa uutta vaihtoehtoa.

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1.

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1

16:29

Julkaisupäivä

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä tutun lastenlaulun kautta.

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1.

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1

Symmetrisiä asteikkoja

1

NULL

Julkaisupäivä

Symmetrisiä asteikkoja

1.

Symmetrisiä asteikkoja

1

Dimiasteikko

1

08:31

Julkaisupäivä

Dimiasteikolla saadaan jännittäviä uusia sävyjä improvisointiin.

Dimiasteikko

1.

Dimiasteikko

1

Dominanttidimiasteikko

1

07:52

Julkaisupäivä

Dominanttidimiasteikko on usein käytetty oktatoninen asteikko.

Dominanttidimiasteikko

1.

Dominanttidimiasteikko

1

Dimiasteikon soveltamista

1

09:07

Julkaisupäivä

Sovelletaan edellä opittua dimiasteikkoa sointujen maailmaan.

Dimiasteikon soveltamista

1.

Dimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1

05:42

Julkaisupäivä

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan.

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1.

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1

07:34

Julkaisupäivä

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan. Osa 2.

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1.

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1

Sointuhajotuksia

1

NULL

Julkaisupäivä

Sointuhajotuksia

1.

Sointuhajotuksia

1

Sointuhajotuksien maailmaan

1

04:19

Julkaisupäivä

Uusia ajatuksia sointujen soittoon

Sointuhajotuksien maailmaan

1.

Sointuhajotuksien maailmaan

1

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1

05:29

Julkaisupäivä

Balladin tunnelmia hakemaan

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1.

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1

06:08

Julkaisupäivä

Valssia, Stridea ja Beatia testaamaan

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1.

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1

Sointukäännökset ja hajotukset

1

04:07

Julkaisupäivä

Yhdistetään soinnun käännösten ja hajotusten harjoittaminen

Sointukäännökset ja hajotukset

1.

Sointukäännökset ja hajotukset

1

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1

03:23

Julkaisupäivä

Hyvä tekniikka- ja lämmittelytreeni

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1.

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1

05:03

Julkaisupäivä

Oikean käden sointuhajotus

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1.

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1

03:31

Julkaisupäivä

Tässä oiva treeni yhdistää drop #2- ja dimisoinnun harjoittelun

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1.

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

NULL

Julkaisupäivä

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

06:55

Julkaisupäivä

Yhdistetään pari jazz-musiikille tyypillistä asiaa: drop 2 -sointuhajotus ja bebop-asteikko.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1

05:04

Julkaisupäivä

Jatketaan drop 2 -sointuhajotuksen ja bebop-asteikon parissa.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

NULL

Julkaisupäivä

I-IV-V-harjoitus duurissa

1.

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

08:00

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävelllajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V).

I-IV-V-harjoitus duurissa

1.

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1

04:49

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävellajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Laajennamme käsittelyä useampiin sävellajeihin.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1

09:08

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla edelleen harjoittelemme duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Sävellajista toiseen siirrytään elegantisti välidominantin kautta.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1

04:53

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla harjoittelemme vieläkin duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Nyt käymme läpi kromaattisesti kaikki sävellajit. Sävellajista toiseen siirrytään sievästi välidominantin kautta.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

1

NULL

Julkaisupäivä

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

1.

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

1

Kvinttiympyrä

1

07:44

Julkaisupäivä

Kvinttiympyrä on hyödylinen käsite monissa asioissa.

Kvinttiympyrä

1.

Kvinttiympyrä

1

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1

06:41

Julkaisupäivä

Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1.

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1

06:17

Julkaisupäivä

Edellisessä harjoituksessa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi hyödyntäen oikealla kädellä sointukäännöksiä.

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1.

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1

06:31

Julkaisupäivä

Edellisissä harjoituksissa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi vaihtoehtoisilla vasemman käden bassolinjoilla.

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1.

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1

08:58

Julkaisupäivä

Opetellaan teknisesti haastava ja teoria-asioissakin opettavainen harjoituskappale.

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1.

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1

06:42

Julkaisupäivä

Siirretään aiemmin opeteltu etydi toiseen sävellajiin ja annetaan eväitä laajempaan kehittelyyn.

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1.

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

NULL

Julkaisupäivä

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

10:31

Julkaisupäivä

Tarkastellaan dim-arpeggioiden hyödyntämistä heavy-tyylisessä sooloilussa.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2

1

08:51

Julkaisupäivä

Jatketaan vauhdikkaiden dim-arpeggioiden tarkastelua.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2

1.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3

1

10:22

Julkaisupäivä

Jatketaan dim-arpeggioiden parissa lisäämällä tilutukseen kromaattisia elementtejä.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3

1.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3

1

Heavy-sooloilun aineksia

1

NULL

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia

1.

Heavy-sooloilun aineksia

1

Heavy-sooloilun aineksia

1

09:27

Julkaisupäivä

Opetellaan nopeita kuvioita, joita varsinkin kitaristit usein heavy-musiikin nopeissa soolo-osuuksissa käyttävät.

Heavy-sooloilun aineksia

1.

Heavy-sooloilun aineksia

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2

1

06:23

Julkaisupäivä

Tarkastellaan vielä hieman asteikkoihin liittyviä asioita erityisesti heavy-genren harmonisessa maailmassa.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2

1.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 3

1

03:17

Julkaisupäivä

Hyödynnetään luonnollisen ja harmonisen mollin yhdistelmäasteikkoa.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 3

1.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 3

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 4

1

03:12

Julkaisupäivä

Hyödynnetään lisää luonnollisen ja harmonisen mollin yhdistelmäasteikkoa.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 4

1.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 4

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 5

1

03:57

Julkaisupäivä

Hyödynnetään luonnollista ja harmonista mollia niitä vuorottelemalla.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 5

1.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 5

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

NULL

Julkaisupäivä

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

05:21

Julkaisupäivä

Otetaan soittotekniikan harjoittelu musiikin palvelukseen Db-duurissa.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa, osa 2

1

04:27

Julkaisupäivä

Otetaan soittotekniikan harjoittelu musiikin palvelukseen Db-duurissa. Osa 2.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa, osa 2

1.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa, osa 2

1

Pieniä sekalaisia tekniikkaharjoituksia

1

NULL

Julkaisupäivä

Pieniä sekalaisia tekniikkaharjoituksia

1.

Pieniä sekalaisia tekniikkaharjoituksia

1

Tekniikkaharjoitus Chopinin hengessä

1

08:28

Julkaisupäivä

Nopeana hankalahko harjoitus, joka kuullostaa kivalta hitaamminkin.

Tekniikkaharjoitus Chopinin hengessä

1.

Tekniikkaharjoitus Chopinin hengessä

1

Refleksitekniikka H-duuriasteikolla

1

08:57

Julkaisupäivä

Päämäärinä nopeus ja tarkkuus tutustumme refleksitekniikkaan.

Refleksitekniikka H-duuriasteikolla

1.

Refleksitekniikka H-duuriasteikolla

1

Pentatoninen add9-etydi

1

NULL

Julkaisupäivä

Pentatoninen add9-etydi

1.

Pentatoninen add9-etydi

1

Pentatoninen add9-etydi, osa 1

1

09:55

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla työn alla on etydi (eli harjoituskappale), joka sisältää hieman muunnettuun pentatoniseen asteikkoon pohjautuvan keveän juoksutuksen.

Pentatoninen add9-etydi, osa 1

1.

Pentatoninen add9-etydi, osa 1

1

Pentatoninen add9-etydi, osa 2

1

09:36

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla työn alla on edelleen etydi (eli harjoituskappale), joka sisältää hieman muunnettuun pentatoniseen asteikkoon pohjautuvan näppärän juoksutuksen.

Pentatoninen add9-etydi, osa 2

1.

Pentatoninen add9-etydi, osa 2

1

Ragtimen perusasioita, Andy's Rag

1

NULL

Julkaisupäivä

Ragtimen perusasioita, Andy's Rag

1.

Ragtimen perusasioita, Andy's Rag

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 1

1

04:37

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla esitellään ragtime-tyyliin tutustumiseen sopiva Andy´s Rag -kappale ja puhutaan hieman yleisesti ragtimesta.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 1

1.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 1

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 2

1

09:37

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla jatketaan Andy´s Rag -kappaleen parissa purkaen sitä pieniksi paloiksi.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 2

1.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 2

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 3

1

07:50

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla jatketaan edelleen Andy´s Rag -kappaleen parissa.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 3

1.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 3

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 4

1

11:33

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla jatketaan edelleen Andy´s Rag -kappaleen parissa. Käsittelyssä on kappaleen B-osa ja lopetus.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 4

1.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 4

1

Pari lattariharjoitusta

1

NULL

Julkaisupäivä

Pari lattariharjoitusta

1.

Pari lattariharjoitusta

1

Lattariharjoitus 1, sambakomppi

1

07:27

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla opetellaan pianolla yksin soitettava sambakomppi.

Lattariharjoitus 1, sambakomppi

1.

Lattariharjoitus 1, sambakomppi

1

Lattariharjoitus 2, son-komppi

1

07:51

Julkaisupäivä

Tällä oppitunnilla opetellaan pianolla yksin soitettava son-komppi.

Lattariharjoitus 2, son-komppi

1.

Lattariharjoitus 2, son-komppi

1

Kurssin opettaja

Antti Haataja

Antti Haataja on Rockwayn kosketinsoitinosaston peruskallio. Paljon monipuolisia oppitunteja aivan alkeista varsin haastavaan asiaan.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page