Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.




DIATONINEN KVINTTIKIERTO PERUSMUOTOISILLA SOINNUILLA
TEKNIIKAN JA HARMONIAN AARREARKKU
Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.
Video-oppitunti
Oppitunti kuuluu kurssiin

Urkupisteen soveltamista, osa 2
1

Urkupisteen soveltamista, osa 2
Tarkastellaan muutamia käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön tutun Misty- jazz-standardin kautta.
06:06
Urkupisteen soveltamista, osa 2
Tarkastellaan muutamia käytännön sovelluksia urkupisteen käyttöön tutun Misty- jazz-standardin kautta.
06:06
Urkupisteen soveltamista, osa 2
1
Ideoita kappaleen lopettamiseen
1

Ideoita kappaleen lopettamiseen
Kappaleen lopetuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi urkupistettä ja murrettuja sointuja.
05:09
Ideoita kappaleen lopettamiseen
Kappaleen lopetuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi urkupistettä ja murrettuja sointuja.
05:09
Ideoita kappaleen lopettamiseen
1
Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2
1

Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2
Kappaleen lopetuksessa voidaan myös hyödyntää sopivia sointuvaihdoksia.
08:19
Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2
Kappaleen lopetuksessa voidaan myös hyödyntää sopivia sointuvaihdoksia.
08:19
Ideoita kappaleen lopettamiseen, osa 2
1
Reharmonisointi, johdanto
1

Reharmonisointi, johdanto
Reharmonisointi tarkoittaa uudelleensoinnuttamista, kuten sana jo antaakin ymmärtää. Aloitellaan aiheeseen tutustumista pienten esimerkkien kautta.
07:26
Reharmonisointi, johdanto
Reharmonisointi tarkoittaa uudelleensoinnuttamista, kuten sana jo antaakin ymmärtää. Aloitellaan aiheeseen tutustumista pienten esimerkkien kautta.
07:26
Reharmonisointi, johdanto
1
Reharmonisointia käytännössä, osa 1
1

Reharmonisointia käytännössä, osa 1
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta.
06:22
Reharmonisointia käytännössä, osa 1
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta.
06:22
Reharmonisointia käytännössä, osa 1
1
Reharmonisointia käytännössä, osa 2
1

Reharmonisointia käytännössä, osa 2
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Nyt käytetään laskevaa bassolinjaa.
07:28
Reharmonisointia käytännössä, osa 2
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Nyt käytetään laskevaa bassolinjaa.
07:28
Reharmonisointia käytännössä, osa 2
1
Reharmonisointia käytännössä, osa 3
1

Reharmonisointia käytännössä, osa 3
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Tarkastellaan vielä muutamaa uutta vaihtoehtoa.
07:46
Reharmonisointia käytännössä, osa 3
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä pienen esimerkkikappaleen kautta. Tarkastellaan vielä muutamaa uutta vaihtoehtoa.
07:46
Reharmonisointia käytännössä, osa 3
1
Esimerkkikappaleen reharmonisointia
1

Esimerkkikappaleen reharmonisointia
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä tutun lastenlaulun kautta.
16:29
Esimerkkikappaleen reharmonisointia
Harjoitellaan reharmonisointia eli uudelleensoinnutusta käytännössä tutun lastenlaulun kautta.
16:29
Esimerkkikappaleen reharmonisointia
1
Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2
1

Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2
Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan. Osa 2.
07:34
Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2
Sovelletaan edellä opittua dominanttidimiasteikkoa sointujen maailmaan. Osa 2.
07:34
Dominanttidimiasteikon soveltamista, osa 2
1
Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla
1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla
Yhdistetään pari jazz-musiikille tyypillistä asiaa: drop 2 -sointuhajotus ja bebop-asteikko.
06:55
Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla
Yhdistetään pari jazz-musiikille tyypillistä asiaa: drop 2 -sointuhajotus ja bebop-asteikko.
06:55
Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla
1
Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2
1

Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2
Jatketaan drop 2 -sointuhajotuksen ja bebop-asteikon parissa.
05:04
Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2
Jatketaan drop 2 -sointuhajotuksen ja bebop-asteikon parissa.
05:04
Ensimmäisen asteen Bebop-asteikko Drop 2 -tekniikalla, osa 2
1
I-IV-V-harjoitus duurissa
1

I-IV-V-harjoitus duurissa
Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävelllajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V).
08:00
I-IV-V-harjoitus duurissa
Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävelllajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V).
08:00
I-IV-V-harjoitus duurissa
1
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2
1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2
Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävellajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Laajennamme käsittelyä useampiin sävellajeihin.
04:49
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2
Tällä oppitunnilla harjoittelemme duurisävellajin tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Laajennamme käsittelyä useampiin sävellajeihin.
04:49
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 2
1
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3
1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3
Tällä oppitunnilla edelleen harjoittelemme duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Sävellajista toiseen siirrytään elegantisti välidominantin kautta.
09:08
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3
Tällä oppitunnilla edelleen harjoittelemme duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Keskeisimmät sointuasteet ovat ensimmäinen (I), neljäs (IV) ja viides (V). Sävellajista toiseen siirrytään elegantisti välidominantin kautta.
09:08
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 3
1
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4
1

I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4
Tällä oppitunnilla harjoittelemme vieläkin duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Nyt käymme läpi kromaattisesti kaikki sävellajit. Sävellajista toiseen siirrytään sievästi välidominantin kautta.
04:53
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4
Tällä oppitunnilla harjoittelemme vieläkin duurisävellajien tärkeimpien sointujen eri käännösten yhdistelyä. Nyt käymme läpi kromaattisesti kaikki sävellajit. Sävellajista toiseen siirrytään sievästi välidominantin kautta.
04:53
I-IV-V-harjoitus duurissa, osa 4
1
Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla
1

Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla
Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.
06:41
Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla
Yhdessä sävellajissa pysyen muodostetaan sointuja edeten kvintti kerrallaan alaspäin.
06:41
Diatoninen kvinttikierto perusmuotoisilla soinnuilla
1
Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä
1

Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä
Edellisessä harjoituksessa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi hyödyntäen oikealla kädellä sointukäännöksiä.
06:17
Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä
Edellisessä harjoituksessa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi hyödyntäen oikealla kädellä sointukäännöksiä.
06:17
Diatoninen kvinttikierto oikean käden sointukäännöksillä
1
Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla
1

Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla
Edellisissä harjoituksissa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi vaihtoehtoisilla vasemman käden bassolinjoilla.
06:31
Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla
Edellisissä harjoituksissa opittu diatoninen kvinttikierto mennään läpi vaihtoehtoisilla vasemman käden bassolinjoilla.
06:31
Diatoninen kvinttikierto bassolinjan variaatioilla
1
Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla
1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla
Opetellaan teknisesti haastava ja teoria-asioissakin opettavainen harjoituskappale.
08:58
Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla
Opetellaan teknisesti haastava ja teoria-asioissakin opettavainen harjoituskappale.
08:58
Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla
1
Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2
1

Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2
Siirretään aiemmin opeteltu etydi toiseen sävellajiin ja annetaan eväitä laajempaan kehittelyyn.
06:42
Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2
Siirretään aiemmin opeteltu etydi toiseen sävellajiin ja annetaan eväitä laajempaan kehittelyyn.
06:42
Nelisointuetydi diatonisella kvinttikierrolla, osa 2
1
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa
1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa
Tarkastellaan dim-arpeggioiden hyödyntämistä heavy-tyylisessä sooloilussa.
10:31
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa
Tarkastellaan dim-arpeggioiden hyödyntämistä heavy-tyylisessä sooloilussa.
10:31
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa
1
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2
1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2
Jatketaan vauhdikkaiden dim-arpeggioiden tarkastelua.
08:51
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2
Jatketaan vauhdikkaiden dim-arpeggioiden tarkastelua.
08:51
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 2
1
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3
1

Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3
Jatketaan dim-arpeggioiden parissa lisäämällä tilutukseen kromaattisia elementtejä.
10:22
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3
Jatketaan dim-arpeggioiden parissa lisäämällä tilutukseen kromaattisia elementtejä.
10:22
Vähennetyn soinnun hyödyntäminen sooloilussa, osa 3
1
Heavy-sooloilun aineksia
1

Heavy-sooloilun aineksia
Opetellaan nopeita kuvioita, joita varsinkin kitaristit usein heavy-musiikin nopeissa soolo-osuuksissa käyttävät.
09:27
Heavy-sooloilun aineksia
Opetellaan nopeita kuvioita, joita varsinkin kitaristit usein heavy-musiikin nopeissa soolo-osuuksissa käyttävät.
09:27
Heavy-sooloilun aineksia
1
Heavy-sooloilun aineksia, osa 2
1

Heavy-sooloilun aineksia, osa 2
Tarkastellaan vielä hieman asteikkoihin liittyviä asioita erityisesti heavy-genren harmonisessa maailmassa.
06:23
Heavy-sooloilun aineksia, osa 2
Tarkastellaan vielä hieman asteikkoihin liittyviä asioita erityisesti heavy-genren harmonisessa maailmassa.
06:23
Heavy-sooloilun aineksia, osa 2
1