Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.

HYVÄN MELODIAN TUNNUSMERKKEJÄ

SÄVELTÄMISEN PERUSKURSSI

Monet hyvät laulumelodiat seuraavat tiettyjä sääntöjä.

Video-oppitunti

Oppitunti kuuluu kurssiin

Prologi

1

Prologi

Prologi

NULL

Prologi

Prologi

NULL

Prologi

1

Biisinteko, johdanto

1

Biisinteko, johdanto

Biisinteko, johdanto

Johdanto Aleksi Ojalan oppitunteihin biisinteosta

02:26

Biisinteko, johdanto

Biisinteko, johdanto

Johdanto Aleksi Ojalan oppitunteihin biisinteosta

02:26

Biisinteko, johdanto

1

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

1

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

Biisintekoon pääsee käsiksi monilla eri tavoilla.

03:24

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

Biisintekoon pääsee käsiksi monilla eri tavoilla.

03:24

Eri tapoja aloittaa biisin kirjoittaminen

1

Sävellys-osion johdanto

1

Sävellys-osion johdanto

Sävellys-osion johdanto

Minkälaisia asioita käsitellään Sävellys-osiossa?

01:11

Sävellys-osion johdanto

Sävellys-osion johdanto

Minkälaisia asioita käsitellään Sävellys-osiossa?

01:11

Sävellys-osion johdanto

1

Sointukierrot

2

Sointukierrot

Sointukierrot

NULL

Sointukierrot

Sointukierrot

NULL

Sointukierrot

2

Mikä on sointukierto?

1

Mikä on sointukierto?

Mikä on sointukierto?

Sointujen on rajallinen määrä, mutta niitä voidaan asetella eri lailla peräkkäin.

03:16

Mikä on sointukierto?

Mikä on sointukierto?

Sointujen on rajallinen määrä, mutta niitä voidaan asetella eri lailla peräkkäin.

03:16

Mikä on sointukierto?

1

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

1

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

Tarkastellaan tavallisimpia sointuja etumerkittömissä sävellajeissa.

03:13

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

Tarkastellaan tavallisimpia sointuja etumerkittömissä sävellajeissa.

03:13

Sointukiertojen tavallisimmat rakennusaineet

1

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

1

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

Aloitetaan esimerkkikappaleen tekeminen tällä kertaa sointukierrosta.

02:49

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

Aloitetaan esimerkkikappaleen tekeminen tällä kertaa sointukierrosta.

02:49

Ensimmäiset soinnut demobiisiin

1

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

1

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

Eräs paljon käytetty sointukierto on duurisävellajin IV-V-VI.

01:17

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

Eräs paljon käytetty sointukierto on duurisävellajin IV-V-VI.

01:17

Lisää tyypillisiä sointukiertoja

1

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

1

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

Yksi yleisimmistä sointukierroista on duurisävellajin I-IV-V. (osa 2)

03:31

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

Yksi yleisimmistä sointukierroista on duurisävellajin I-IV-V. (osa 2)

03:31

Lisää tyypillisiä sointukiertoja - osa 2

1

Melodia

3

Melodia

Melodia

NULL

Melodia

Melodia

NULL

Melodia

3

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

1

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

Sointukierto, melodia ja sanoitus liittyvät tiukasti yhteen.

01:43

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

Sointukierto, melodia ja sanoitus liittyvät tiukasti yhteen.

01:43

Sointukierrosta melodiaan ja sanoitukseen

1

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

1

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

Monet hyvät laulumelodiat seuraavat tiettyjä sääntöjä.

03:31

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

Monet hyvät laulumelodiat seuraavat tiettyjä sääntöjä.

03:31

Hyvän melodian tunnusmerkkejä

1

Melodian teko laulaen ja soittaen

1

Melodian teko laulaen ja soittaen

Melodian teko laulaen ja soittaen

Usein uudet melodia-aihiot juolahtavat mieleen soitellen ja laulellen.

03:43

Melodian teko laulaen ja soittaen

Melodian teko laulaen ja soittaen

Usein uudet melodia-aihiot juolahtavat mieleen soitellen ja laulellen.

03:43

Melodian teko laulaen ja soittaen

1

Melodian teko soittaen

1

Melodian teko soittaen

Melodian teko soittaen

Melodian säveltäminen onnistuu myös soittimella.

02:17

Melodian teko soittaen

Melodian teko soittaen

Melodian säveltäminen onnistuu myös soittimella.

02:17

Melodian teko soittaen

1

Riffit

4

Riffit

Riffit

NULL

Riffit

Riffit

NULL

Riffit

4

Riffien peruspalikoita

1

Riffien peruspalikoita

Riffien peruspalikoita

Riffit pohjautuvat usein joko pentatonisille tai blues-asteikoille.

07:45

Riffien peruspalikoita

Riffien peruspalikoita

Riffit pohjautuvat usein joko pentatonisille tai blues-asteikoille.

07:45

Riffien peruspalikoita

1

Rakenne

5

Rakenne

Rakenne

NULL

Rakenne

Rakenne

NULL

Rakenne

5

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

1

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

Pop- ja rock-kappaleet rakentuvat useimmiten tietynlaisista osista, joita toistellaan sopivassa suhteessa.

04:14

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

Pop- ja rock-kappaleet rakentuvat useimmiten tietynlaisista osista, joita toistellaan sopivassa suhteessa.

04:14

Kappaleiden osat ja niiden tehtävät

1

Kertosäkeistön ominaisuuksia

1

Kertosäkeistön ominaisuuksia

Kertosäkeistön ominaisuuksia

Kertosäkeistöön pyritään lataamaan kappaleen huippuhetket.

03:36

Kertosäkeistön ominaisuuksia

Kertosäkeistön ominaisuuksia

Kertosäkeistöön pyritään lataamaan kappaleen huippuhetket.

03:36

Kertosäkeistön ominaisuuksia

1

Demo-biisin sävellyksestä

1

Demo-biisin sävellyksestä

Demo-biisin sävellyksestä

Tarkastellaan Mä oon sun -demo-kappaletta sävellyksen osalta.

05:52

Demo-biisin sävellyksestä

Demo-biisin sävellyksestä

Tarkastellaan Mä oon sun -demo-kappaletta sävellyksen osalta.

05:52

Demo-biisin sävellyksestä

1

Harmonia

6

Harmonia

Harmonia

NULL

Harmonia

Harmonia

NULL

Harmonia

6

Johdanto sointujen laajentamiseen

1

Johdanto sointujen laajentamiseen

Johdanto sointujen laajentamiseen

Pohjustetaan käytettävissä olevan sointupaletin laajentamista.

00:57

Johdanto sointujen laajentamiseen

Johdanto sointujen laajentamiseen

Pohjustetaan käytettävissä olevan sointupaletin laajentamista.

00:57

Johdanto sointujen laajentamiseen

1

Soinnun perussävel

1

Soinnun perussävel

Soinnun perussävel

Perussävel löytyy jo soinnun nimestä.

01:36

Soinnun perussävel

Soinnun perussävel

Perussävel löytyy jo soinnun nimestä.

01:36

Soinnun perussävel

1

Soinnun terssi

1

Soinnun terssi

Soinnun terssi

Soinnun terssi määrittää soinnun luonnetta.

03:50

Soinnun terssi

Soinnun terssi

Soinnun terssi määrittää soinnun luonnetta.

03:50

Soinnun terssi

1

Soinnun kvintti

1

Soinnun kvintti

Soinnun kvintti

Kolmisoinnun kolmas ääni on kvintin päässä perusäänestä.

07:35

Soinnun kvintti

Soinnun kvintti

Kolmisoinnun kolmas ääni on kvintin päässä perusäänestä.

07:35

Soinnun kvintti

1

Soinnun seiskasävel

1

Soinnun seiskasävel

Soinnun seiskasävel

Nelisoinnuista yleisimpiä ovat seiskasoinnut.

05:51

Soinnun seiskasävel

Soinnun seiskasävel

Nelisoinnuista yleisimpiä ovat seiskasoinnut.

05:51

Soinnun seiskasävel

1

Soinnun ysisävel

1

Soinnun ysisävel

Soinnun ysisävel

Ysisoinnussa on periaatteessa viisi ääntä.

03:59

Soinnun ysisävel

Soinnun ysisävel

Ysisoinnussa on periaatteessa viisi ääntä.

03:59

Soinnun ysisävel

1

Sus-soinnut ja kuutonen

1

Sus-soinnut ja kuutonen

Sus-soinnut ja kuutonen

Tutustutaan vielä pariin sointutyyppiin, nimittäin sus-sointuihin ja kuutosiin.

04:44

Sus-soinnut ja kuutonen

Sus-soinnut ja kuutonen

Tutustutaan vielä pariin sointutyyppiin, nimittäin sus-sointuihin ja kuutosiin.

04:44

Sus-soinnut ja kuutonen

1

Sointutehot ja korvaussoinnut

1

Sointutehot ja korvaussoinnut

Sointutehot ja korvaussoinnut

Sointujen tehossa on kyse niiden asemasta sävellajin ensimmäiseen asteesen suhteutettuna.

07:14

Sointutehot ja korvaussoinnut

Sointutehot ja korvaussoinnut

Sointujen tehossa on kyse niiden asemasta sävellajin ensimmäiseen asteesen suhteutettuna.

07:14

Sointutehot ja korvaussoinnut

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

Tutustutaan esimerkkikappaleeseen, jonka avulla korvaussointujen käyttöä harjoitellaan.

02:00

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

Tutustutaan esimerkkikappaleeseen, jonka avulla korvaussointujen käyttöä harjoitellaan.

02:00

Korvaussoinnut käytännössä, osa 1

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

Muutetaan hieman esimerkkikappaleen soinnutusta.

02:31

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

Muutetaan hieman esimerkkikappaleen soinnutusta.

02:31

Korvaussoinnut käytännössä, osa 2

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

Kokeillaan taas toisenlaista soinnutusta esimerkkikappaleeseen. Osa 3.

02:15

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

Kokeillaan taas toisenlaista soinnutusta esimerkkikappaleeseen. Osa 3.

02:15

Korvaussoinnut käytännössä, osa 3

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

Kokeillaan taas toisenlaista soinnutusta esimerkkikappaleeseen. Osa 4.

03:26

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

Kokeillaan taas toisenlaista soinnutusta esimerkkikappaleeseen. Osa 4.

03:26

Korvaussoinnut käytännössä, osa 4

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

Lähestytään esimerkkikappaletta nyt molli-blues -tunnelmissa. Osa 5.

02:05

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

Lähestytään esimerkkikappaletta nyt molli-blues -tunnelmissa. Osa 5.

02:05

Korvaussoinnut käytännössä, osa 5

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

1

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

Laitetaan esimerkkikappaleen soinnutus vielä kerran uusiksi. Osa 6.

03:45

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

Laitetaan esimerkkikappaleen soinnutus vielä kerran uusiksi. Osa 6.

03:45

Korvaussoinnut käytännössä, osa 6

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

Lähdetään laajentamaan käytettävissä olevaa sointuvalikoimaa sävellajiin kuuluvien äänien ulkopuolelle.

02:25

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

Lähdetään laajentamaan käytettävissä olevaa sointuvalikoimaa sävellajiin kuuluvien äänien ulkopuolelle.

02:25

Sointuvalikoiman laajentaminen, johdanto

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

Duurisävellajin kolmannella asteella käytetään monesti mollin sijaan duurisointua.

03:31

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

Duurisävellajin kolmannella asteella käytetään monesti mollin sijaan duurisointua.

03:31

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 1

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

Duurisävellajin toisella asteella voidaan käyttää mollin sijaan duurisointua.

02:55

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

Duurisävellajin toisella asteella voidaan käyttää mollin sijaan duurisointua.

02:55

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 2

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

Duurisävellajin neljännellä asteella voidaan käyttää duurin sijaan mollisointua.

01:53

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

Duurisävellajin neljännellä asteella voidaan käyttää duurin sijaan mollisointua.

01:53

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 3

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

Duurisävellajin viidennellä asteella voidaan käyttää duurin sijaan mollisointua.

01:59

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

Duurisävellajin viidennellä asteella voidaan käyttää duurin sijaan mollisointua.

01:59

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 4

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

Duurisävellajin kuudennella asteella voidaan käyttää mollin sijaan duurisointua.

02:34

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

Duurisävellajin kuudennella asteella voidaan käyttää mollin sijaan duurisointua.

02:34

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 5

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

Duurisävellajin seitsemännellä asteella voidaan käyttää dim-soinnun sijaan duurisointua.

02:09

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

Duurisävellajin seitsemännellä asteella voidaan käyttää dim-soinnun sijaan duurisointua.

02:09

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 6

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

1

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

Duurisävellajin seitsemännellä asteella voidaan käyttää dim-soinnun sijaan mollisointua.

02:01

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

Duurisävellajin seitsemännellä asteella voidaan käyttää dim-soinnun sijaan mollisointua.

02:01

Sointuvalikoiman laajentaminen, osa 7

1

Biitit ja soundit

7

Biitit ja soundit

Biitit ja soundit

NULL

Biitit ja soundit

Biitit ja soundit

NULL

Biitit ja soundit

7

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

1

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

Uuden kappaleen tekemisen lähtökohta voi myös olla soundeissa tai rytmeissä.

09:52

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

Uuden kappaleen tekemisen lähtökohta voi myös olla soundeissa tai rytmeissä.

09:52

Biitti- ja soundilähtöinen biisinkirjoitus

1

Kurssin oppitunnit

Säveltämisen peruskurssi

Omien kappaleiden säveltäminen on kivaa puuhaa, kunhan alkuun pääsee. Tällä kurssilla esitellään erilaisia tapoja päästä alkuun erityisesti sävellystyössä.

Kappaleiden syntyprosessia havainnollistetaan esimerkiksi sointukulkujen ja melodioiden kautta. Asioita tarkastellaan sekä teoriassa että käytännössä.

Lue isää

Kurssissa opit:


  • sointukiertojen tekemistä

  • hyvien melodioiden tekoa

  • toimivia kappalerakenteita

  • monipuolisia soinnutusvaihtoehtoja

30 video-oppituntia

Nuotit, tabit ja taustanauhat

Aleksi Ojala

Aleksi Ojala on muusikko, musiikintekijä ja musiikinopettaja. Oppitunneilla asiaa biisinkirjoittamisen eri osa-alueista.

Tutustu opettajaan

Kurssin opettaja