Mindfulnessin perusteet

KURSSISSA OPIT:


  • mindfulnessin perusteita
  • kehon tuntemusten tarkkailua ja tietoisuutta omasta kehosta
  • erilaisia meditaatioita
  • mindfulness-joogaa
  • ystävällisen asenteen harjoituksia
  • jännityksen hallintaa
  • hyväksymistä
  • läsnäoloa
Saat käyttöösi kaikki yli 
300 kurssiamme!
play-icon.png

SINUA OPETTAA

Katja Ojala

Katja Ojala

Katja Ojala on monipuolinen hyvän olon ammattilainen. Oppitunneilla mindfulnessia.

Runsaasti video-oppitunteja

Katso, kuuntele, harjoittele ja opi huippuammatilaisen opastuksella.

Kurssin materiaalit

Opiskelun apuna nuotit, tabulatuurit ja taustanauhat.

Kysy, me vastaamme

Kaikissa oppitunneissa on mahdollisuus jättää kysymyksiä ja kommentteja.

KURSSIN SISÄLTÖ

00:00

Click here to add your own content, or connect to data from your collections.

HYDRA

1.

Intro

5:01

Tällä tunnilla Katja kertoo mitä mindfulness on, ja millaisia harjoituksia kurssilla tullaan tekemään.

Johdanto mindfulnessiin

1.

HYDRA

3:20

Tällä oppitunnilla puhutaan vielä lisää siitä mitä mindfulness on ja mitä se ei ole. Saat käytännön ohjeita seuraavilla tunneilla tehtäviin harjoituksiin.

Hyväksyvä tietoinen läsnäolo

2.

HYDRA

00:00

Click here to add your own content, or connect to data from your collections.

HYDRA

1.

Mindfulness, mieli ja hengitys

6:14

Tällä tunnilla tehdään ensimmäinen mindfulness-harjoitus Katjan ohjeita kuunnellen.

Harjoitus 1: nykyhetkeen, itseen ja hengitykseen keskittyminen

1.

HYDRA

4:24

Tällä oppitunnilla Katja kertoo miten mindfulness vaikuttaa ja mihin vaikutukset perustuvat. Tunnilla puhutaan mm. sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta.

Mindfulnessin vaikutus

2.

HYDRA

6:18

Tällä oppitunnilla tehdään toinen mindfulness-harjoitus, joka on kehon tuntemusten huomiointia.

Harjoitus 2: kehon tuntemusten huomiointi

3.

HYDRA

3:35

Mindfulness-harjoitukset voivat ikään kuin laajentaa mieltä, tuoda tilaa ajatusten väliin. Katja kertoo tunnilla asiasta lisää.

Mindfulness-harjoituksista

4.

HYDRA

8:09

Tällä oppitunnilla tehdään kolmas mindfulness-harjoitus ja keskitytään hengitykseen.

Harjoitus 3: oman mielen ja hengityksen huomiointi

5.

HYDRA

7:00

Tällä oppitunnilla saat lisää mindfulness-harjoitusta, hengitysten laskemisen muodossa.

Harjoitus 4: hengitysten laskeminen

6.

HYDRA

4:57

Tällä oppitunnilla Katja kertoo, mitä hyväksyminen tarkoittaa ja ei tarkoita mindfulnessin näkökulmasta.

Hyväksyminen

7.

HYDRA

00:00

Click here to add your own content, or connect to data from your collections.

HYDRA

1.

Mindfulness ja oma keho

6:46

Tälle oppitunnille tarvitset jotain syötävää: rusinoita, pähkinöitä, suklaata tai mitä vain pientä ja sormin syötävää.

Harjoitus 5: rusinaharjoitus

1.

HYDRA

17:10

Tämän pitkäkestoisemman harjoituksen avulla opetellaan kuuntelemaan omaa kehoa ja keskittymään siihen. Harjoitus tehdään selinmakuulla lattialla, joten varaa joku mukava alusta itsellesi ja tarvittaessa lämmintä vaatetta, ettet palele.

Harjoitus 6: kehon kuuntelu (pitkäkestoinen harjoitus)

2.

HYDRA

6:22

Rauhoittuminen omaa kehoa "skannaamalla" ei välttämättä vaadi aina pitkää aikaa. Tällä oppitunnilla keskitytään Katjan kanssa kehon kuunteluun lyhytkestoisemmin ja missä vaan asennossa, esim. istuen.

Harjoitus 7: kehon kuuntelu (lyhytkestoinen harjoitus)

3.

HYDRA

6:44

Tällä tunnilla tehdään kehon tuntemusten nimeämisharjoitus istualtaan. Se voi auttaa tunnistamaan ja huomaamaan kehon tuntemuksia paremmin.

Harjoitus 8: kehon tuntemusten nimeäminen

4.

HYDRA

6:20

Tällä oppitunnilla keskitytään kehon liikuttamiseen Katjan opastuksella.

Harjoitus 9: kehon liikuttaminen

5.

HYDRA

18:45

Tällä oppitunnilla siirrytään kehon liikkeiden tarkkailusta mindfulness-joogaan. Tarvitset tilaa, mukavan alustan ja reilusti aikaa.

Harjoitus 10: mindfulness-jooga (pitkäkestoinen harjoitus)

6.

HYDRA

11:32

Ihminen voi olla läsnä ihan missä vaan, tehdessään mitä vaan. Tällä oppitunnilla tehdään kävelymeditaatio.
Tarvitset kävelytilaa muutaman metrin verran.

Harjoitus 11: kävelymeditaatio

7.

HYDRA

2:48

Yksi tapa tuoda mindfulness osaksi normaalia elämää, on harjoitella pysähtymistä. Tällä tunnilla Katja kertoo esimerkkien avulla, että miten.

Harjoitus 12: pysähtyminen

8.

HYDRA

00:00

Click here to add your own content, or connect to data from your collections.

HYDRA

1.

Ystävällinen asenne

2:26

Tällä oppitunnilla puhutaan ystävällisen asenteen harjoittamisesta. Tunti on johdantoa seuraavien tuntien harjoituksille.

Ystävällisen asenteen kehittäminen

1.

HYDRA

4:45

Tällä oppitunnilla tehdään Katjan johdolla ensimmäinen ystävällisen asenteen harjoitus, joka kohdistetaan toista elävää olentoa kohtaan. Et tarvitse kuitenkaan ketään muita ihmisiä tämän harjoituksen tekemiseen, vaan oma aika ja rauhallinen tila riittää.

Harjoitus 13: ystävällinen asenne toista kohtaan

2.

HYDRA

6:00

Itsensä arvostaminen ja rakastaminen ei aina ole helppoa. Tällä tunnilla otetaan kuitenkin askelia kohti ystävällisen asenteen tuntemista itseä kohtaan.

Harjoitus 14: ystävällinen asenne itseä kohtaan

3.

HYDRA

17:30

Rakastavan ystävällisyyden meditaatio on pitkäkestoinen harjoitus. Varaa aikaa n. 15 minuuttia tämän oppitunnin (harjoituksen) läpi käymiseen.

Harjoitus 15: Rakastavan ystävällisyyden meditaatio (pitkäkestoinen)

4.

HYDRA

00:00

Click here to add your own content, or connect to data from your collections.

HYDRA

1.

Outro

23:07

Pitkäkestoinen meditaatio on useimmille helpoin tehdä istuen. Tämän tunnin harjoitusta varten tarvitset reilusti aikaa, n. 20 minuuttia. Harjoitus etenee Katjan ohjeita seuraamalla.

Harjoitus 16: istumameditaatio (pitkäkestoinen harjoitus)

1.

HYDRA

3:06

Jännityksellä on hyviäkin puolia, se mm. nostaa vireystasoa ja auttaa keskittymään suoritukseen. Liika jännitys kuitenkin haittaa suoritusta. Katja antaa tällä ja seuraavalla oppitunnilla vinkkejä jännityksen hallintaan.

Jännitys

2.

HYDRA

3:41

Tällä oppitunnilla rauhoitellaan kehoa ja koetetaan saada se rentoutumaan. Voit testata harjoitusta myös jossain tilanteessa, jossa jännität.

Harjoitus 17: kehon rauhoittelu

3.

HYDRA

1:47

Tällä oppitunnilla on lyhyt yhteenveto mindfulnessin käytännön hyödyistä sekä Katjan viimeiset vinkit tälle kurssille.

Loppusanat mindfulness-kurssille

4.

HYDRA

SAMAN AIHEEN KURSSEJA