Saman aiheen kursseja
Flean tyylille ominaisia soittotekniikoita
Flean tyylille ominaisia sävelkulkuja
Flean tyylille ominaisia rytmisiä ratkaisuja
Hienoja likkejä
In the Style of Flea
Red Hot Chili Peppers -yhtyeen basisti Flea (oik. Michael Balzary, syntynyt 1962) on jo 1980-luvulta lähtien ollut yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista basisteista. Tällä kurssilla tutustutaan hänen soittotyyliinsä sekä teorian että käytännön kautta.
Flean soittotyyliä käydään läpi eri osa-alueiden kautta. Oppitunteja on niin Flean bassolinjoissaan käyttämistä asteikoista, rytmisistä keinoista kuin soittotekniikoistakin.
Kaikkia osa-alueita käydään läpi myös käytännön Red Hot Chili Peppers -esimerkkien kautta.
Tämä kurssi on päivittyvä. Seuraava osa julkaistaan
Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!
Kurssin sisältö
Esipuhe
1
Esipuhe
1.
NULL
Julkaisupäivä
Esipuhe
1
In the style of Flea, esipuhe
1
Red Hot Chili Peppers -yhtyeen basisti Flea on jo 1980-luvulta ollut yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista basisteista. Tällä kurssilla tutustutaan hänen soittotyyliinsä sekä teorian että käytännön kautta.
In the style of Flea, esipuhe
1.
01:44
Julkaisupäivä
In the style of Flea, esipuhe
1
Tyypilliset äänivalinnat Flean soitossa
1
Tyypilliset äänivalinnat Flean soitossa
1.
NULL
Julkaisupäivä
Tyypilliset äänivalinnat Flean soitossa
1
Mollipentatoninen asteikko Flean soitossa
1
Mollipentatonisen asteikon sisältämät viisi ääntä eri oktaaveissaan ovat tärkeitä rakennuspalikoita kaikessa rock-musiikissa. Myös Flea ammentaa loputtomiin variaatioita näistä äänistä.
Mollipentatoninen asteikko Flean soitossa
1.
04:29
Julkaisupäivä
Mollipentatoninen asteikko Flean soitossa
1
Blues-asteikko Flean soitossa
1
Blues-asteikko poikkeaa mollipentatonisesta asteikosta vain yhden lisä-äänen verran. Tämä lisäpalikka on Fleankin soitossa usein läsnä.
Blues-asteikko Flean soitossa
1.
01:37
Julkaisupäivä
Blues-asteikko Flean soitossa
1
Doorinen asteikko Flean soitossa
1
Doorinen asteikko muistuttaa paljon molliasteikkoa, mutta kuudes ääni on pienen sijaan suuri seksti.
Doorinen asteikko Flean soitossa
1.
03:55
Julkaisupäivä
Doorinen asteikko Flean soitossa
1
Miksolyydinen asteikko Flean soitossa
1
Miksolyydinen asteikko muistuttaa paljon duuriasteikkoa, mutta seitsemäs ääni on suuren sijaan pieni septimi.
Miksolyydinen asteikko Flean soitossa
1.
02:44
Julkaisupäivä
Miksolyydinen asteikko Flean soitossa
1
Aiolinen eli luonnollinen molliasteikko Flean soitossa
1
Luonnollisen molliasteikon surumielinen sävy on hyvässä käytössä eritoten melodisemman RHCP-materiaalin bassolinjoissa.
Aiolinen eli luonnollinen molliasteikko Flean soitossa
1.
03:31
Julkaisupäivä
Aiolinen eli luonnollinen molliasteikko Flean soitossa
1
Kromaattinen asteikko Flean soitossa
1
Kromaattinen asteikko sisältää kaikki äänet. Vallitsevaan sävellajiin ja moodiin kuulumattomat äänet tarjoavat lähinnä hyviä johtosäveliä asteikkoon kuuluviin ääniin siirryttäessä.
Kromaattinen asteikko Flean soitossa
1.
05:11
Julkaisupäivä
Kromaattinen asteikko Flean soitossa
1
Laaja ääniala Flean soitossa
1
Eräs keskeinen piirre Flean soitossa on basson koko äänialan hyödyntäminen. Kappaleen bassolinjan ylimmän ja alimman nuotin ero (eli ambitus) on monesti jopa yli kaksi oktaavia.
Laaja ääniala Flean soitossa
1.
04:54
Julkaisupäivä
Laaja ääniala Flean soitossa
1
Slap- ja muita tekniikoita
1
Slap- ja muita tekniikoita
1.
NULL
Julkaisupäivä
Slap- ja muita tekniikoita
1
Slap-tekniikan perusasioita
1
Slap- ja pop-tekniikat eli ns. peukutus on olennainen tekniikka Flean soitossa. Tällä oppitunnilla tarkastelemme näiden tekniikoiden perusteita.
Slap-tekniikan perusasioita
1.
06:57
Julkaisupäivä
Slap-tekniikan perusasioita
1
Slap-tekniikan perusasioita, osa 2
1
Slap- ja pop-tekniikat eli ns. peukutus on olennainen tekniikka Flean soitossa. Tällä oppitunnilla tarkastelemme näiden tekniikoiden perusteita erityisesti otelautakäden osalta.
Slap-tekniikan perusasioita, osa 2
1.
03:52
Julkaisupäivä
Slap-tekniikan perusasioita, osa 2
1
Slap-tekniikka Flean soitossa
1
Slap- ja pop-tekniikat eli ns. peukutus on olennainen tekniikka Flean soitossa. Kuten muissakin tekniikoissa, käyttää Flea slap-soitossa paljon voimaa.
Slap-tekniikka Flean soitossa
1.
08:32
Julkaisupäivä
Slap-tekniikka Flean soitossa
1
Urkupisteen käyttö Flean soitossa
1
Urkupisteen käyttö on yksi Flean monesti soitossaan käyttämistä tekniikoista. Urkupisteenä hyödynnetään monesti jotain basson vapaista kielistä, jonka kanssa vuorotellen tai samanaikaisesti soitetaan muita ääniä.
Urkupisteen käyttö Flean soitossa
1.
03:58
Julkaisupäivä
Urkupisteen käyttö Flean soitossa
1
Flean soiton rytmisiä elementtejä
1
Flean soiton rytmisiä elementtejä
1.
NULL
Julkaisupäivä
Flean soiton rytmisiä elementtejä
1
Rytmiikkaa Flean soitossa, osa 1
1
Flean soitolle tyypillistä on voimakas rytmiikka ja erityisesti synkopointi.
Rytmiikkaa Flean soitossa, osa 1
1.
02:49
Julkaisupäivä
Rytmiikkaa Flean soitossa, osa 1
1
Rytmiikkaa Flean soitossa, osa 2
1
Flean soitolle tyypillistä on eteenpäin puskeva, jopa hieman nokillaan oleva rytmiikka.
Rytmiikkaa Flean soitossa, osa 2
1.
03:46
Julkaisupäivä
Rytmiikkaa Flean soitossa, osa 2
1
Flean bassosoundin perusasioita
1
Flean bassosoundin perusasioita
1.
NULL
Julkaisupäivä
Flean bassosoundin perusasioita
1
Flean käyttämiä efektejä
1
Flea on käyttänyt bassolinjoissaan efekteistä lähinnä erilaisia säröjä ja filttereitä.
Flean käyttämiä efektejä
1.
04:49
Julkaisupäivä
Flean käyttämiä efektejä
1
Flean käyttämät soittimet ja soundi
1
Soundi lähtee sormista. Tämä vanha totuus pätee erityisesti Flean soittoon ja soundiin.
Flean käyttämät soittimet ja soundi
1.
02:23
Julkaisupäivä
Flean käyttämät soittimet ja soundi
1
Sananen kurssin päätteeksi
1
Sananen kurssin päätteeksi
1.
NULL
Julkaisupäivä
Sananen kurssin päätteeksi
1
Flean tyylin soveltaminen omaan soittoon
1
Kurssin päätteeksi muutama sananen Flean tyyliin kuuluvien asioiden hyödyntämisestä.
Flean tyylin soveltaminen omaan soittoon
1.
03:26
Julkaisupäivä
Flean tyylin soveltaminen omaan soittoon
1
Add a Title