top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.

Saman aiheen kursseja

Säveltämisen peruskurssi

sointukiertojen tekemistä
hyvien melodioiden tekoa
toimivia kappalerakenteita
monipuolisia soinnutusvaihtoehtoja

Säveltämisen peruskurssi

Omien kappaleiden säveltäminen on kivaa puuhaa, kunhan alkuun pääsee. Tällä kurssilla esitellään erilaisia tapoja päästä alkuun erityisesti sävellystyössä.

Kappaleiden syntyprosessia havainnollistetaan esimerkiksi sointukulkujen ja melodioiden kautta. Asioita tarkastellaan sekä teoriassa että käytännössä.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Prologi

1

Prologi

1.

NULL

Julkaisupäivä

Prologi

1

Biisinteko, johdanto

1

Johdanto Aleksi Ojalan oppitunteihin biisinteosta

Biisinteko, johdanto

1.

02:26

Julkaisupäivä

Biisinteko, johdanto

1

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

1

Biisintekoon pääsee käsiksi monilla eri tavoilla.

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

1.

03:24

Julkaisupäivä

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

1

Sävellys-osion johdanto

1

Minkälaisia asioita käsitellään Sävellys-osiossa?

Sävellys-osion johdanto

1.

01:11

Julkaisupäivä

Sävellys-osion johdanto

1

Sointukierrot

1

Sointukierrot

1.

NULL

Julkaisupäivä

Sointukierrot

1

Mikä on sointukierto?

1

Sointujen on rajallinen määrä, mutta niitä voidaan asetella eri lailla peräkkäin.

Mikä on sointukierto?

1.

03:16

Julkaisupäivä

Mikä on sointukierto?

1

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

1

Tarkastellaan tavallisimpia sointuja etumerkittömissä sävellajeissa.

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

1.

03:13

Julkaisupäivä

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

1

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

1

Aloitetaan esimerkkikappaleen tekeminen tällä kertaa sointukierrosta.

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

1.

02:49

Julkaisupäivä

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

1

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

1

Eräs paljon käytetty sointukierto on duurisävellajin IV-V-VI.

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

1.

01:17

Julkaisupäivä

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

1

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

1

Yksi yleisimmistä sointukierroista on duurisävellajin I-IV-V. (osa 2)

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

1.

03:31

Julkaisupäivä

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

1

Melodia

1

Melodia

1.

NULL

Julkaisupäivä

Melodia

1

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

1

Sointukierto, melodia ja sanoitus liittyvät tiukasti yhteen.

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

1.

01:43

Julkaisupäivä

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

1

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

1

Monet hyvät laulumelodiat seuraavat tiettyjä sääntöjä.

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

1.

03:31

Julkaisupäivä

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

1

Melodian teko laulaen ja soittaen

1

Usein uudet melodia-aihiot juolahtavat mieleen soitellen ja laulellen.

Melodian teko laulaen ja soittaen

1.

03:43

Julkaisupäivä

Melodian teko laulaen ja soittaen

1

Melodian teko soittaen

1

Melodian säveltäminen onnistuu myös soittimella.

Melodian teko soittaen

1.

02:17

Julkaisupäivä

Melodian teko soittaen

1

Riffit

1

Riffit

1.

NULL

Julkaisupäivä

Riffit

1

Riffien peruspalikoita

1

Riffit pohjautuvat usein joko pentatonisille tai blues-asteikoille.

Riffien peruspalikoita

1.

07:45

Julkaisupäivä

Riffien peruspalikoita

1

Rakenne

1

Rakenne

1.

NULL

Julkaisupäivä

Rakenne

1

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

1

Pop- ja rock-kappaleet rakentuvat useimmiten tietynlaisista osista, joita toistellaan sopivassa suhteessa.

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

1.

04:14

Julkaisupäivä

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

1

Kertosäkeistön ominaisuuksia

1

Kertosäkeistöön pyritään lataamaan kappaleen huippuhetket.

Kertosäkeistön ominaisuuksia

1.

03:36

Julkaisupäivä

Kertosäkeistön ominaisuuksia

1

Demo-biisin sävellyksestä

1

Tarkastellaan Mä oon sun -demo-kappaletta sävellyksen osalta.

Demo-biisin sävellyksestä

1.

05:52

Julkaisupäivä

Demo-biisin sävellyksestä

1

Harmonia

1

Harmonia

1.

NULL

Julkaisupäivä

Harmonia

1

Johdanto sointujen laajentamiseen

1

Pohjustetaan käytettävissä olevan sointupaletin laajentamista.

Johdanto sointujen laajentamiseen

1.

00:57

Julkaisupäivä

Johdanto sointujen laajentamiseen

1

Soinnun perussävel

1

Perussävel löytyy jo soinnun nimestä.

Soinnun perussävel

1.

01:36

Julkaisupäivä

Soinnun perussävel

1

Soinnun terssi

1

Soinnun terssi määrittää soinnun luonnetta.

Soinnun terssi

1.

03:50

Julkaisupäivä

Soinnun terssi

1

Soinnun kvintti

1

Kolmisoinnun kolmas ääni on kvintin päässä perusäänestä.

Soinnun kvintti

1.

07:35

Julkaisupäivä

Soinnun kvintti

1

Soinnun seiskasävel

1

Nelisoinnuista yleisimpiä ovat seiskasoinnut.

Soinnun seiskasävel

1.

05:51

Julkaisupäivä

Soinnun seiskasävel

1

Soinnun ysisävel

1

Ysisoinnussa on periaatteessa viisi ääntä.

Soinnun ysisävel

1.

03:59

Julkaisupäivä

Soinnun ysisävel

1

Sus-soinnut ja kuutonen

1

Tutustutaan vielä pariin sointutyyppiin, nimittäin sus-sointuihin ja kuutosiin.

Sus-soinnut ja kuutonen

1.

04:44

Julkaisupäivä

Sus-soinnut ja kuutonen

1

Sointutehot ja korvaussoinnut

1

Sointujen tehossa on kyse niiden asemasta sävellajin ensimmäiseen asteesen suhteutettuna.

Sointutehot ja korvaussoinnut

1.

07:14

Julkaisupäivä

Sointutehot ja korvaussoinnut

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

1

Tutustutaan esimerkkikappaleeseen, jonka avulla korvaussointujen käyttöä harjoitellaan.

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

1.

02:00

Julkaisupäivä

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

1

Muutetaan hieman esimerkkikappaleen soinnutusta.

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

1.

02:31

Julkaisupäivä

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

1

Kokeillaan taas toisenlaista soinnutusta esimerkkikappaleeseen. Osa 3.

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

1.

02:15

Julkaisupäivä

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

1

Kokeillaan taas toisenlaista soinnutusta esimerkkikappaleeseen. Osa 4.

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

1.

03:26

Julkaisupäivä

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

1

Lähestytään esimerkkikappaletta nyt molli-blues -tunnelmissa. Osa 5.

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

1.

02:05

Julkaisupäivä

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

1

Laitetaan esimerkkikappaleen soinnutus vielä kerran uusiksi. Osa 6.

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

1.

03:45

Julkaisupäivä

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

1

Lähdetään laajentamaan käytettävissä olevaa sointuvalikoimaa sävellajiin kuuluvien äänien ulkopuolelle.

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

1.

02:25

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

1

Duurisävellajin kolmannella asteella käytetään monesti mollin sijaan duurisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

1.

03:31

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

1

Duurisävellajin toisella asteella voidaan käyttää mollin sijaan duurisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

1.

02:55

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

1

Duurisävellajin neljännellä asteella voidaan käyttää duurin sijaan mollisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

1.

01:53

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

1

Duurisävellajin viidennellä asteella voidaan käyttää duurin sijaan mollisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

1.

01:59

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

1

Duurisävellajin kuudennella asteella voidaan käyttää mollin sijaan duurisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

1.

02:34

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

1

Duurisävellajin seitsemännellä asteella voidaan käyttää dim-soinnun sijaan duurisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

1.

02:09

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

1

Duurisävellajin seitsemännellä asteella voidaan käyttää dim-soinnun sijaan mollisointua.

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

1.

02:01

Julkaisupäivä

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

1

Biitit ja soundit

1

Biitit ja soundit

1.

NULL

Julkaisupäivä

Biitit ja soundit

1

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

1

Uuden kappaleen tekemisen lähtökohta voi myös olla soundeissa tai rytmeissä.

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

1.

09:52

Julkaisupäivä

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

1

Kurssin opettaja

Aleksi Ojala

Aleksi Ojala on muusikko, musiikintekijä ja musiikinopettaja. Oppitunneilla asiaa biisinkirjoittamisen eri osa-alueista.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page