top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.

Katso kurssin oppitunnit
Tekniikan ja harmonian aarrearkku
Katso traileri

Tekniikan ja harmonian aarrearkku

Uuden inspiraation lähde voi olla pienikin opittu asia.

Tähän kokonaisuuteen on sisällytetty useampia pieniä kokonaisuuksia, jotka käsittelevät erilaisia aiheita soittotekniikkaan ja musiikinteoriaan liittyen.

Lue lisää

Kurssissa opit:


  • erittäin käyttökelpoista soittotekniikkaa

  • erittäin käyttökelpoista teoriaa

  • pieniä erikoisuuksia

55 video-oppituntia

Nuotit, tabit ja taustanauhat

Antti Haataja

Antti Haataja on Rockwayn kosketinsoitinosaston peruskallio. Paljon monipuolisia oppitunteja aivan alkeista varsin haastavaan asiaan.

Kurssin opettaja

Urkupiste

1

Urkupiste

NULL

Urkupiste

NULL

Urkupiste

1

Urkupiste

1

Urkupiste

Tutustutaan urkupisteeseen teoriassa ja käytännössä.

06:39

Urkupiste

Tutustutaan urkupisteeseen teoriassa ja käytännössä.

06:39

Urkupiste

1

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1

Urkupisteen soveltamista, osa 1

Tarkastellaan muutamia yleisiä käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön.

06:26

Urkupisteen soveltamista, osa 1

Tarkastellaan muutamia yleisiä käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön.

06:26

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1

Urkupisteen soveltamista, osa 2

Tarkastellaan muutamia käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön tutun Misty- jazz-standardin kautta.

06:06

Urkupisteen soveltamista, osa 2

Tarkastellaan muutamia käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön tutun Misty- jazz-standardin kautta.

06:06

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1

Lisämausteita säestykseen

2

Lisämausteita säestykseen

NULL

Lisämausteita säestykseen

NULL

Lisämausteita säestykseen

2

Ideoita fillailuun

1

Ideoita fillailuun

Musiikillisiin aukkopaikkoihin voidaan inspiraation iskiessä soittaa pientä täytettä.

10:54

Ideoita fillailuun

Musiikillisiin aukkopaikkoihin voidaan inspiraation iskiessä soittaa pientä täytettä.

10:54

Ideoita fillailuun

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen

Kappaleen lopetuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi urkupistettä ja murrettuja sointuja.

05:09

Ideoita kappaleen lopettamiseen

Kappaleen lopetuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi urkupistettä ja murrettuja sointuja.

05:09

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

Kappaleen lopetuksessa voidaan myös hyödyntää sopivia sointuvaihdoksia.

08:19

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

Kappaleen lopetuksessa voidaan myös hyödyntää sopivia sointuvaihdoksia.

08:19

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä

3

Reharmonisointia käytännössä

NULL

Reharmonisointia käytännössä

NULL

Reharmonisointia käytännössä

3

Reharmonisointi, johdanto

1

Reharmonisointi, johdanto

Reharmonisointi tarkoittaa uudelleensoinnuttamista, kuten sana jo antaakin ymmärtää. Aloitellaan aiheeseen tutustumista pienten esimerkkien kautta.

07:26

Reharmonisointi, johdanto

Reharmonisointi tarkoittaa uudelleensoinnuttamista, kuten sana jo antaakin ymmärtää. Aloitellaan aiheeseen tutustumista pienten esimerkkien kautta.

07:26

Reharmonisointi, johdanto

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta.

06:22

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta.

06:22

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Nyt käytetään laskevaa bassolinjaa.

07:28

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Nyt käytetään laskevaa bassolinjaa.

07:28

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Tarkastellaan vielä muutamaa uutta vaihtoehtoa.

07:46

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Tarkastellaan vielä muutamaa uutta vaihtoehtoa.

07:46

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä tutun lastenlaulun kautta.

16:29

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä tutun lastenlaulun kautta.

16:29

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1

Symmetrisiä asteikkoja

4

Symmetrisiä asteikkoja

NULL

Symmetrisiä asteikkoja

NULL

Symmetrisiä asteikkoja

4

Dimiasteikko

1

Dimiasteikko

Dimiasteikolla saadaan jännittäviä uusia sävyjä improvisointiin.

08:31

Dimiasteikko

Dimiasteikolla saadaan jännittäviä uusia sävyjä improvisointiin.

08:31

Dimiasteikko

1

Dominanttidimiasteikko

1

Dominanttidimiasteikko

Dominanttidimiasteikko on usein käytetty oktatoninen asteikko.

07:52

Dominanttidimiasteikko

Dominanttidimiasteikko on usein käytetty oktatoninen asteikko.

07:52

Dominanttidimiasteikko

1

Dimiasteikon soveltamista

1

Dimiasteikon soveltamista

Sovelletaan edellä opittua dimiasteikkoa sointujen maailmaan.

09:07

Dimiasteikon soveltamista

Sovelletaan edellä opittua dimiasteikkoa sointujen maailmaan.

09:07

Dimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan.

05:42

Dominanttidimiasteikon soveltamista

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan.

05:42

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan. Osa 2.

07:34

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan. Osa 2.

07:34

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1

Sointuhajotuksia

5

Sointuhajotuksia

NULL

Sointuhajotuksia

NULL

Sointuhajotuksia

5

Sointuhajotuksien maailmaan

1

Sointuhajotuksien maailmaan

Uusia ajatuksia sointujen soittoon

04:19

Sointuhajotuksien maailmaan

Uusia ajatuksia sointujen soittoon

04:19

Sointuhajotuksien maailmaan

1

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

Balladin tunnelmia hakemaan

05:29

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

Balladin tunnelmia hakemaan

05:29

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

Valssia, Stridea ja Beatia testaamaan

06:08

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

Valssia, Stridea ja Beatia testaamaan

06:08

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1

Sointukäännökset ja hajotukset

1

Sointukäännökset ja hajotukset

Yhdistetään soinnun käännösten ja hajotusten harjoittaminen

04:07

Sointukäännökset ja hajotukset

Yhdistetään soinnun käännösten ja hajotusten harjoittaminen

04:07

Sointukäännökset ja hajotukset

1

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1

Sointuhajotuksia kromaattisesti

Hyvä tekniikka- ja lämmittelytreeni

03:23

Sointuhajotuksia kromaattisesti

Hyvä tekniikka- ja lämmittelytreeni

03:23

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1

Drop #2 -tekniikka tutuksi

Oikean käden sointuhajotus

05:03

Drop #2 -tekniikka tutuksi

Oikean käden sointuhajotus

05:03

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

Tässä oiva treeni yhdistää drop #2- ja dimisoinnun harjoittelun

03:31

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

Tässä oiva treeni yhdistää drop #2- ja dimisoinnun harjoittelun

03:31

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

6

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

NULL

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

NULL

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

6

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

Yhdistetään pari jazz-musiikille tyypillistä asiaa: drop 2 -sointuhajotus ja bebop-asteikko.

06:55

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

Yhdistetään pari jazz-musiikille tyypillistä asiaa: drop 2 -sointuhajotus ja bebop-asteikko.

06:55

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

Jatketaan drop 2 -sointuhajotuksen ja bebop-asteikon parissa.

05:04

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

Jatketaan drop 2 -sointuhajotuksen ja bebop-asteikon parissa.

05:04

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

7

I-IV-V-harjoitus duurissa

NULL

I-IV-V-harjoitus duurissa

NULL

I-IV-V-harjoitus duurissa

7

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävelllajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V).

08:00

I-IV-V-harjoitus duurissa

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävelllajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V).

08:00

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävellajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Laajennamme käsittelyä useampiin sävellajeihin.

04:49

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävellajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Laajennamme käsittelyä useampiin sävellajeihin.

04:49

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

Tällä oppitunnilla edelleen harjoittelemme duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Sävellajista toiseen siirrytään elegantisti välidominantin kautta.

09:08

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

Tällä oppitunnilla edelleen harjoittelemme duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Sävellajista toiseen siirrytään elegantisti välidominantin kautta.

09:08

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

Tällä oppitunnilla harjoittelemme vieläkin duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Nyt käymme läpi kromaattisesti kaikki sävellajit. Sävellajista toiseen siirrytään sievästi välidominantin kautta.

04:53

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

Tällä oppitunnilla harjoittelemme vieläkin duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Nyt käymme läpi kromaattisesti kaikki sävellajit. Sävellajista toiseen siirrytään sievästi välidominantin kautta.

04:53

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

8

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

NULL

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

NULL

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

8

Kvinttiympyrä

1

Kvinttiympyrä

Kvinttiympyrä on hyödylinen käsite monissa asioissa.

07:44

Kvinttiympyrä

Kvinttiympyrä on hyödylinen käsite monissa asioissa.

07:44

Kvinttiympyrä

1

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.

06:41

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.

06:41

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

Edellisessä harjoituksessa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi hyödyntäen oikealla kädellä sointukäännöksiä.

06:17

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

Edellisessä harjoituksessa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi hyödyntäen oikealla kädellä sointukäännöksiä.

06:17

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

Edellisissä harjoituksissa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi vaihtoehtoisilla vasemman käden bassolinjoilla.

06:31

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

Edellisissä harjoituksissa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi vaihtoehtoisilla vasemman käden bassolinjoilla.

06:31

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

Opetellaan teknisesti haastava ja teoria-asioissakin opettavainen harjoituskappale.

08:58

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

Opetellaan teknisesti haastava ja teoria-asioissakin opettavainen harjoituskappale.

08:58

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

Siirretään aiemmin opeteltu etydi toiseen sävellajiin ja annetaan eväitä laajempaan kehittelyyn.

06:42

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

Siirretään aiemmin opeteltu etydi toiseen sävellajiin ja annetaan eväitä laajempaan kehittelyyn.

06:42

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

9

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

NULL

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

NULL

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa