Saman aiheen kursseja




Kurssi info
Kurssi info
raakamateriaalin luomista
tekstien hiomista
erilaisia tyylikeinoja
Omia kappaleita voi tehdä kuka tahansa. Kaikista tekosista ei välttämättä tule maailmanhittejä, mutta ei se mitään.
Tällä kurssilla kurkistetaan erityisesti sanoittamisen maailmaan. Aihetta käydään läpi sekä teoreettisemmin että käytännön esimerkkien myötä. Kurssilla opetellaan myös erilaisia tekstitysmetodeja.
Kurssin opettaja
Aleksi Ojala on muusikko, musiikintekijä ja musiikinopettaja. Oppitunneilla asiaa biisinkirjoittamisen eri osa-alueista.
Aleksi Ojala



Kurssin sisältö
Prologi
1
Prologi
1.

NULL

Prologi
1
Biisinteko, johdanto
1
Johdanto Aleksi Ojalan oppitunteihin biisinteosta
Biisinteko, johdanto
1.

02:26

Biisinteko, johdanto
1
Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen
1
Biisintekoon pääsee käsiksi monilla eri tavoilla.
Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen
1.

03:24

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen
1
Sanoitus-osion johdanto
1
Minkälaisia asioita käsitellään Sanoitus-osiossa?
Sanoitus-osion johdanto
1.

03:00

Sanoitus-osion johdanto
1
Yleistä
1
Yleistä
1.

NULL

Yleistä
1
Laulujen aiheet
1
Mistä aiheista hyviä lauluja tehdään?
Laulujen aiheet
1.

06:39

Laulujen aiheet
1
Raakamateriaalia sanoitukseen
1
Kun laululle on hyvä aihe, ryhdytään tuottamaan siitä tekstiä.
Raakamateriaalia sanoitukseen
1.

02:49

Raakamateriaalia sanoitukseen
1
Raakamateriaalista lyriikkaa
1
Suuresta määrästä raakamateriaalia työstetään lyriikkaa karsimalla ja jalostamalla.
Raakamateriaalista lyriikkaa
1.

05:44

Raakamateriaalista lyriikkaa
1
Kertosäkeistön punchline
1
Kertosäkeistön alussa tai lopussa on usein jotain, mihin koko kappaleen idea tiivistyy.
Kertosäkeistön punchline
1.

02:11

Kertosäkeistön punchline
1
Erilaisia punchlinen käyttötapoja
1
Kappaleen idea tiivistyy ns. punchlineen. Sitä voidaan käyttää useilla tavoilla.
Erilaisia punchlinen käyttötapoja
1.

03:05

Erilaisia punchlinen käyttötapoja
1
Kertosäkeet ilman punchlinea
1
Punchline ei ole kappaleessa mitenkään pakollinen. Sellaisen voi kyllä sijoittaa muuallekin kuin kertsiin.
Kertosäkeet ilman punchlinea
1.

02:36

Kertosäkeet ilman punchlinea
1
Riimit
1
Riimit
1.

NULL

Riimit
1
Yleistä riimeistä
1
Riimejä ei ole pakko käyttää, mutta yleistä se on.
Yleistä riimeistä
1.

04:21

Yleistä riimeistä
1
Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 1
1
Yksi yleisimmistä tavoista käyttää riimejä on käyttää niitä peräkkäisissä säkeissä.
Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 1
1.

02:17

Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 1
1
Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 2
1
Riimien ei tarvitse sijaita peräkkäisissä säkeissä.
Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 2
1.

03:51

Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 2
1
Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 3
1
Vielä eräs keino ryhmitellä riimejä luovasti.
Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 3
1.

03:27

Loppusoinnullisia säkeistöjä, osa 3
1
Kielikuvat ja rakenne
1
Kielikuvat ja rakenne
1.

NULL

Kielikuvat ja rakenne
1
Erilaisia kielikuvia
1
Riimien ohella tehokkaita laululyriikan työkaluja ovat erityyppiset kielikuvat.
Erilaisia kielikuvia
1.

04:53

Erilaisia kielikuvia
1
Esimerkkejä vertauksista ja metaforista
1
Muutamalla esimerkillä valotetaan vielä vertausten ja metaforien käyttöä.
Esimerkkejä vertauksista ja metaforista
1.

02:32

Esimerkkejä vertauksista ja metaforista
1
Mielikuvat käytössä
1
Muutamia esimerkkejä mielikuvien käytöstä lyriikassa.
Mielikuvat käytössä
1.

05:35

Mielikuvat käytössä
1
Sanoituksen eri osien tehtävät
1
Kappaleen eri osilla on usein sanoituksessa omat tietyt tehtävänsä.
Sanoituksen eri osien tehtävät
1.

03:38

Sanoituksen eri osien tehtävät
1
Viimeistely
1
Viimeistely
1.

NULL

Viimeistely
1
Sanoituksen hiominen
1
Raakamateriaalin tuottamisen ja muokkaamisen jälkeen teksti pitää vielä hioa lopulliseen muotoonsa.
Sanoituksen hiominen
1.

03:42

Sanoituksen hiominen
1
Sanoituksen luonnollisuus
1
Laulutekstin pitää olla luonnollinen, varsinkin yhteydessä sävellykseen ja sovitukseen.
Sanoituksen luonnollisuus
1.

06:47

Sanoituksen luonnollisuus
1
Sanoituksen subjekti, teema ja idea
1
Yhteen lauluun mahtuu vain vähän tekstiä. Sanoituksen subjekti, teema ja idea pitäisi välittyä selkeästi.
Sanoituksen subjekti, teema ja idea
1.

02:45

Sanoituksen subjekti, teema ja idea
1
Muita hyvän tekstin ominaisuuksia
1
Hyvälle tekstille voidaan määritellä monia ominaisuuksia, joista jokainen ei välttämättä kuitenkaan toteudu.
Muita hyvän tekstin ominaisuuksia
1.

04:42

Muita hyvän tekstin ominaisuuksia
1
Demo-biisin raakaversio
1
Aiemmin hahmoteltu Mä oon sun -kappale alkaa saada muotonsa.
Demo-biisin raakaversio
1.

04:42

Demo-biisin raakaversio
1
Demo-biisin sanoituksesta
1
Käydään läpi Mä oon sun -demo-kappaleen sanoituksen ratkaisuja.
Demo-biisin sanoituksesta
1.

06:19

Demo-biisin sanoituksesta
1
Demo-biisin ensimmäisen säkeistön hiontaa
1
Parannellaan Mä oon sun -demo-kappaleen ensimmäisen säkeistön sanoitusta.
Demo-biisin ensimmäisen säkeistön hiontaa
1.

07:29

Demo-biisin ensimmäisen säkeistön hiontaa
1
Demo-biisin sanoituksen uusi versio
1
Tarkastellaan aiemmin Mä oon sun -nimellä tunnetun demo-kappaleen sanoituksen uutta versiota.
Demo-biisin sanoituksen uusi versio
1.

09:17

Demo-biisin sanoituksen uusi versio
1