Ohje

Kysytyimmät kysymykset

Tilaaminen ja hinnat

Tilaamiseen liittyvät lisäkysymykset

Lahjakortin aktivointi

Opiskeleminen

Omat tiedot ja käyttäjätili

Vanhemmille tietoa

Tilaajat

Tekniset kysymykset

Välimuistin tyhjennysohjeet

Kysytyimmät kysymykset

Mikä on Rockway?

Rockway.fi on Internetissä toimiva soitonopetuspalvelu. Se on vaivaton vaihtoehto musiikinharrastajalle. Voit opiskella soittoa suoraan tietokoneeltasi tai tabletin tai älypuhelimen ruudulta. Rockwayläisten käytettävissä on tuhansia oppitunteja, satoja kursseja ja satakunta opettajaa eri oppiaineissa (kitara, basso, rummut, piano/koskettimet, äänitys/äänenkäsittely, biisinteko ja laulu). Uusia kursseja julkaistaan säännöllisesti. Myös uusia opettajia värvätään koko ajan.

Takaisin alkuun

Haluan ensin tutustua. Mistä löydän ilmaisia oppitunteja?

Voit tutustua Rockwayhin jopa ilman rekisteröitymistä ja kirjatumista selailemalla eri oppiaineiden Kirjasto-osioita. Valitse ensin ylhäällä vasemmalla sijaitsevasta valikosta haluamasi soitin ja sen jälkeen paina Kirjasto. Kaikissa kursseisssa on aina myös joitain maksuttomia oppitunteja. Tämä siksi, että haluamme antaa kuvan palvelusta ennen kuin teet tilauspäätöksesi.

Takaisin alkuun

Mitä tarvitsen käyttääkseni Rockwaytä?

Käyttääksesi Rockwayta tarvitset tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen, jossa on Internet-selain ja riittävän nopea Internet-liittymä. Hitailla yhteyksillä opetusvideoiden latautuminen saattaa kestää erittäin kauan ja toisto voi pätkiä. Opiskelemasi soitin on myös hyvä olla jossain lähettyvillä (kitara, basso, rummut, piano/koskettimet, ukulele...). Ennen kaikkea tarvitset halun oppia soittamaan.

Takaisin alkuun

Unohdin salasanani!

Ei paniikkia! Vanhaa salasanaasi ei saa selvitettyä, sillä se on järjestelmässämme salattu, mutta voit vaihtaa salasanasi uuteen painamalla sivustollamme Kirjaudu-nappulasta avautuvassa ikkunassa olevaa Unohtuiko salasana? -linkkiä ja seuraamalla sitten ohjeita. Jos salasanan vaihdossa tulee jotain pulmaa, laita meille viestiä (tuki@rockway.fi) tai soittaakin voi toimistoaikoina (tel. 045 7731 1111, arkisin 9:00-15:00).

Takaisin alkuun

Mikä on Rockwayn sähköpostiosoite, puhelinnumero ja postiosoite?

Sähköposti: tuki@rockway.fi
Puhelinnumero: 045-7731 1111 (arkisin 9:00-15:00)
Postiosoite: Rockway Oy, Ilmalankatu 2A, 00240 Helsinki

Takaisin alkuun

Palvelu ei toimi normaalisti, mitä voin tehdä?

Kuten muissakin sähköisissä palveluissa, voi Rockway.fi-sivustollakin olla toimintahäiriöitä, mutta pyrimme tietysti parhaamme mukaan minimoimaan ongelmat. Käyttökatkoksen sattuessa voit lähettää meille sähköpostia asiasta (tuki@rockway.fi). Pyrimme korjaamaan tilanteen mahdollisimman nopeasti.

Palvelun toimimattomuus voi myös johtua käyttäjän oman laitteiston puutteista, välimuistin ongelmista tai vanhentuneista ohjelmistoista tai niiden osista:
- Ohjeet välimuistin tyhjennykseen löydät täältä.
- Internet-selaimesi saat tarvittaessa päivitettyä käyttämäsi selaimen kotisivulta, esim. Chrome tai Internet Explorer.

Takaisin alkuun

Kuinka katkaisen Rockwayn tilauksen?

Helpoin, varmin ja turvallisin tapa katkaista Rockwayn jatkuva tilaus on tehdä se itse Rockway-sivuston ”Omat tiedot” -sivun ”Laskutustiedot”-välilehdeltä.

Vaihtoehtoisesti voit soittaa toimistoaikoina tukipuhelimeemme 045-7731 1111, tai lähettää sähköpostia laskutukseen (laskutus@rockway.fi). Tilauksen katkaisusta lähetämme aina vahvistusviestin tilaajan laskutustiedoissa olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Jatkuvan tilauksen katkaisemiseen löytyvät ohjeet myös mm. käyttöehdoistamme, sekä lähettämistämme jatkuvan tilauksen laskuista.


Takaisin alkuun

Mikä on FAQ (Frequently Asked Questions)?

FAQ on Internet-maailmassa yleinen lyhenne sanoista Frequently Asked Questions. Se on kokoelma kyseiseen sivustoon, palveluun tms. liittyviä yleisimpiä ja kysytyimpiä kysymyksiä vastauksineen. Hieman harvemmin käytetty suomenkielinen vastine on UKK (Usein Kysytyt Kysymykset).

Takaisin alkuun

Tilaaminen ja hinnat

Miten saan Rockwayn käyttööni?

Rockwayn saat käyttöösi tekemällä tilauksen. Tilaus tehdään joko verkkopankkitunnuksilla tai luottokortilla. Tilaus astuu voimaan heti, ja sinulla on näin ollen käytössäsi kaikki Rockwayn materiaali saman tien (kitara, basso, rummut, piano/koskettimet, äänitys/äänenkäsittely, biisinteko ja laulu). Tämän lisäksi käytössäsi on taustanauhat ja aiemmin pidettyjen LIVE-KLINIKOIDEN arkisto.

Takaisin alkuun

Kestääkö tilauksen vahvistaminen/aktivointi maksun jälkeen?

Tilaus on auki heti maksun suorittamisen jälkeen.

Takaisin alkuun

Voinko kokeilla Rockwayta ensin ilmaiseksi?

Pääset alkuun rekisteröitymällä (ilmaista) ja selaamalla ilmaisoppitunteja. Tämän jälkeen, jos haluat ryhtyä täysimittaiseksi rockwayläiseksi, sinun on tilattava käyttöaikaa.

Takaisin alkuun

Miten paljon Rockwayn tilaaminen maksaa?

Hinnat löydät tästä. Tilaukset ovat kaikki jatkuvia tilauksia (kestotilaus), joista voit valita mieleisesi laskutusjakson. Laskutusjakson pidentyessä kustannus per kk luonnollisesti pienenee. Jatkuvan tilauksen voi myös halutessaan katkaista jo ensimmäisen tilausjakson aikana, eli et ole sitoutunut pidemmälle, kuin tuolla hetkellä meneillään olevaan laskutuskauteen. Pidemmät laskutusvälit ovat edullisempia per kuukausi.

Takaisin alkuun

Maksaako rekisteröityminen?

Ei. Rekisteröityminen on ilmaista eikä velvoita mihinkään. Tarkoituksena on aina pitää esillä osa oppimateriaalista ilmaisena, että pääset tutustumaan Rockway:hin ennen tilauspäätöstä. Kaikki ilmaiset oppitunnit ovat oppimisympäristössä täysimittaisia. Ilmaiskäyttäjien ulottumattomissa on kuitenkin osa oheismateriaaleista, taustanauhat ja LIVE-KLINIKKA-arkisto, jotka avautuvat vasta tilauksen tehneille. Ilmaisia oppitunteja on toki vain murto-osa kaikista oppitunneista.

Takaisin alkuun

Tilaamiseen liittyvät lisäkysymykset

Miten saan käyttöaikaa, eli miten tilaan itselleni Rockwayn musiikkikoulun?

Rockwayn tilaat itsellesi helpoiten menemällä tilaussivulle jossa voit tilata itsellesi käyttöaikaa käyttäen verkkopankkitunnuksia tai luottokorttia. Vaihtoehtoisesti voit myös aina ottaa yhteyttä puhelimitse (Tuki-/Asiakaspalvelupuhelin: 045-7731 1111), voimme samalla vastata kysymyksiin ja opastaa koskien Rockwayn käyttöä. Tilaus astuu heti voimaan ja pääset välittömästi aloittamaan opiskelun.

Takaisin alkuun

Mitä jos minun pankkitilini on eri pankissa, kuin millä voi Rockwayn tilauksen maksaa suoraan verkossa?

Tällä hetkellä Rockwayn tilauksen voi tehdä seuraavien pankkien verkkotunnuksilla: Nordea, Osuuspankki ja Danske Bank. Tämän lisäksi maksuvälineenä toimivat yleisimmät luottokortit. Tilauksen voi tarvittaessa tehdä myös soittamalla asiakaspalveluumme 045-7731 1111.

Takaisin alkuun

Olen ala-ikäinen, mitä teen jos haluan tilata Rockwayn itselleni?

Rockwayn palvelu on aktiivisessa käytössä tuhansilla nuorilla, ja palveluamme hyödynnetään opetuksen tukena myös useissa oppilaitoksessa. Rockway-tilauksen maksajan (laskun vastaanottaja/pankkitunnuksien omistaja/luottokortin omistaja) on kuitenkin aina oltava täysi-ikäinen, joten tilausta tehtäessä on laskutustietoihin merkittävä täysi-ikäisen maksajan tiedot. Laskutustietoihin tarvitaan laskun täysi-ikäisen maksajan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Voit myös soittaa tukipuhelimeemme (045-7731 1111) ja kysyä miten saadaan tilaus auki.

Takaisin alkuun

Rekisteröidyin, mutta aktivointisähköposti ei ole saapunut?

Joidenkin sähköpostipalveluiden (erityisesti Gmail, Hotmail, Suomi24 ja Luukku.com) tiukat roskapostisuodattimet ovat välillä estäneet aktivointiviestien perilletulon käyttäjillemme. Jos aktivointisähköposti ei ole tullut perille 15 minuutin sisällä rekisteröitymisestäsi, kannattaa soittaa tukipuhelimeen 045-7731 1111 tai laittaa asiasta meille sähköpostia: tuki@rockway.fi. Aktivoimme tilisi tuolloin manuaalisesti.

Takaisin alkuun

Lahjakortin aktivointi

Sain Rockwayn lahjaksi, miten aktivoin lahjakortin?

Saadaksesi käyttöösi lahjakortin sisältämän katseluajan, sinun täytyy mennä osoitteeseen http://rockway.fi/lahjakortti ja seurata sivulla annettuja ohjeita. Lahjakortit voivat olla joko määräaikaisia tai osana uutta jatkuvaa tilausta:
- Jos lahjakortti on määräaikainen, päättyy tilaus automaattisesti lahjakortin sisältämän jakson loputtua.
- Jos lahjakortti on ensimmäinen osa jatkuvaa tilausta, jatkuu tilaus automaattisesti lahjakortin sisältämän ensimmäisen jakson jälkeen, ellei tilausta ole sitä ennen katkaistu.

Takaisin alkuun

Opiskeleminen

Miten pääsen katsomaan opetusvideoita?

Valitse soitin päävalikon yläreunasta ja paina tarvittaessa Kirjasto-linkkiä päästäksesi näkemään valitsemasi soittimen kurssitarjontamme. Klikkaa kiinnostavaa kurssia, niin pääset näkemään kurssin sisällön yksityiskohtaisemmin. Kaikissa kursseissa on myös maksutta katseltavissa olevia oppitunteja, joilla pääset alkuun ja saat käsityksen palvelumme luonteesta. Suurin osa opetusmateriaalistamme on kuitenkin vain tilaajiemme käytettävissä. Kun olet ostanut katseluaikaa, voit ostetun ajan puitteissa käyttää kaikkea opetusmateriaaliamme rajattomasti. Katseluaikaa voit hankkia esimerkiksi tilaus-sivultamme.

Takaisin alkuun

Miten käytän Rockwayn oppituntiympäristöä?

Oppituntisivulla tarvitsee vain painaa Play-nappia ja aloittaa opiskelu. Rockwayn oppitunnit toimivat videosoittimen ja oheismateriaalin välityksellä Internet-selaimessasi. Oheismateriaali seuraa automaattisesti oppitunnin etenemistä. Voit myös tulostaa oheismateriaalin itsellesi. Oppituntisivulta löydät myös tiedon siitä, onko oppitunti osana kurssikokonaisuutta ja onko siihen kytketty taustanauha tai muita liitteitä.

Takaisin alkuun

Kuinka löydän sopivat oppitunnit?

Aloita valitsemalla oma soitin. Soittimen valinta tapahtuu päävalikon yläreunasta. Sen jälkeen kannattaa painaa Kirjasto-linkkiä, ellet jo päätynyt valitsemasi soittimen etusivulle. Kurssitarjontaa selailemalla löydät toivottaasti jotain sopivan tasoista ja sinua kiinnostavaa opiskeltavaa. Myös uusia kursseja julkaistaan Rockwayllä jatkuvasti.

Takaisin alkuun

Voiko Rockwayta käyttää ulkomailla?

Kyllä. Rockwaytä voi periaatteessa käyttää missä vain, kunhan internet-yhteys on riittävän nopea. Kannattaa testata yhteyttä ja Rockwayn toimivuutta sijaintipaikassasi esim. kurssien ilmaisoppitunneilla ennen tilauksen tekoa.

Takaisin alkuun

Mikä on käyttöaika?

Rockwayn täysimittainen käyttö edellyttää, että sinulla on käyttöaikaa palveluumme. Käyttöaika voi olla määräaikaista tai jatkuvaa:
- Määräaikaista käyttöaikaa voi saada esim. lahjakortista. Käyttöajan kulumiseen ei vaikuta se kuinka paljon palvelua käyttää. Esimerkiksi 3kk:n lahjakortin käyttöaika loppuu kolmen kuukauden kuluttua lahjakortin lunastamisesta käyttipä palvelua ympärivuorokautisesti tai ei lainkaan.
- Rockwayn tilaukset ovat luonteeltaan jatkuvia tilauksia. Ne siis jatkuvat automaattisesti tilausjakso kerrallaan, kunnes käyttäjä katkaisee tilauksen. Tilaus päättyy katkaisuhetkellä meneillään olevan tilausjakson loppuun. Tilauksen voi katkaista myös ensimmäisen tilausjakson aikana.

Takaisin alkuun

Omat tiedot ja käyttäjätili

Yhteystietoni tai laskutustietoni ovat muuttuneet. Minne voin ne päivittää?

Ollessasi kirjautuneena sivustollemme, on kunkin sivun vasemmassa alareunassa Omat tiedot -linkki. Sitä painamalla pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan tietojasi.

Takaisin alkuun

Kuinka voin muuttaa asetuksiani?

Ollessasi kirjautuneena sivustollemme, on kunkin sivun vasemmassa alareunassa Omat tiedot -linkki. Sitä painamalla pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan asetuksiasi.

Takaisin alkuun

Miten voin vaihtaa käyttäjänimen?

Käyttäjänimen vaihto on mahdollista ainoastaan pyytämällä sitä meiltä. Käyttäjänimeä voidaan useimmiten vaihtaa, jos vaihtoon on hyvä syy ja haluttu uusi käyttäjänimi on vapaana.

Takaisin alkuun

Miten voin poistaa tilin/käyttäjänimen?

Käyttäjätiliä ei voi poistaa omin avuin. Lähetä asiasta pyyntö tuki@rockway.fi -sähköpostiosoitteeseen, niin poistamme tilisi.

Takaisin alkuun

Käykö yhtaikainen opiskelu useammalta saman kotitalouden koneelta?

Yhdellä käyttäjätunnuksella voi kirjautua sisään vain yksi käyttäjä kerrallaan. Yhden kotitalouden asukkaat saavat periaatteessa käyttää samaa Rockwayn tilausta, mutta ei usealta laitteelta samanaikaisesti.

Takaisin alkuun

Miten tulostan oppituntien oheismateriaalin?

Jokaisen oppitunnin yhteydessä on "Tulosta"-painike, jota klikkaamalla pääset tulostamaan oheismateriaalin.

Takaisin alkuun

Vanhemmille tietoa

Sopiiko palvelu alle 18-vuotialle / lapsille?

Kyllä sopii. Rockwayn käyttäjä voi olla alle 18-vuotias. Myös sisältö on toteutettu niin, että se on pedagogisesti korkeatasoista ja läpimietittyä ja sopivaa kaikenikäisille. Jatkuvan tilauksen maksajan (laskun maksaja/pankkitunnuksien omistaja/luottokortin omistaja) on kuitenkin oltava täysi-ikäinen. Jatkuvaa tilausta tehtäessä kysytään tilauksen maksaja ja hänen laskutusosoitteensa erikseen. Tilauksen maksaja voi siis olla eri henkilö kuin varsinainen käyttäjätilin haltija.

Takaisin alkuun

Mitä nuoret tekevät Rockwayssa?

Rockwayn palvelua käytetään ensisijaisesti oppimistarkoitukseen. Palvelussamme on tuhansia video-oppitunteja eri soittimille (kitara, basso, rummut, piano/koskettimet, äänitys/äänenkäsittely, biisinteko ja laulu. Osa opetusmateriaalistamme on tutustumismielessä käytettävissä maksutta. Täyden katseluoikeuden voi ostaa täysi-ikäinen palveluumme rekisteröitynyt käyttäjä tilaus-osiosta. Usein myös koulu, oppilaitos tai opisto kustantaa Rockway.fi:n käytön osana kurssia tai muuta opiskelua.

Takaisin alkuun

Oma kotisivu ja profiili, mitä nämä ovat?

Rockwayssa jokaisella käyttäjällä on oma kotisivu eli profiili. Profiili on julkinen ainoastaan käyttäjän niin itse halutessa. Profiiliin voi lisätä kuvan itsestään ja kirjoittaa päiväkirjamerkintöjä. Muut käyttäjät voivat kirjoittaa kommentteja. Käyttäjienvälinen kommunikointi Rockwayssa tapahtuukin lähinnä kommentteja kuviin, videoihin sekä keskustelufoorumille.

Takaisin alkuun

Saako Rockwayssa tehdä mitä tahansa?

Jokainen käyttäjä hyväksyy rekisteröityessään käyttöehdot joissa kerrotaan yksiselitteisesti miten Rockwayssa tulee käyttäytyä ja minkälaista materiaalia palveluun saa lisätä.

Takaisin alkuun

Miten palvelua valvotaan?

Palvelua valvotaan sekä käyttäjien tekemien ilmoitusten perusteella, että valvomalla sisältöä ylläpidon voimin. Ilmoitusten avulla muut käyttäjät voivat helposti ja nopeasti ilmoittaa ylläpidolle sääntöjä rikkovasta materiaalista tai käytöksestä. Käyttäjien ilmoituksiin perustuva moderointi on toimivin tapa valvoa palvelun turvallisuutta ja viihtyvyyttä, sillä Rockwayssa vallitsee vahva yhteisöllisyys ja käyttäjät kokevat palvelun omaksi paikakseen. Sääntörikkomuksista ja väärinkäytöksistä ilmoitetaan tämän vuoksi hyvin herkästi ja nopeasti, ja pystymme puuttumaan asiattomaan sisältöön tehokkaasti. Palvelua valvomassa ja käyttäjien ilmoituksia läpikäymässä on viiden hengen asiakaspalvelu. Kaikki ylläpitäjät ovat aikuisia.

Takaisin alkuun

Maksaako Rockwayn käyttö?

Rockwayn sisältö on tuotettu yhdessä musiikin ammattilaisten (opettajien ja artistien) kanssa. Rockwayssa on useita maksuttomia oppitunteja sekä harjoitteluun liittyviä ominaisuuksia (viritin, treeninauhoja). Täyden hyödyn palvelusta saa tilaamalla katseluaikaa edullisesti tilaus -sivultamme tai soittamalla asiakaspalveluumme (045-7731 1111). Tilaajan tulee olla täysi-ikäinen. Tilaus tapahtuu turvallisesti kotimaisten pankkien verkkotunnuksilla tai luottokortilla. Tilauksesta lähetetään aina vahvistussähköposti tilaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Lue lisää tilausehdoista.

Takaisin alkuun

Jos lapseni haluaa tilata katseluaikaa, jatkuuko tilaus automaattisesti?

Tilauksemme ovat luonteeltaan jatkuvia tilauksia, joten tilaus jatkuu automaattisesti valitsemanne laskutusjakson mukaisesti, ellei sitä ole katkaistu ennen seuraavan laskutusjakson alkua. Tilauksen voi koska tahansa katkaista (eli muuttaa määräaikaiseksi) suoraan sivustomme "Omat tiedot" -sivun "laskutustiedot"-välilehdeltä tai soittamalla asiakaspalveluumme (045-7731 1111, arkisin klo 09 - 15)) tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen laskutus@rockway.fi. Tilauksen katkaisu tai muutos tilauksessa tulee voimaan katkaisuhetkellä meneillään olevan laskutuskauden lopussa. Laskutusjaksojen pituudet ovat 1kk - 6kk. Pidempiä laskutusjaksoja voimme tarjota yksittäisissä tapauksissa.

Takaisin alkuun

Rekisteröitymisessä kysytään mm. sähköpostiosoitetta ja nimeä. Kuka näkee nämä tiedot ja mitä niillä tehdään?

Omien tietojen näyttäminen omassa profiilissa on vapaaehtoista. Voit muuttaa asetuksia "Omat tiedot" -sivun "Yksityisyys"-välilehdeltä. Tutustu myös käyttöehtojen yhteydessä olevaan palvelun rekisteriselosteeseen.

Takaisin alkuun

Löysin Rockwaysta sääntöjen vastaista materiaalia. Miten toimin?

Ota yhteyttä ylläpitoon soittamalla asiakaspalveluumme (045-7731 1111) tai kirjoittamalla asiasta sähköpostia osoitteeseen tuki@rockway.fi. Käymme läpi kaikki yhteydenotot ja puutumme asiaan tarpeen mukaan.

Takaisin alkuun

Voiko joku murtautua lapseni tunnukselle? Miten sen voi estää?

Ainoa tapa päästä kirjautumaan toisen käyttäjän tunnukselle on tietää hänen salasanansa. Vaikka salasanan kertominen parhaalle kaverille olisikin luottamuksen osoitus, ei sitä pidä koskaan tehdä. Rockwayn salasana ja oman sähköpostin salasana on myös hyvä vaihtaa säännöllisin väliajoin.

Takaisin alkuun

Voinko rekisteröityä itse palveluun?

Rockwayn käyttäjistä suurin osa on aikuisia ja he ovatkin kokeneet palvelumme soveltuvan erityisen hyvin itselleen, koska palvelumme käyttö ei ole kellonaikoihin tai paikkaan sidottua. Rekisteröityminen on helppoa ja ilmaista.

Takaisin alkuun

Onko Rockwayssa ikärajaa?

Ei ole. Rockwayn palvelu on sallittu kaikenikäisille musiikin harrastajille. Parhaiten palvelumme sopii kuitenkin yli 12-vuotiaille, koska edellytykset itsenäiseen harjoitteluun ovat toki paremmat vanhemmilla. Nuorempien käyttäjien kohdalla olisi suotavaa, että huoltaja voisi olla ainakin aluksi mukana harjoittelussa ja ohjata ja kannustaa lasta säännölliseen harjoitteluun.

Takaisin alkuun

Mistä saan lisätietoja ja ohjeita turvalliseen internetin käyttöön?

Lisätietoja ja ohjeita löydät mm. osoitteesta mll.fi.

Takaisin alkuun

Tilaajat

Yhteystietoni tai laskutustietoni ovat muuttuneet - minne voin ne päivittää?

Ollessasi kirjautuneena sivustollemme, on kunkin sivun vasemmassa alareunassa Omat tiedot -linkki. Sitä painamalla pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan tietojasi.

Takaisin alkuun

Mitkä ovat Rockwayn käyttöehdot?

Rockwayn käyttöehdot löydät sivulta http://www.rockway.fi/kayttoehdot/. Halutessasi voit myös tutustua samalla sivulla olevaan Rockwayn tietosuojaselosteeseen.

Takaisin alkuun

Kuinka katkaisen Rockwayn tilauksen?

Helpoin, varmin ja turvallisin tapa katkaista Rockwayn jatkuva tilaus on tehdä se itse Rockway-sivuston ”Omat tiedot” -sivun ”Laskutustiedot”-välilehdeltä.

Vaihtoehtoisesti voit soittaa toimistoaikoina tukipuhelimeemme 045-7731 1111, tai lähettää sähköpostia laskutukseen (laskutus@rockway.fi). Tilauksen katkaisusta lähetämme aina vahvistusviestin tilaajan laskutustiedoissa olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Jatkuvan tilauksen katkaisemiseen löytyvät ohjeet myös mm. käyttöehdoistamme, sekä lähettämistämme jatkuvan tilauksen laskuista.


Takaisin alkuun

Tekniset kysymykset

Huomasin ongelman, enkä saa sitä ratkaistua. Uskon, että vika on Rockway.fi -palvelussa. Mitä teen?

Lähetä ensin osoitteeseen tuki@rockway.fi sähköposti, jossa kuvailet kokemaasi ongelmaa. Sen jälkeen pyytäisimme sinua käymään sivustolla supportdetails.com. Laita sivun yläosassa olevaan Recipient\\'s email -laatikkoon osoitteemme tuki@rockway.fi. Laita muihin laatikoihin myös nimesi, käyttäjänimesi ja oma sähköpostiosoitteesi ja paina Send details -nappulaa. Kun saamme sähköpostisi ja kyseisen raportin käyttämästäsi laitteistosta pystymme paremmin etsimään ongelmakohtia.

Takaisin alkuun

Miten päivitän selainohjelman?

Useimmiten Internet-selaimet päivittyvät automaattisesti tai ainakin osaavat ehdottaa päivitystä tarvittaessa. Jos kuitenkin haluat tehdä päivityksen manuaalisesti, voit tehdä sen käyttämäsi selaimen kotisivulta.

Pääset päivityksiin käsiksi myös esim. tekemällä Google-haun sanoilla ”päivitys” ja käyttämäsi selaimen nimi (hae siis esimerkiksi sanoilla ”päivitys Chrome”).

Takaisin alkuun

Miksi sivu ilmoittaa, että minulla ei ole käyttöaikaa, vaikka olen tilaaja?

Ensin kannattaa varmistua, että olet kirjautuneena sisään palveluumme. Ollessasi sisäänkirjautuneena näkyy käyttäjänimesi keltaisella tekstillä sivun vasemmassa reunassa. Varmistu myös, että tilauksesi on voimassa nimenomaan kyseisellä käyttäjätilillä. Jos sinulla on useita käyttäjätilejä, voi tämä aiheuttaa sekaannuksia.

Jos tilauksesi on jostain syystä katkaistu, olemme lähettäneet (laskutus@rockway.fi-osoitteesta) asiasta viestin laskutustiedoissasi olevaan sähköpostiosoitteeseesi.

Jos et saa ongelmaa ratkaistua omin päin, voit olla meihin yhteydessä joko sähköpostitse (tuki@rockway.fi) tai puhelimitse (045 7731 1111, arkisin klo 9 -15).

Takaisin alkuun

Mitä teen, jos opetusvideot pätkivät?

Pyrimme varmistamaan opetusvideoiden sujuvan toiston käyttämällä luotettavia serveripalveluntarjoajia ja suuria kansainvälisiä pilvipalveluita. Tilapäiset tekniset ongelmat ovat silti tietenkin mahdollisia.

Useimmiten opetusvideoiden toistovaikeudet johtuvat kuitenkin hitaasta Internet-yhteydestä käyttämiemme serverien ja käyttäjän oman laitteiston välillä. Tähän Rockway ei pysty suoraan vaikuttamaan. Seuraavilla konsteilla voit kuitenkin yrittää parantaa videoiden toimivuutta:
- Kannattaa sulkea ylimääräiset selainikkunat ja muut ohjelmat (esiim. Spotify ja sähköposti), jotka voivat omalta osaltaan varata osan käytettävissäsi olevasta kaistasta.
- Kunkin opetusvideomme videoikkunan alareunassa on hammasrattaan kuva, josta voi näytettävän videon resoluutiota vaihtaa hieman heikompitasoiseksi, jolloin videon pitäisi pyöriä hieman kevyemmin.

Takaisin alkuun

Miten saan javascriptin käyttöön selaimessani?

Chrome:
1. Napsauta oikealla ylhäällä Työkalut-valikkoa.
2. Valitse Asetukset.
3. Napsauta Sisältö-välilehteä.
4. Valitse Salli JavaScript -valintaruutu.
5. Napsauta OK-painiketta.

Internet Explorer:
1. Napsauta Työkalut-valikkoa.
2. Valitse Asetukset / Settings.
3. Paina Show advanced settings... / Näytä lisäasetukset
4. Selaa kohtaan Privacy / Yksityisyys ja paina Content settings / Sisällön asetukset
5. Selaa kohtaan JavaScript ja valita Allow all sites to run JavaScript (recommended) tai vastaava lause suomeksi
6. Napsauta Done-/OK-painiketta.

Firefox:
1. Napsauta Työkalut-valikkoa.
2. Valitse Asetukset.
3. Napsauta Sisältö-välilehteä.
4. Valitse Salli JavaScript -valintaruutu.
5. Napsauta OK-painiketta.

Safari:
1. Napsauta Safari-valikkoa.
2. Valitse Asetukset.
3. Valitse Suojaus-välilehti.
4. Valitse Salli JavaScript -valintaruutu.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet

Mikä on välimuisti?

Kun käyt eri sivustoilla, selain tallentaa välimuistiin erilaisia kuvia ja osia sivustosta. Selaimen työskentely nopeutuu huomattavasti, kun palaat samalla sivulle uudelleen ja uudelleen. Selain tarkistaa oletko käynyt aiemmin samalla sivulla, ovatko kuvat tai muut osat sivustosta muuttuneet. Jos muutoksi ei ole, selain lataa sivun suoraan välimuistista.

Takaisin alkuun

Miksi välimuisti pitäisi tyhjentää?

Välimuisti säilöö väliaikaisesti kuvia, komentosarjoja ja muita osia verkkosivuista selatessasi niitä. Tyhjentämällä välimuistin, varmistat että sinulle on tuorein versio sivustosta jota katsot.

Välimuistin tyhjentäminen (ja evästeiden poisto) ei ole vaarallista, eikä se riko mitään. Välimuistin tyhjennys ei muuta salasanojasi tai tietojasi missään sivustolla. Alla esimerkkejä välimuistin tyhjentämisen vaikutuksista:

1. Automaattisesti täyttyvät kentät ja automaattinen sisäänkirjautuminen: Joskus sivustolla on käytössä automaattisesti täyttyvät kentät, esim. käyttäjätunnus- ja salasanakentät. Voi jopa olla, että kirjaudut suoraan sisään sivustolle/palveluun vain menemällä sivulle. Välimuistin ja evästeiden tyhjennyksen jälkeen sinun täytyy kirjautua sisään uudelleen. Välimuistin tyhjennys tai evästeiden poisto ei muuta salasanojasi tai tietojasi missään sivustolla.
2. Sivujen latausnopeus: Välimuistin tyhjentämisen ja evästeiden poiston jälkeen sivustojen lataaminen voi kestää hieman normaalia pidempään. Tämä siksi, että selain lataa kaikki kuvat ja asetukset uudelleen. Näin käytössäsi on jälleen varmasti tuorein versio sivustosta. Kun käyt seuraavan kerran samalla sivustolla, latautuu se jälleen erittäin nopeasti. Tosin nykyisillä tietokoneilla ja yhteysnopeuksilla ei eroa välttämättä edes huomaa.

Takaisin alkuun

Miksi poistaisin evästeet?

Jos välimuistin tyhjennys ei auta, seuraavaksi voi kokeilla evästeiden (evästehistorian) poistoa. Prosessi on sama kuin yllä, mutta valitse kohta Delete cookies and other site and plugin-in data. Joissain selaimissa nämä kaksi erillistä toimenpidettä olivat aiemmin saman napin takana.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, PC ja Chrome:



1. Paina selaimessa oikealla ylhäälllä olevaa menu-nappi, jossa kolme poikittaista viivaa.
2. Valitse Asetukset.
3. Valitse Työkalut.
4. Valitse Poista selaustiedot
5. Valitse Empty the cache / Tyhjennä välimuisti.
6. Jos haluat, voit myös tyhjentää muitakin selailuhistoriaan liittyviä tietoja. Se ei kuitenkaan ole tarpeen jos haluaa tyhjentää vain selaimen välimuistin.
7. Paina Clear browsing data / Tyhjennä selaintietoja.
8. Sulje välilehti ja avaa uusi, jolla pääset surfaamaan Internetiä uudelleen, välimuisti tyhjennettynä.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, PC ja Firefox:



1. Paina ylhäältä vasemmalta isoa oranssia Firefox-painiketta.
2. Valitse Options tai Asetukset -kohdan alta uudelleen Options tai Asetukset.
3. Valitse välilehti Advanced tai Lisäasetukset.
4. Avaa Network tai Verkko -välilehti.
5. Mene kohtaan Cached Web Content tai Välimuistissa oleva verkkosisältö.
6. Paina Clear Now tai Tyhjennä heti -painiketta.
7. Sulje Asetukset-ikkuna painamalla OK ja jatka netissä surffailu.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, PC ja Internet Explorer:



1. Paina IE-selaimessa oikealla ylhäällä olevaa rattaanmuotoista painiketta (Asetukset).
2. Valitse Internet Options.
3. Avaa General-välilehti.
4. Selaa kohtaan Browsing history ja paina Delete.
5. Paina Delete all ja vastaa Yes.
6. Lopuksi paina OK ja jatka netissä surffailu.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, PC ja Safari:





1. Paina oikealla ylhällä valikosta rataanmuotoista painiketta (Asetukset).
2. Paina Reset Safari tai Nollaa Safari.
3. Ota pois kaikki valinnat (täpät) paitsi kohdasta Poista kaikki verkkosivujen data.
4. Paina Nollaa ja jatka surffailu netissä.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, iPhone:



1. Avaa applikaatio Asetukset tai Settings.
2. Selaa kohtaan Safari (se löytyy hieman alempana) ja paina sitä.
3. Tyhjennä kaikki evästeet Safarista valitsemalla Poista evästeet ja data tai Clear Cookies and Data.
4. Sulje Asetukset ja avaa Safari-applikaatio ja jatka netissä surffailu.
* iPadillä ja iPhonella eivät kaikki ominaisuudet toimi.


Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, Mac ja Chrome:



1. Paina vasemmalta ylhäältä valikosta Chrome.
2. Valitse Clear browsing data / Tyhjennä selailuhistoria.
3. Valitse Empty the cache / Tyhjennä välimuisti.
4. Jos haluat, voit myös tyhjentää muitakin selailuhistoriaan liittyviä tietoja. Se ei kuitenkaan ole tarpeen jos haluaa tyhjentää vain selaimen välimuistin.
5. Paina Clear browsing data / Tyhjennä selaintietoja.
6. Sulje välilehti ja avaa uusi, jolla pääset surfaamaan Internetiä uudelleen, välimuisti tyhjennettynä.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, Mac ja Firefox:



1. Paina ylhäältä vasemmalta menusta Firefox
2. Valitse Settings tai Asetukset
3. Valitse Advanced tai Lisäasetukset -paneeli.
4. Avaa Network tai Verkko -välilehti.
5. Mene kohtaan Cached Web Content tai Välimuistissa oleva verkkosisältö
6. Paina Clear Now tai Tyhjennä heti -painiketta.
7. Sulje Asetukset-ikkuna painamalla OK ja jatka netissä surffailu.

Takaisin alkuun

Välimuistin tyhjennysohjeet, Mac ja Safari:





1. Paina oikealla ylhällä valikosta Safari.
2. Paina Reset Safari tai Nollaa Safari.
3. Ota pois kaikki valinnat (täpät) paitsi kohdasta Poista kaikki verkkosivujen data.
4. Paina Nollaa ja jatka surffailu netissä.

Takaisin alkuun