top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi. Kokeilu päättyy automaattisesti, etkä sitoudu mihinkään.

Saman aiheen kursseja

Musiikin miksaus: Efektien alkeet

perusasioita tavallisimmista miksauksessa käytettävistä efekteistä
efektien käyttöä eri instrumenttien kanssa
hyviä oppeja musiikin miksaamiseen
efektien ominaisuuksia ja toimintaa

Musiikin miksaus: Efektien alkeet

Tervetuloa mukaan Efektien alkeet -kurssille!

Yleisimpiä äänityöskentelyssä käytettyjä efektejä ovat erilaiset kaiut ja viiveet.

Tällä kurssilla opit näihin yleisimpiin efekteihin liittyviä perusasioita sekä teorian että käytännön kautta. Opeteltavia asioita havainnollistetaan erilaisilla tietokoneen äänitysohjelmissa toimivilla efektiliitännäisillä (plug-in), mutta samat seikat pätevät myös fyysisiin laitteisiin.

Edellisillä miksauskursseillamme on käsitelty taajuuskorjausta ja dynamiikkaprosessorien käyttöä. Tämä kurssi on tarkoitettu niiden jatkoksi.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Intro

1

Intro

1.

Intro

1

Efektien alkeet -kurssin intro.

1

Kurssin esipuheessa kerrotaan lyhyesti, mitä kurssiin sisältyy.

Efektien alkeet -kurssin intro.

1.

00:34

Efektien alkeet -kurssin intro.

1

Reverb eli kaiku

1

Reverb eli kaiku

1.

Reverb eli kaiku

1

Perusasioita reverbistä

1

Jälkikaiku oli aiemmin puhtaasti esityspaikan ominaisuus. Erilaiset sähköiset kaikulaitteet toivat tähän muutoksen.

Perusasioita reverbistä

1.

03:30

Perusasioita reverbistä

1

Kaiunta-aika

1

Kaiunta-aika määrittelee, kuinka pitkään kaiku soi.

Kaiunta-aika

1.

03:12

Kaiunta-aika

1

Huonekoko

1

Huonekoko-parametrilla (size) vaikutetaan tilakaiun huoneen kokoon.

Huonekoko

1.

04:04

Huonekoko

1

Ennakkoviive eli pre-delay

1

Pre-delay eli ennakkoviive on parametri, jolla voidaan määrittää kuinka kauan kaikuefekti odottaa ennen syttymistään.

Ennakkoviive eli pre-delay

1.

02:35

Ennakkoviive eli pre-delay

1

Heijastukset

1

Osa kuultavaa kaikuefektiä ovat ns. varhaiset heijastukset.

Heijastukset

1.

02:34

Heijastukset

1

Wet-dry

1

Wet-Dry-parametri määrittää kuinka suureen osuuteen efektiin syötettävästä äänestä efekti vaikuttaa.

Wet-dry

1.

01:25

Wet-dry

1

Decay

1

Decay eli häive on parametri, jolla määritellään kaiun hiljenemisen nopeutta.

Decay

1.

01:40

Decay

1

Diffusion

1

DiffusionDiffusion

Diffusion

1.

02:07

Diffusion

1

Kaiun käytön harjoittelua

1

Kaiun käytön harjoittelua

1.

Kaiun käytön harjoittelua

1

Kaiun tarkoitus

1

Kaiulla pyritään saamaan aikaan vaikutelma etäisyydestä.

Kaiun tarkoitus

1.

01:39

Kaiun tarkoitus

1

Virvelirumpu ja kaiku

1

Virvelirummun soundi on rytmimusiikissa yksi miksauksen tunnelmaa eniten määrittävistä soundeista.

Virvelirumpu ja kaiku

1.

07:20

Virvelirumpu ja kaiku

1

Virvelirumpu ja kaiku, harjoitus

1

Harjoitellaan kaiun käyttöä virvelirummussa.

Virvelirumpu ja kaiku, harjoitus

1.

06:33

Virvelirumpu ja kaiku, harjoitus

1

Tomit ja kaiku

1

Kaikkiin tomeihin kannattaa lähtökohtaisesti laittaa samanlainen kaiku.

Tomit ja kaiku

1.

05:52

Tomit ja kaiku

1

Tomit ja kaiku, harjoitus

1

Harjoitellaan kaiun käyttöä tom tom -rumpujen kanssa.

Tomit ja kaiku, harjoitus

1.

10:14

Tomit ja kaiku, harjoitus

1

Kitara ja kaiku

1

Kitarassa käytetään hyvin erityyppisiä kaikuja riippuen juuri kyseisen kitararaidan roolista ja soundista.

Kitara ja kaiku

1.

06:06

Kitara ja kaiku

1

Kitara ja kaiku, harjoitus

1

Harjoitellaan kaiun käyttöä sähkökitarassa.

Kitara ja kaiku, harjoitus

1.

06:49

Kitara ja kaiku, harjoitus

1

Akustinen kitara ja kaiku

1

Kaiulla voidaan tuoda akustisen kitaran soundiin tukevuutta.

Akustinen kitara ja kaiku

1.

04:17

Akustinen kitara ja kaiku

1

Akustinen kitara ja kaiku, harjoitus

1

Harjoitellaan kaiun käyttöä akustisessa kitarassa.

Akustinen kitara ja kaiku, harjoitus

1.

06:52

Akustinen kitara ja kaiku, harjoitus

1

Lisää kaiun käytön harjoittelua

1

Lisää kaiun käytön harjoittelua

1.

Lisää kaiun käytön harjoittelua

1

Piano ja kaiku

1

Pianonkin kaiutuksessa on otettava huomioon teoksen ja muun soitinnuksen vaatimukset.

Piano ja kaiku

1.

06:21

Piano ja kaiku

1

Piano ja kaiku, harjoitus

1

Harjoitellaan kaiun käyttöä pianossa.

Piano ja kaiku, harjoitus

1.

09:26

Piano ja kaiku, harjoitus

1

Laulu ja kaiku

1

Lauluraita on useimmiten kappaleen tärkein elementti, joten sen miksaukseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota.

Laulu ja kaiku

1.

06:54

Laulu ja kaiku

1

Laulu ja kaiku, harjoitus

1

Harjoitellaan kaiun käyttöä laulussa.

Laulu ja kaiku, harjoitus

1.

17:16

Laulu ja kaiku, harjoitus

1

Basso ja kaiku

1

Bassossa kaikua käytetään varsin harvoin ja silloinkin useimmiten hyvin lyhyellä kaiunta-ajalla.

Basso ja kaiku

1.

06:42

Basso ja kaiku

1

Delay eli viive

1

Delay eli viive

1.

Delay eli viive

1

Viive

1

Luonnossa viive syntyy lähtökohtaisesti äänilähteen ja kuulijan välisen etäisyyden vuoksi.

Viive

1.

01:42

Viive

1

Yksinkertainen viive

1

Yksinkertaisimmillaan viive toistaa viivästetyn signaalin halutun ajan kuluttua ainoastaan kerran.

Yksinkertainen viive

1.

02:12

Yksinkertainen viive

1

Stereoviive

1

Stereoviiveessä voidaan tehdä oikeaan ja vasempaan kanavaan erilaiset asetukset.

Stereoviive

1.

01:46

Stereoviive

1

Multi-tap delay

1

Multi-tap delay -efektissä viivästetty signaali syötetään uudelleen takaisin viivelaitteelle.

Multi-tap delay

1.

01:35

Multi-tap delay

1

Ping-pong delay

1

Ping-pong delay -efektissä viive poukkoilee vasemman ja oikean kanavan välillä.

Ping-pong delay

1.

01:24

Ping-pong delay

1

Kurssin opettaja

Niklas Lindholm

Nicce on Rockwayn oma rumpumestari, ja hänen oppitunneillaan opetetaan sekä aivan alkeita että edistyneempiä rudimentteja.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page