top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.

Saman aiheen kursseja

Tekniikan ja harmonian aarrearkku

erittäin käyttökelpoista soittotekniikkaa
erittäin käyttökelpoista teoriaa
pieniä erikoisuuksia

Tekniikan ja harmonian aarrearkku

Uuden inspiraation lähde voi olla pienikin opittu asia.

Tähän kokonaisuuteen on sisällytetty useampia pieniä kokonaisuuksia, jotka käsittelevät erilaisia aiheita soittotekniikkaan ja musiikinteoriaan liittyen.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Urkupiste

1

Urkupiste

1.

NULL

Julkaisupäivä

Urkupiste

1

Urkupiste

1

Tutustutaan urkupisteeseen teoriassa ja käytännössä.

Urkupiste

1.

06:39

Julkaisupäivä

Urkupiste

1

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1

Tarkastellaan muutamia yleisiä käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön.

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1.

06:26

Julkaisupäivä

Urkupisteen soveltamista, osa 1

1

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1

Tarkastellaan muutamia käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön tutun Misty- jazz-standardin kautta.

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1.

06:06

Julkaisupäivä

Urkupisteen soveltamista, osa 2

1

Lisämausteita säestykseen

1

Lisämausteita säestykseen

1.

NULL

Julkaisupäivä

Lisämausteita säestykseen

1

Ideoita fillailuun

1

Musiikillisiin aukkopaikkoihin voidaan inspiraation iskiessä soittaa pientä täytettä.

Ideoita fillailuun

1.

10:54

Julkaisupäivä

Ideoita fillailuun

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1

Kappaleen lopetuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi urkupistettä ja murrettuja sointuja.

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1.

05:09

Julkaisupäivä

Ideoita kappaleen lopettamiseen

1

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1

Kappaleen lopetuksessa voidaan myös hyödyntää sopivia sointuvaihdoksia.

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1.

08:19

Julkaisupäivä

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä

1

Reharmonisointia käytännössä

1.

NULL

Julkaisupäivä

Reharmonisointia käytännössä

1

Reharmonisointi, johdanto

1

Reharmonisointi tarkoittaa uudelleensoinnuttamista, kuten sana jo antaakin ymmärtää. Aloitellaan aiheeseen tutustumista pienten esimerkkien kautta.

Reharmonisointi, johdanto

1.

07:26

Julkaisupäivä

Reharmonisointi, johdanto

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta.

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1.

06:22

Julkaisupäivä

Reharmonisointia käytännössä, osa 1

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Nyt käytetään laskevaa bassolinjaa.

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1.

07:28

Julkaisupäivä

Reharmonisointia käytännössä, osa 2

1

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Tarkastellaan vielä muutamaa uutta vaihtoehtoa.

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1.

07:46

Julkaisupäivä

Reharmonisointia käytännössä, osa 3

1

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1

Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä tutun lastenlaulun kautta.

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1.

16:29

Julkaisupäivä

Esimerkkikappaleen reharmonisointia

1

Symmetrisiä asteikkoja

1

Symmetrisiä asteikkoja

1.

NULL

Julkaisupäivä

Symmetrisiä asteikkoja

1

Dimiasteikko

1

Dimiasteikolla saadaan jännittäviä uusia sävyjä improvisointiin.

Dimiasteikko

1.

08:31

Julkaisupäivä

Dimiasteikko

1

Dominanttidimiasteikko

1

Dominanttidimiasteikko on usein käytetty oktatoninen asteikko.

Dominanttidimiasteikko

1.

07:52

Julkaisupäivä

Dominanttidimiasteikko

1

Dimiasteikon soveltamista

1

Sovelletaan edellä opittua dimiasteikkoa sointujen maailmaan.

Dimiasteikon soveltamista

1.

09:07

Julkaisupäivä

Dimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan.

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1.

05:42

Julkaisupäivä

Dominanttidimiasteikon soveltamista

1

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1

Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan. Osa 2.

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1.

07:34

Julkaisupäivä

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2

1

Sointuhajotuksia

1

Sointuhajotuksia

1.

NULL

Julkaisupäivä

Sointuhajotuksia

1

Sointuhajotuksien maailmaan

1

Uusia ajatuksia sointujen soittoon

Sointuhajotuksien maailmaan

1.

04:19

Julkaisupäivä

Sointuhajotuksien maailmaan

1

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1

Balladin tunnelmia hakemaan

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1.

05:29

Julkaisupäivä

Säestystreeniä sointuhajotuksilla

1

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1

Valssia, Stridea ja Beatia testaamaan

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1.

06:08

Julkaisupäivä

Lisää sointuhajotuksen käyttöä

1

Sointukäännökset ja hajotukset

1

Yhdistetään soinnun käännösten ja hajotusten harjoittaminen

Sointukäännökset ja hajotukset

1.

04:07

Julkaisupäivä

Sointukäännökset ja hajotukset

1

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1

Hyvä tekniikka- ja lämmittelytreeni

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1.

03:23

Julkaisupäivä

Sointuhajotuksia kromaattisesti

1

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1

Oikean käden sointuhajotus

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1.

05:03

Julkaisupäivä

Drop #2 -tekniikka tutuksi

1

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1

Tässä oiva treeni yhdistää drop #2- ja dimisoinnun harjoittelun

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1.

03:31

Julkaisupäivä

Drop #2 -harjoitus dimi-soinnuilla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1.

NULL

Julkaisupäivä

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Yhdistetään pari jazz-musiikille tyypillistä asiaa: drop 2 -sointuhajotus ja bebop-asteikko.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1.

06:55

Julkaisupäivä

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla

1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1

Jatketaan drop 2 -sointuhajotuksen ja bebop-asteikon parissa.

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1.

05:04

Julkaisupäivä

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

1.

NULL

Julkaisupäivä

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävelllajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V).

I-IV-V-harjoitus duurissa

1.

08:00

Julkaisupäivä

I-IV-V-harjoitus duurissa

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1

Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävellajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Laajennamme käsittelyä useampiin sävellajeihin.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1.

04:49

Julkaisupäivä

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1

Tällä oppitunnilla edelleen harjoittelemme duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Sävellajista toiseen siirrytään elegantisti välidominantin kautta.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1.

09:08

Julkaisupäivä

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3

1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1

Tällä oppitunnilla harjoittelemme vieläkin duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Nyt käymme läpi kromaattisesti kaikki sävellajit. Sävellajista toiseen siirrytään sievästi välidominantin kautta.

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1.

04:53

Julkaisupäivä

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4

1

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

1

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

1.

NULL

Julkaisupäivä

Kvinttiympyrä ja diatoninen kvinttikierto

1

Kvinttiympyrä

1

Kvinttiympyrä on hyödylinen käsite monissa asioissa.

Kvinttiympyrä

1.

07:44

Julkaisupäivä

Kvinttiympyrä

1

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1

Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1.

06:41

Julkaisupäivä

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla

1

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1

Edellisessä harjoituksessa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi hyödyntäen oikealla kädellä sointukäännöksiä.

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1.

06:17

Julkaisupäivä

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä

1

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1

Edellisissä harjoituksissa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi vaihtoehtoisilla vasemman käden bassolinjoilla.

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1.

06:31

Julkaisupäivä

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1

Opetellaan teknisesti haastava ja teoria-asioissakin opettavainen harjoituskappale.

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1.

08:58

Julkaisupäivä

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla

1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1

Siirretään aiemmin opeteltu etydi toiseen sävellajiin ja annetaan eväitä laajempaan kehittelyyn.

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1.

06:42

Julkaisupäivä

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1.

NULL

Julkaisupäivä

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

Tarkastellaan dim-arpeggioiden hyödyntämistä heavy-tyylisessä sooloilussa.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1.

10:31

Julkaisupäivä

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2

1

Jatketaan vauhdikkaiden dim-arpeggioiden tarkastelua.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2

1.

08:51

Julkaisupäivä

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2

1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3

1

Jatketaan dim-arpeggioiden parissa lisäämällä tilutukseen kromaattisia elementtejä.

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3

1.

10:22

Julkaisupäivä

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3

1

Heavy-sooloilun aineksia

1

Heavy-sooloilun aineksia

1.

NULL

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia

1

Heavy-sooloilun aineksia

1

Opetellaan nopeita kuvioita, joita varsinkin kitaristit usein heavy-musiikin nopeissa soolo-osuuksissa käyttävät.

Heavy-sooloilun aineksia

1.

09:27

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2

1

Tarkastellaan vielä hieman asteikkoihin liittyviä asioita erityisesti heavy-genren harmonisessa maailmassa.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2

1.

06:23

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 3

1

Hyödynnetään luonnollisen ja harmonisen mollin yhdistelmäasteikkoa.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 3

1.

03:17

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia, osa 3

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 4

1

Hyödynnetään lisää luonnollisen ja harmonisen mollin yhdistelmäasteikkoa.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 4

1.

03:12

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia, osa 4

1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 5

1

Hyödynnetään luonnollista ja harmonista mollia niitä vuorottelemalla.

Heavy-sooloilun aineksia, osa 5

1.

03:57

Julkaisupäivä

Heavy-sooloilun aineksia, osa 5

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1.

NULL

Julkaisupäivä

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

Otetaan soittotekniikan harjoittelu musiikin palvelukseen Db-duurissa.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1.

05:21

Julkaisupäivä

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa

1

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa, osa 2

1

Otetaan soittotekniikan harjoittelu musiikin palvelukseen Db-duurissa. Osa 2.

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa, osa 2

1.

04:27

Julkaisupäivä

Käyttökelpoisia fillejä Db-duurissa, osa 2

1

Pieniä sekalaisia tekniikkaharjoituksia

1

Pieniä sekalaisia tekniikkaharjoituksia

1.

NULL

Julkaisupäivä

Pieniä sekalaisia tekniikkaharjoituksia

1

Tekniikkaharjoitus Chopinin hengessä

1

Nopeana hankalahko harjoitus, joka kuullostaa kivalta hitaamminkin.

Tekniikkaharjoitus Chopinin hengessä

1.

08:28

Julkaisupäivä

Tekniikkaharjoitus Chopinin hengessä

1

Refleksitekniikka H-duuriasteikolla

1

Päämäärinä nopeus ja tarkkuus tutustumme refleksitekniikkaan.

Refleksitekniikka H-duuriasteikolla

1.

08:57

Julkaisupäivä

Refleksitekniikka H-duuriasteikolla

1

Pentatoninen add9-etydi

1

Pentatoninen add9-etydi

1.

NULL

Julkaisupäivä

Pentatoninen add9-etydi

1

Pentatoninen add9-etydi, osa 1

1

Tällä oppitunnilla työn alla on etydi (eli harjoituskappale), joka sisältää hieman muunnettuun pentatoniseen asteikkoon pohjautuvan keveän juoksutuksen.

Pentatoninen add9-etydi, osa 1

1.

09:55

Julkaisupäivä

Pentatoninen add9-etydi, osa 1

1

Pentatoninen add9-etydi, osa 2

1

Tällä oppitunnilla työn alla on edelleen etydi (eli harjoituskappale), joka sisältää hieman muunnettuun pentatoniseen asteikkoon pohjautuvan näppärän juoksutuksen.

Pentatoninen add9-etydi, osa 2

1.

09:36

Julkaisupäivä

Pentatoninen add9-etydi, osa 2

1

Ragtimen perusasioita, Andy's Rag

1

Ragtimen perusasioita, Andy's Rag

1.

NULL

Julkaisupäivä

Ragtimen perusasioita, Andy's Rag

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 1

1

Tällä oppitunnilla esitellään ragtime-tyyliin tutustumiseen sopiva Andy´s Rag -kappale ja puhutaan hieman yleisesti ragtimesta.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 1

1.

04:37

Julkaisupäivä

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 1

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 2

1

Tällä oppitunnilla jatketaan Andy´s Rag -kappaleen parissa purkaen sitä pieniksi paloiksi.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 2

1.

09:37

Julkaisupäivä

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 2

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 3

1

Tällä oppitunnilla jatketaan edelleen Andy´s Rag -kappaleen parissa.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 3

1.

07:50

Julkaisupäivä

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 3

1

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 4

1

Tällä oppitunnilla jatketaan edelleen Andy´s Rag -kappaleen parissa. Käsittelyssä on kappaleen B-osa ja lopetus.

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 4

1.

11:33

Julkaisupäivä

Ragtimen perusteita, Andy’s Rag, osa 4

1

Pari lattariharjoitusta

1

Pari lattariharjoitusta

1.

NULL

Julkaisupäivä

Pari lattariharjoitusta

1

Lattariharjoitus 1, sambakomppi

1

Tällä oppitunnilla opetellaan pianolla yksin soitettava sambakomppi.

Lattariharjoitus 1, sambakomppi

1.

07:27

Julkaisupäivä

Lattariharjoitus 1, sambakomppi

1

Lattariharjoitus 2, son-komppi

1

Tällä oppitunnilla opetellaan pianolla yksin soitettava son-komppi.

Lattariharjoitus 2, son-komppi

1.

07:51

Julkaisupäivä

Lattariharjoitus 2, son-komppi

1

Kurssin opettaja

Antti Haataja

Antti Haataja on Rockwayn kosketinsoitinosaston peruskallio. Paljon monipuolisia oppitunteja aivan alkeista varsin haastavaan asiaan.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page