KITARAN NUOTIT

Vastaa viestiin    Päävalikko -> Kitara Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
KitaraBoika

LähetäLähetetty: Pe Mar 28, 2008 15:45    Viestin aihe: KITARAN NUOTIT Vastaa lainaamalla viestiä
Pitäisikö aloittelioiden(minä) opetella nuotit vai pärjääkö koko loppu elämänsä pelkillä tabuladuureilla?
kitaramies
Rockway

LähetäLähetetty: Pe Mar 28, 2008 17:09    Viestin aihe: Re: KITARAN NUOTIT Vastaa lainaamalla viestiä
KitaraBoika kirjoitti:
Pitäisikö aloittelioiden(minä) opetella nuotit vai pärjääkö koko loppu elämänsä pelkillä tabuladuureilla?

Alkuun pääsee mukavasti tabulatuureilla, jossain välissä kun tiedot ja taidot kehittyvät niin todennäköisesti itse jo haluatkin opetella ainakin hieman myös nuotteja. Musiikkiammattilaisena tulee ehdottomasti osata nuotit, mutta harrastajalle / bändissä fiilistelijälle ei ole elinehto. Eli Kannattaa siis mielestäni koko ajan ottaa tietoa vastaan, jotta opit ymmärtämään musiikkia. Tabulatuurit eivät kuitenkaan varsinaisesti ole musaa, vaan nimenomaan aloitteleville sankareille tarkoitettu apuväline.

Tomppa
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Danzig_

LähetäLähetetty: Su Mar 30, 2008 0:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Itse ainakin rupesin heti aloittaessani opettelemaan nuoteista, ja luulen että jos aiot tuottaa elantos soittamisella nii kannattaa opetella lukemaan nuotteja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
offipoika

LähetäLähetetty: Pe Jou 05, 2008 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Mitkä nuotit ovat tärkeimpiä??? Olen saanu vasta kitaran niin en tiedä niist kovin paljon
Takaisin alkuun
Jussi65

LähetäLähetetty: La Jou 06, 2008 23:23    Viestin aihe: Re: KITARAN NUOTIT Vastaa lainaamalla viestiä
[ Tabulatuurit eivät kuitenkaan varsinaisesti ole musaa, vaan nimenomaan aloitteleville sankareille tarkoitettu apuväline.

Tomppa[/quote]

Itse opettelen (haluan/tykkään oppia) bluesia, jota sinänsä olen jonkin vuoden kuunnellutkin, mutta vähempi soittanut. Yleinen mielipide on kaiketi, että blues olisi parasta kartoittaa korvakuulolla, jota olen myös harrastanut (tosin vähempi). Tosiasia on kuitenkin vielä tämä, että musiikillinen "sanavarastoni" on erittäin suppea, joten olen treenannut hyvältä kuullostavia blueslickeja (eri tyylisuuntia) tabulatuuri/nuottikirja + cd avustuksella. Tabeista katson sormitukset ja nuotieista (tabien yllä) niiden aika-arvot. Näin on menty toistaiseksi. Kuullostaa "ehkä" oudolta, mutta olen kyllä saanut jotain irti tästä menetelmästä...ainakin soitto kuullostaa itsestäni paljon paremmalta kuin aikaisemmin, jolloin omasta päästäni yritin tehdä biisejä (ei ole toiminut). Ehkä tämä laajentaa omaa sanavarastoa suurempia haasteita varten? Sinänsä arvostan enempi korvakuulo harjoittelu menetelmää, mutta en usko että tämä "takapakkia" mitenkään olisi??
Takaisin alkuun
kitaramies
Rockway

LähetäLähetetty: Su Jou 07, 2008 12:16    Viestin aihe: Re: KITARAN NUOTIT Vastaa lainaamalla viestiä
Jussi- kirjoitti:
[ Tabulatuurit eivät kuitenkaan varsinaisesti ole musaa, vaan nimenomaan aloitteleville sankareille tarkoitettu apuväline.

Tomppa

Itse opettelen (haluan/tykkään oppia) bluesia, jota sinänsä olen jonkin vuoden kuunnellutkin, mutta vähempi soittanut. Yleinen mielipide on kaiketi, että blues olisi parasta kartoittaa korvakuulolla, jota olen myös harrastanut (tosin vähempi). Tosiasia on kuitenkin vielä tämä, että musiikillinen "sanavarastoni" on erittäin suppea, joten olen treenannut hyvältä kuullostavia blueslickeja (eri tyylisuuntia) tabulatuuri/nuottikirja + cd avustuksella. Tabeista katson sormitukset ja nuotieista (tabien yllä) niiden aika-arvot. Näin on menty toistaiseksi. Kuullostaa "ehkä" oudolta, mutta olen kyllä saanut jotain irti tästä menetelmästä...ainakin soitto kuullostaa itsestäni paljon paremmalta kuin aikaisemmin, jolloin omasta päästäni yritin tehdä biisejä (ei ole toiminut). Ehkä tämä laajentaa omaa sanavarastoa suurempia haasteita varten? Sinänsä arvostan enempi korvakuulo harjoittelu menetelmää, mutta en usko että tämä "takapakkia" mitenkään olisi??[/quote]

morjens!

oikeassa kaikki:)

mun mielestä tärkeintä on, että nauttii soittamisesta ja tuntee pääsevänsä eteenpäin jos haluaa eteenpäin päästä. Tabulatuurit ovat erittäin oiva apuväline siinä, ja tosiaan jos haluaa ammattimuusikoksi niin varmasti pitää nuotit osata. Korvakuulolla soittaminen on huipputärkeää, muttei myöskään sulje edellisiä pois.

Eli: tärkeintä on, että nauttii soittamisesta Very Happy Very Happy Very Happy

Tomppa
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
MrFox

LähetäLähetetty: Ke Jou 10, 2008 9:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Offipojalle... Ei ole, ainakaan mielestäni, toinen toistaan tärkeimpiä nuotteja.
Tärkein asia on tietää miten eri skaalat rakentuvat, esim. C-duuri, diatoninen (eli siis pianon valkoiset koskettimet, C-D-E-F-G-A-H-C). Sitten ylennetyt ja alennetut nuotit (mustat koskettimet). Aika-arvot ovat myös erittäin tärkeät, ilman niitä et tiedä mitä soittaa. Kannattaa opetella miltä eripituiset nuotit kuulostavat, miltä ne näyttävät, ja mistä ne löytyvät kitarankaulalta. Ja pitää muistaa että Prima Vista (näin niinkuin ensinäkemältä nuoteista soitettuna) soittoon voi mennä vuosia, joten sitä ei kannata pitää ohjelinjana. Näiden kaikkien kanssa kannattaa opetella mm. eri intervallien (kahden eri sävelen ero toisistaan ns. esim. kvintti ym.). Tämä auttaa sinua ymmärtämään sitten sointujen rakennetta, Rockwaytä Smile, ja musiikin teoriaa paremmin.

Ei ole miljoonaa eri asiaa mitä pitäisi opetella... Periaatteessa tietyt skaalat intervallit yms. toistavat vain itseään eri järjestyksessä. Tärkeintä on ehkä ymmärtää miksi näin tapahtuu, miksi tietyt nuotit kuulostavat erilaiselta soitettuna toistensa päälle.

- Fox
Takaisin alkuun
Maryam2

LähetäLähetetty: Ma Jou 29, 2008 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
offipoika kirjoitti:
Mitkä nuotit ovat tärkeimpiä??? Olen saanu vasta k itaran niin en tiedä niist kovin paljon
Kaikki nuotit!Kunhan et ekana rupea fiilistelemään J.S.BACHIN jotakin preludia ns.hevimiesten käyttämiä oppiaiheita,ala Malmsteen,sillä muuten usko loppuu nuottien opiskeluun.Itse opiskelin nuotit aivan alkutaipaleella ja eka kappale nuoteista soitettuna oli "metsäkukkia ja emma"Terve!
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    Päävalikko -> Kitara
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä keskustelussa
Et voi vastata viesteihin tässä keskustelussa
Et voi muokata viestejäsi tässä keskustelussa
Et voi poistaa viestejäsi tässä keskustelussa
Et voi äänestää tässä keskustelussa